Lassan az önkormányzat is kezdi felfogni, hogy ha nem mondanak semmilyen érvet sem az útburkolás mellett, akkor nagyon kilóg a lóláb.

Igen, február óta, amióta az a csodálatos képviselőtestület ellenszavazat nélkül megszavazta a burkolást, azóta nem tudtak összeizadni 1, azaz egy elfogadható érvet sem a burkolás mellett. Így meg ugye nagyon büdös a dolog, hiszen két eset lehetséges:
– Vagy valami olyasmi van a háttérben, ami nekünk nagyon-nagyon rossz lesz, mondjuk egy tehermentesítő főút közelről a képünkbe.
– Vagy valami zsíros korrupciós mutyi, amelynek feltétele egy burkolt út, akármennyire is ellenzik a helyiek.

Fél év után jelent meg Petrovai kommunikációjában a megoldás: kerékpárút! Igen, kerékpárút lesz.

Csak hát ezzel van némi gond.

  • Kerékpárútról az eddigi hat hónapban szó sem volt. Az, hogy most előjött, az azt mutatja, hogy az önkormányzatnak tulajdonképpen mindegy mit épít ide, csak építsen valamit. Márpedig ez mind a két fenti verziót egyformán erősíti.
  • A jelenleg érvényes tervben sincs szó kerékpárútról. Ott valami 4 méter széles burkolat van, egy teljesen abszurd futópályával, azaz összesen kábé 7 méter széles sáv. Állítólag létezik új terv, de ez olyan, mint Columbo felesége: az önkormányzat folyamatosan hivatkozik rá, de eddig még senki nem látta. Mindenesetre amennyi eddig célozgatás szinten kiszivárgott belőle, az alapján sem kerékpárútról van szó. Mert ha el is hagyjuk a futópályát, a 4 méter széles burkolás durva lenne kerékpárútnak.
  • A megnyert pályázat egyik feltétele az, hogy az útnak átmenő autóforgalmat kell biztosítania. (Jelzem már önmagában ez az egy tény lenullázza az önkormányzat összes mellébeszélését, miszerint ide sétálóutcát szeretnének.)
  • Másik ilyen finomság, hogy az önkormányzat tulajdonosi nyilatkozatában az szerepel, hogy aszfaltburkolási célra adja át a területet.
  • A jelenleg érvényes terv alapján a sétálóutcának teherautókat is elbíró alapja lesz. Úgy gondold már el. A végén lesz itt egy 4 méter széles út (vagy térkő, vagy aszfalt), teherautókat is elbíró alappal, hivatalosan is kétirányú autóforgalom céljára. Egyedül az önkormányzat úttörőbecsszava lenne a biztosíték, hogy á, nem fogjuk arra használni, amire az engedélyek szólnak. Aha.
  • A jelenlegi út sóderes-murvás földút. Szenvedélyes kerékpáros vagyok, elég sok országban bringáztam már. Ez az út, a jelenlegi formájában, teljesen megfelel egy átlagos német kerékpárútnak, még az EuroVelo 6 vonalon is. Csehországban egy csomószor jártunk ennél rosszabb minőségű kerékpárúton, még az EuroVelo 7 főúton is. Jelzem, még nálunk is van az EuroVelo 6-nak ennél rosszabb minőségű szakasza. Azaz jelenleg simán lehet az utcán bringázni. (Az egyedüli ok, ami miatt a párhuzamos utcát használom, az a rengeteg sétáló, kiránduló, kutyasétáltató, futó. De ők maradnának a burkolás után is.)
  • A térköves útra hirtelen ráfogják, hogy tulajdonképpen kerékpárútnak tervezték? Ember. Nem. Ezt autóforgalomra tervezték. A kerékpárutat már eleve, a nulladik lépéstől kezdve teljesen máshogy kellett volna megtervezni.

Szóval. Milyen kerékpárútról is beszélünk?

Egy fantom kerékpárútról. Mert rájöttek, hogy valamit mondani kell. Ezért behazudják, hogy kerékpárút. Azt már lehet lobogtatni szerte a Facebook-on. A kerékpárutat mindenki szereti, az igazodik a választási imidzsükhöz, az zöld, lám, a Karácsony is bringázik, a kerékpárút ellen senkinek nem lehet szava. Ja, hogy hazugság? Ennyire mélyen már senkit nem szokott érdekelni a dolog.