Séró

Van egy kedvenc tesztem: el tudom-e magyarázni egy középkori embernek, vagy egy marslakónak azt, hogy… szóval éppen azt a valamit, amin éppen elgondolkodtam.

Nézzük például a következőt: magyarázd el egy marslakónak, hogy miért olyan fontos az emberek számára a hajuk? Az a haj, mely gyakorlatilag egy őskorból visszamaradt szarucsökevény, abból az időből, amikor az emberek egész testét dús szőrzet borította.
Ugye, abban az időszakban a hőszigetelés miatt fontos volt a saját szőr. Aztán kiokosodtunk és leszedtük a bundát más állatokról. Majd még ügyesebbek lettünk, ma már akár növényekből, akár műanyagból is megfelelő ruhát tudunk gyártani. Kell a szőr a fej tetején? Dehogy. Remek sapkáink vannak. Akkor?
Könnyű lenne azt mondani, hogy azért mert szép… de ne felejtsd el, marslakónak magyarázol.

Kezdjük el visszafejteni. Mi is az, hogy szép? Első blikkre azt mondhatjuk, hogy az ember úgy működik, hogy azt tartja szépnek, ami előnyös a fajfenntartás szempontjából. Az esztétikum részt vesz az evolúcióban. (Kivéve Anglia.) Erős férfi felsőtest. Hatalmas dudák. Az arc némileg más: az akkor szép, ha szabályos. Legyen szimmetrikus. Ne legyenek rajta szélsőségek. (A legtöbb embert széppé lehet varázsolni, ha szemből túlexponálva fényképezzük. Ekkor nem látszanak a részletek, csak a fő szimmetriák.) De a fej is akkor szép, ha szabályos. Ha valaki szabálytalan fejformával születik, akkor mit tud tenni? A hajjal korrigál.
De az arc nem csak akkor szép, ha szabályos. Ugyan bizonyíték nincs rá, de a legtöbb ember hisz benne, hogy egy bizonyos életkor után az arc már kifejezi a jellemet. Valaki lehet úgy is szép, hogy az egyénisége elnyomja a szimmetriahibákat. És a haj? Az pedig az egyéniség része, az egyéniségé, mely összefügg a jellemmel.
Gondoljunk bele, emberként: nem nevetséges, mekkora felfordulás lett abból, hogy a hatvanas években néhányan máshogy kezdték hordani a hajukat? Aztán ugyanez a punkokkal. Vagy ma: gáz a bundesliga figura, gáz az emo, gáz a feje tetején kopaszodó, de lófarkat hordó öreg rokker. Miért? Hiszen vannak, akiknek jól áll. De a haj nem csak esztétika. Nem csak jellem. Szimbólum is. És van, amikor maga a szimbólum lett gáz.

Na, ezeket kellene mind elmagyarázni a marslakónak. Hogy azok ott nem csak szarukinövések.

7 thoughts on “Séró

  1. Szerintem ott csúszik el a gondolatmenet, hogy nem létezik olyan kultúra, ahol csak ún. ésszerű dolgok találhatók (akármit is jelentsen ez). Ami pedig nem logikus vagy egyértelmű, azt általában kiismerni, megismerni csak hosszú idő után lehet, leginkább úgy, ha benne élsz. Mert az a hagyomány része.

    Hasonlóan, a marslakónak a zöld csápjain csinos masnikat fogsz találni, amit te érzel majd furcsának…

  2. Legyen valamennyire szimmetrikus az arc, de ne teljesen. Vannak azok a képek, ahol az arc egyik felét odatükrözik a másik oldalra, hát elég furák lesznek, és nem is tartjuk őket szépnek. Kell egy kis szimmetriasértés a szépséghez is, úgy látszik.

  3. @UnA: esszeru… ez elegge szubjektiv fogalom, a legtobb szokasnak visszaeredeztetheto a logikussaga, akkor is, ha elsore nem nyilvanvalo. A legtobb szokas ugyanis nem ugy alakul ki, hogy valaki eldontotte, hogy mostantol ez lesz, hanem mindig van valami logikai vagy tortenelmi indok is mogotte. Es azok a szokasok, amik nem esszeruek, elobb-utobb kikopnak a kulturabol, mert – ezt sose feledjuk – ezeket emberek millioi ertekelik at nap mint nap, ujra es ujra. Ha valami nem esszeru, nem praktikus, akkor azt a szokast nem kovetjuk. Igy valtozik a kultura.

  4. “elobb-utobb kikopnak a kulturabol”

    Termeszetesen azt akartam irni, hogy kikopnak a mindennapi hasznalatbol (es igy szep lassan a kulturabol is, atmennek szepemleku tortenelmi hagyomanyokka)

  5. @hrongyorgy: “Es azok a szokasok, amik nem esszeruek, elobb-utobb kikopnak…”

    Ebben ne legyél biztos egy percig sem, fel sem ismerjük – csak néha, ha egy idegen rácsodálkozik…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *