A tizedik fogorvos

Azt akarod vizualizálni, hogy valamit, amit gyártasz, az emberek 90%-a használja, vagy javasolja használni. Nyilván adódik a technika: 10 szakemberből 9 erre esküszik. Az ugye 90%. De ugyanúgy 90% lenne, ha azt mondanám, hogy 100 szakemberből 90 esküszik erre.
Valahogy mégsem ugyanaz.

Mert az agyunk nem racionális. Illetve nem úgy.

Amikor azt mondom, hogy tízből egy nem ezt használja, akkor nem a matek ugrik be elsőre az agyunknak, hanem az a tapasztalat, hogy minden társaságban van egy debil. Egy különc, aki csak azért is más akar lenni. Akinek a véleményével egyszerűen nem kell foglalkoznunk. Márpedig ha ezt az alakot kivesszük, akkor mindenki ezt a terméket használja. Cool.
Ellenben ha azt mondom, hogy százból tíz használ mást, akkor már racionálisan gondolkodik az agyunk. A tíz már sok. Tíz ember már nem különc, hanem egy kisebbség, mely valamilyen logika alapján racionálisan döntött más termék mellett. Azaz nekem is érdemes végiggondolnom, mik is a termék előnyei és a hátrányai.

Azaz az első esetben emocionálisan döntök, a másodikban racionálisan. Ez a nem mindegy, hiszen manapság a gyártók mindent elkövetnek, hogy ne gondolkodjak, amikor vásárolok.

Ellenőrizzük le az elméletet. Mondjuk azt kell vizuálisan érzékeltetned, hogy a terméketeket az érintettek 80%-a használja. Odanyúlsz a szokásos sémához: 10 emberből 8 ezt használja! Érzed, nem? Ha tíz emberből kettő másképp gondolkozik, azt már valahogy nem tartjuk különcnek. Ilyenkor azt kell mondanod, hogy 5 emberből 4 szavaz a terméked mellett. Az az egy meg nyilván a mindenhol jelen lévő debil.

Azaz ha csak egy ember más, akkor azt könnyen figyelmen kívül hagyjuk. Függetlenül attól, hogy mekkora halmazból más.

PS.
Nyilván ez az egész csak 50-60% felett működik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *