Vogonok

Vogonok, mindenfele.
Másra nem tudok gondolni.

Kaptam egy emailt, hogy nézzem már át ezt a tanulmányt. Lehet, találok benne érdekeset. A feladónak maximálisan igaza volt, magamtól egész biztosan nem olvastam volna el. Sőt, rá sem találtam volna.

Miről is van szó?

Tavaly májusban a Budapest Airport megbízta a Fömtervet, hogy készítsen egy tanulmányt arról, hogy a Ferihegy környéki közlekedési átalakítások milyen formában érinthetik a repülőtereket.

Csak, hogy képben legyünk: ekkor már megszűnt a Malév, de még működött az 1-es Terminál.

Ami ebből igazán érdekelheti a civil lakosságot, az az, hogy egy igazán kerek tanulmány született, tételesen bemutatva minden közlekedésfejlesztési szándékot: mit terveztek, mi sikerült, hogyan állnak most a projektek.

Nem lettem tőle boldog. Hogy a KKK-ra mindenhol mindenki úgy tekint, hogy meglesz, és kész. Itt azért a helyben lakók ezer érvet soroltak fel, miért kérdéses az út – a tanulmány evidenciaként kezeli, hogy erre az útra minden körülmények között szükség van.
Már ez is épp elég lenne, hogy elvegye az ember kedvét… de ekkor találtam még egy “apróságot”. A tanulmány szintén kiemelten megvalósítandónak tekinti Pestlőrinc összekötését az M0-val, méghozzá a következő módon:

From Segédlet

A térkép közepén található a Halomi erdő. Ezt vágja át észak-dél irányban a tervezett KKK. (Piros dupla vonal.) A kék vonalat én rajzoltam be, jelezve, hogy jelenleg ez az egy út megy át az erdőn, más nem. A tervezet szerint az erdő nem csak észak-dél irányban lenne kettévágva, hanem kelet-nyugat irányban is. Mondanom sem kell, ezzel gyakorlatilag kinyírják az erdőt. A kelet-nyugati út indulna a Gilice-tértől (nagy piros kör), menne azon a vonalon, ahol most egy elég vacak földút megy, aztán elfordulna 45 fokban, keresztülvágna a mostani erdei tornapályán és egy tisztáson, ahol jelenleg focipálya, szabadtéri tűzhelyek vannak. Mely tisztás hétvégenként szinte mindig tele van kirándulókkal. Aztán becsatlakozna az ÖMV kút melletti körforgalomba, ott végigmenne a Gyál felé menő “kertekalatt” tipusú úton (Almáskert) – ez jelenleg nem egészen két autó széles, keskeny út, a végén mind a két oldalon házakkal – majd Gyálnál egy új nyomvonalon – jelenleg szántóföld – rácsatlakozna arra a körforgalomra, melyre az M0 lekötő is csatlakozik.
Rémálom? Az. Sírtunk, hogy a KKK kettévág egy erdőt? Hát, most négyfelé vágják. És annyira nem nagy erdő ez, hogy a két utat kibírja.

Ja, hogy miért van rá szükség? Hogy a logisztikai központok között hatékony legyen a közlekedés. Nekem speciel itt dobta le az agyam a szíjat. A logisztikai központokat tegyék ki a város szélére, főutak mellé. És felejtsék el, hogy pár kilométert lehetne nyerni, ha utakat építenének közöttük, keresztül a városon. Ez egyszerűen nonszensz.

Oké. Egy erdő kinyírva. Nézzük tovább a tanulmányt.

From Segédlet

Rákoshegy. Nyilván megint a KKK. Az vág észak-dél irányban. Kelet-nyugat irányban meg az M4 bevezető. Ezt az erdőt nem ismerem, fogalmam sincs, hogy van-e olyan ékszer, mint a Halomi. De tudom, hogy Pesten átkozottul rohadt kevés zöldfelület van és ezekkel az utakkal kinyírnak még egy erdőt.
Persze, tudom. A centrális forgalom tényleg erős. Ezt próbálják enyhíteni újabb soksávos befelé vezető utakkal. Itt konkrétan: eddig a 4-es főútnak két bevezetése van: hivatalosan a gyorsforgalmi, plusz van mellette az Üllői út. És most szeretnének egy harmadik négysávos utat. És első ránézésre jogos is lehet a kérdés: Most akkor mi legyen? Házak közé tegyük az új utat, vagy az erdőbe?
Nem vagyok közlekedésmérnök, de vegyészként már a nyolcvanas években tanították szociológiából az amerikai csapdát: ha elkezdesz nagyobb áteresztésű utakat építeni az agglomeráció felé, akkor a belváros elkezd kiürülni – szlömösödik – az agglomeráció felhízik, a forgalom pedig nő. Voltam Los Angelesben, láttam: a belváros közbiztonsága silány, kívülről 2*8 sávos autópályák vezetnek be. Rendszerint fullra bedugulva. Ezt akarjuk elérni mi is? Úgy, hogy kiirtjuk az erdőinket?

A világ változik. Már egyre több helyen az a szemlélet, hogy nem kell mindenhová mindenkinek autóval bejutnia. Normális P+R parkolókkal, értelmes tömegközlekedéssel, különböző hálózatok összekapcsolásával sokkal hatékonyabban lehet forgalmat csökkenteni, mint új utak építésével, nem mellesleg az élhető környezet összeb@szásával. Mi meg, mintha még nem ébredtünk volna fel, csináljuk a 20 évvel ezelőtti rossz gyakorlatot.

11 Comments

  1. “Normalis”, “ertelmes”… kisse tul sokat varsz toluk, nem? :-)

  2. Baszki, menjenek már el Prágába, ahol a belvárosban a nap bármely szakaszában lehet sétálni, szmog nincs csak jó levegő.
    Természetesen a Pestihez viszonyítva az autóforgalom nulla, tömegközlekedést kíváló, villamosok egymás hegyén hátán. Autós tranzit út nem megy át a belvároson.
    Itt is ez kéne, városon messze kívül körgyűrű, befelé nincs tranzit út, a belső kerületekben autózás parkolási és útdíjakkal megritkítani, tömegközlekedésbe kényszeríteni mindenkit.
    Igen, kicsit kényelmetlen lesz, de egyébként meg halott a város. És ahogy egyre több utat építenek, egyre inkább halott, az élhető részek egyre távolabb vannak a belvárostól…

  3. @CsasZ: Hát, az az út a Nemzeti Múzeum előtt azért elég forgalmas tudott lenni. Az én időmben még ez volt ‘a’ prágai tranzit út, és gyk. most is használható akként, ha gubanc van a körgyűrűn.

  4. @CsasZ: Azért lessan a testtel!
    Értem én, hogy az egyén érdeke a közérdekkel szemben, de ezek a szép, hangzatos célok egészen addíg igazak, amig személy szerint nem téged érintenek hátrányosan! Fejlesszük a tömegközlekedést, egészen addíg, amíg nem a Te házad előtti járdára teszik a buszmegállót! Ha a szüleid leéltek 60-70 évet egyazon belvárosi lakásban, de most sétálló utca lett, ha orvoshoz kell menni 300-400 m a kocsiig gyalog? Minden alapvető, már autóhoz kötött élethelyzetet hetekkel előre megtervezni a behajtási engedély okán?
    Lehet, Prága egy kellemes “skanzen” belváros, de hogy élhető lenne, azt kétlem.

  5. @Fourty: Amit CsasZ-nak írtál, hogy “lassan a testtel”, az rád is vonatkozik. Soha nem értettem, miért kell mindent kisarkítani. Ha valahol nem fér el sok autó, az nem jelenti azt, hogy kevés ne férne el. Ha azt mondom, hogy valami jobb lenne, ha autómentes övezet lenne, az nem azt jelenti, hogy onnantól egy autó sem mehetne be. (Az meg külön ki szokta verni nálam a biztosítékot, amikor valaki rögtön a beteg emberekkel példálózik, csak azért, hogy nehogy már párszáz métert gyalogolnia kelljen az autójától(1). A betegség súlyosságától függően egy csomó alternatív megoldás létezik.)

    (1) Egyébként hihetetlen, mennyire torz nálunk a szemlélet. A Wekerlén(2) laktunk egy 12 lakásos társasházban, közvetlenül az udvar bejárata fölött. Hallgatólagos szabály volt, hogy mindenki lehetőleg az ablaka alatt parkolt. (Hogy rálásson a kocsijára.) Na, ez nekem szinte sohasem sikerült, akkora volt a kereslet az ablakom alatti részre: nehogy már a kedves lakónak tíz méterrel többet kelljen gyalogolnia a kapuhoz.)

    (2) Jelzem, amikor a Wekerléről is kezdték betontömbökkel kitiltani az átmenő forgalmat, pontosan ugyanez volt az ajvékolás: mi lesz itt a beteg emberekkel, a mentő nem tud bemenni, gyilkosok. Aztán valahogy mégis rendeződött a helyzet.

  6. Igen, alapos indoklassal, rokkantkartyaval, kulon engedellyel lehetne a belvarosban is kozlekedni/parkolni. Nyilvan ehhez nagyon szigoru ellenorzes is tartozna, ami most egyaltalan nincs meg. De a mostani autos tomeg az rengeteg.

    Es tudjatok mit? En lennek a legboldogabb, ha a buszmegallo az ablakom ala koltozne, es tudjatok miert? Mert nem kellene gyalogolnom hozza. Es a 10 percenkent elhuzo busz meg mindig kevesebb zajterhelest jelent, mint a 2-4 percenkent zoldhullamban elhuzo 20-30 kocsi.

  7. @Fourty:
    Nincs igazad, senkinek a magán érdeke nem sérül jelentősen, csak azért mert nem tud budira menni autóval. Az se lenne baj ha sérülne egyébként, mert az autózással az a gond, hogy az egyéni személyes kényelem mellett horribilis negatív externáliát okoz a közösségnek, ami kurvára nincs benne az árában. Ezért burjánzik el ész nélkül.
    Nálunk tényleg az van amit Joep írt, sokaknak degradáló 150 méterre megállni az úticéltól, inkább szabálytalanul feláll a járdára vagy zebrára, vagy bárhová.
    Prága ezzel szemben okosan ki van találva, ésszel szabályozva és van kb. 10 év előnyük közlekedési kultúrában.
    Ott laksz a belvárosban? Bemehetsz, parkolhatsz.
    Ott van dolgod? Bemehetsz, parkolhatsz, de csak korlátos ideig. 2 féle időtávot engedő zóna van. A szállásunkon 2.5 km-re a vártól a Smichov negyedben meg már ingyen lehetett parkolni az utcán bárkinek. Amúgy senkit sem láttam szabálytalanul parkolni.
    Egyszerűen csak annyira szabályoztak, hogy ne érje meg feleslegesen bemenni. A tranzit lecsökkentése meg triviális elvárás, mi a tökömért kell Debrecenből Győrbe menet átmenni a belvároson?
    Ja, és nem sok buszmegálló van, mint írtam villamosok járnak.

    Menj ki Prágába pár napra, aztán kiváncsi vagyok a véleményedre. Lehet hogy bulizni jobban lehet Budapesten, de klasszikus túrista célpontnak fényévekkel jobb Prága, pont azért mert egy füstmentes, hangulatos szép történelmi belvárost kapsz, ahol sétálhatsz 3 km-t úgy a várból a Köztársaság térig, hogy 2 lámpás kereszteződésen fogsz átmenni, végig tiszta levegőt szívsz be és tudsz beszélgetni séta közben, nem a forgalom moraját hallgatod.
    Annyi csalás van abban amit írok, hogy Prága történelmi része egy kisebb kompakt helyen van összezsúfolva, így ezt egyszerűbb volt megoldani, könnyebb kikerülni a központot.
    De nálunk pont ezért kellene jobban igyekezni, mert sokkal nehezebb lesz megoldani…

  8. @CsasZ az a baj, hogy nalunk rengetegen laknak a belvarosban, ezzel parhuzamosan a parkolohely sokszor az ott lakoknak is keves. A belvaros ugyanis nalunk nagyjabol egybeesik az ovarossal, vagyis a varos autok elott epult reszevel, ami egyszeruen nincs felkeszitve arra, hogy akar csak partizezer auto is ott kozlekedjen/parkoljon. Mar dicseretesen vannak garazsepuletek meg melygarazsok, de meg messze nem eleg mennyisegu.

    Tehat a megoldasnak nem csak az autosforgalom csokkentese kell legyen a celja, hanem az ottlakok koltozesre birasa es/vagy autoletetelre kenyszeritese.

  9. @CsasZ: értem én, hogy Prága, de nem érdemes bezzeg-városokat keresgélni. Pesthez nagyon hasonló Párizs: zsúfolt belváros (a körgyűrűn belül), sok autóssal. Ott ugyanolyan nehéz az autósember élete, azzal együtt, hogy a lakosság és a rendőrség nem nagyon foglalkozik a parkolás szabályosságával a nem frekventált környéken. Tehát simán szoktak parkolni az utcasarkon is és egymásnak tolatva – a karcolás nem számít hibának…

  10. Már látszanak az előjelei a Rákoshegy határában elkezdett munkáknak.
    1. A régen Orgoványi útnak nevezett út átalakítása már folyik.
    2. A Csévéző út melletti erdőt ahol a kanyar elkezdődik, a város felé menet jobb oldalon egy jókora területen tarvágással letisztították a régi 70-80 éves fáktól.
    Várjuk a fejleményeket.
    Már a 10 KV-os kábelokat is áthúzták a Gyömrői út alatt, ami a logisztikához kell.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *