Bringával a Balcsira

Nem tudom, melyik a rosszabb. Az, hogy nem értenek hozzá és azért csinálják ennyire szarul, vagy az, ha értenek hozzá, de direkt csinálják szarul, hogy konfliktusokat generáljanak?

Kezdjük a kedvencemmel. Itt van a kiemelt bringás övezetként kezelt Tisza-tó környéke. Óriási költséggel kibővítették a Poroszló-Tiszafüred közötti hidakat. Hogy igazi bringás paradicsom legyen belőle. Csak éppen hogyan jutsz oda? A környéket a 33-as út vágja át, ezen keresztül lehet jönni Egerből, illetve Debrecenből. Lehetne. De a bringások le vannak róla tiltva. Alföldi út, szántóföldekkel. Lehetne szélesíteni kerékpársávval, lehetne mellé bringautat építeni, nagyjából annyiért, amennyibe egy VIP páholy kerül egy stadionban. Sőt, még lopni is lehet belőle. A környező falvakban pedig… a klasszikus magyar mutyi. Felveszik a támogatást, majd kiteszik a kerékpárút táblát a fél méter széles járdára. (Kivételesen nem túlzok. Tényleg fél méter. És erre nyílnak a boltok ajtajai, a házak kapui.) Utána pedig letiltják a bringásokat az útról. Ha Révész Máriusz komolyan gondolná (mint ahogy valójában nem), akkor felemelné a fejét és küzdene ez ellen a bicskanyitogató gyakorlat ellen. (Ugyanis ez a megoldás nem csak ezekben a falvakban keseríti meg a bringások életét.) Ehelyett van az, hogy kijelöltek Poroszlótól egy alternatív utat Eger felé (értsd, felfestettek néhány sárga bringát az útra, illetve kitettek néhány táblát), mely alternatív út keresztülmegy a noszvaji emelkedőn. Gyenge 270 méter szintemelkedés. Egy alapvetően végig sík út helyett. (Mely útvonal az M25 átadása után még jobban adná magát.)

Aztán nézzük ezt a balatoni bringautat. (Egyelőre ne foglalkozzunk azzal, hogy ez nem lesz igazi bringaút: táblázás, felfestés.) Kiviszik a picsába, kamaraerdői indulóponttal, fel az etyeki dombságra. Belerakva egy nagy kerülőt és egy csomó szintet. A külföldieken kívül ki a fene fog rajta menni?
Nézzük részletesen mi van most és ezekkel mit lehetne kezdeni:
– Nagytétény végéig kerékpárút visz a belvárosból.
– Érden a 6-os főúttal párhuzamosan futó kis utcákban el lehet menni a központig, utána pedig a széles főúton kifelé. Ide fel lehetne festeni a sárga bicikliket, meg jöhetne a táblázás. Semmibe nem kerülne.
– A 7-es főút mellett végig szántóföldek vannak. A megoldást lásd fentebb.
– A települések a Velencei-tóig példamutatóak. Jól járhatóak a kerékpárútjaik.
– A Velencei tó mellett végig van kerékpárút.
– Fehérvár. Na, ez tragikus. A fehérvári kerékpárút-hálózatot le kellene radírozni és újragondolni. Viszont jelen esetben be sem kell menni a belvárosba, a legrövidebb út a külvároson keresztül megy.
– Fehérvár és a Balaton között elég jó az úthálózat, akár Akarattyáig, akár Fűzfőig kijelölhető kerékpárral javasolt út. (Igen, táblázás és sárga bicó felfestése.)

És akkor most mi van? Balhé. Biatorbágy. Önkormányzat. Ugyanis eltitkolták, hogy pont a város legszarabb, közlekedési szempontból kifejezetten szűk részén akarják keresztülvinni a kerékpárutat. A civelek sokáig nem tudtak róla, aztán amikor kiderült, ezerrel igyekeznek megakadályozni. A polgármester meg nyilván tagad.

De a legszebb Révész Máriusz nyilatkozata.

Révész Máriusz kerékpározásért felelős kormánybiztos lapunk kérdésére azt mondta, csak az utóbbi napokban szembesült azzal, hogy Biatorbágyon milyen konfliktust okoz a BUBA.
Szerinte azért lesz nehéz a kérdésben igazságot tenni, mert mindkét fél érveiben vannak megfontolásra érdemes elemek.

Idemásolok egy részletet a parlament.hu-n található életrajzából.

2016. júniustól kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos, feladatkörei: kerékpáros fejlesztések, kerékpárútépítések, sípálya-, kisvasútfejlesztések, vándortáborok újraindítása.

Ember! Kiemelt feladatod, hogy a kerékpárutakkal kapcsolatos fejlesztésekkel foglalkozzál! Mi az, hogy az utóbbi napokban szembesült!? Nem nézte át a terveket? Nem járta be a terepet? Mi a szart csinált akkor?

Komolyan mondom, már előre félek a dél-pesti kerékpárút fejlesztésekkel kapcsolatban mekkora cirkusz lesz. Mert értelmes – értsd kompromisszumkész, tapasztalt, határozott, de nem sötétzöld – kerékpárost megint a közelébe sem fognak engedni a terveknek, az biztos.

8 Comments

  1. Máriusz semmit sem csinált, nyilván, csak egy pitykegomb a vezér mellényén, régi harcostárs, találtak neki egy elfekvő állást ha már nem fért be a 200 fős parlamentbe a sok farkas közé (amúgy ártalmatlan tanárember, nem egy gonosz politikus – véletlenül ismerem).
    Tehát azért nem csinált semmit, mert minden ilyen fejlesztés a helyi földesurak betonozási kedvét, népszerűségét szolgálja nem bízzák egy tét nélkül játszó outsider-re. Tehát gondolom a települések nagyjai lejátszák egymás között (kénytelenek, azért csak összefüggő szakaszokból kell hogy álljon az út). Aztán ezt dobta a gép.
    Amúgy Balcsira jelenleg, kerékpárút nélkül legjobb/leghangulatosabb letekerni a Moszkva tér – Budakeszi – Biatorbágy – Etyek – Vértesacsa – Fehérvár – Sárszentmihály – Berhida – Papkeszi útvonalon. Nem a legrövidebb persze, tényleg szintes (ha puhány vagy miért akarsz letekerni???), de hangulatos és relative kicsi autóforgalommal találkozol. Etyeken lehet borozni már reggel is, csak ismerni kell a megfelelő helyeket :) Volt hogy kaptunk 4 litert elvitelre mert segítettünk egy gyors kis hó-rukk melóban :D
    Oké esetleg a XI-ből indulva Budaörsön át a régi 1-esen is el lehet menni Biatorbágyra, illetve Fehérváron keresztülmenni tényleg gáz (bár úgyis közúton megyek akkor már mindegy).
    De a régi 7-esre tapadó “rövid” útvonal szerintem unalmas. Minek toronyiránt sietni ha lehet kicsit szebb, érdekesebb úton menni?

    • Én külön kezelem a sportcélú bringázást, amikor direkt keresem az emelkedőket, mert hullára akarom magam tekerni és külön a túrázást, amikor plafonig van pakolva a bringa és lomha. Ilyenkor ha van kevésbé szintes alternatív útvonal, akkor inkább azt választom.

  2. Ez csak a (sajnos már) szokásos felállás: a magas szintű szakértelem nagyfokú hiányáról van szó, megfűszerezve egy lóadag lopási vággyal és kivagyisággal, az emberek torkon szarásával kombinálva. Ha valakinek erről a fidesz jutna eszébe, az az ő hibája, én ilyet itt most nem állítottam, viszont tény, hogy 10 éve kétharmaddal kormányoznak, tehát egészen pontosan az történik ebben a szaros országban 10 éve, amit ők akarnak. Nem más.

    • Nem vagyok egy fideszbarát, de az a helyzet, hogy ez a kamu kerékpárutasítás már nagyon régi gyakorlat. A jelenlegi kormány tevékenységében az a gáz, hogy náluk már van bringaügyi államtitkár és ennek ellenére nem változott semmi a fenti gyakorlatban.

    • Hát, ja. Lehet, hogy én vagyok túlérzékeny, de nekem ebből az egészből megint az arrogancia jött le.
      Itt van egy írás.
      https://bikemag.hu/magazin/ujra-fellangolt-a-vita-a-budapest-balaton-kerekparutvonal-biatorbagyi-szakaszan/
      Eszerint a kerékpárosklub már két éve is a bringasávokat javasolta. Azaz két éve még tartott a vita, hogy melyik legyen, végül az egyik álláspont nyert. Aztán megtervezték, hatályba lépett, vagy hogy kell ezt mondani, már jött volna a dózer, amikor véletlenül megtudták az ott lakók, hogy mi készül. És csak most tudtak tiltakozni. Azaz valószínűleg a vitában meg sem lettek kérdezve. És érdekes, ahogy felerősödött a tiltakozás, rögtön lett kompromisszumos megoldás is.

      (Máriusz védekezése sem egészen korrekt. A fenti cikk szerint még 2018-ban sem dőlt el semmi, ment a vita. Akkor pedig már ő volt a bringaügyi biztos, azaz a döntés is az ő idejében született meg.)

  3. Ahogy oly sokszor, az éremnek itt is van két oldala.
    Azzal egyetértek, hogy a szántóföldek mellett, meg ahol van hely, oda rakjanak akár 6×6 sávos kizárólag kerékpárutakat is. Tőlem. Ha van pénz rá.

    A másik, felvázolt ötleted (hogy ja, az alföldi kis utcák falvainak a járdáiból még csípjenek le kerékpársávnak) már jóval aggasztóbb, két okból is. Egyrészt, hogy pont az ilyenek miatt van tele a töke nagyon sokaknak a biciklisekkel. A másik, hogy ha lehet vele mutyizni, akkor valószínűleg meg is csinálnák, vagy legalábbis erőltetnék, mint a kis utcád leaszfaltozását, a T. lakóközönség meg kapja be, kit érdekelnek a falusi parasztok, höhö. Úgyhogy a gondolatkísérleted sajnos egyáltalán nem légből kapott, hanem reális lehetőség..

    Ha már Egert említetted, nézzük, mi van a környéken. Én sajnos nem tudom, hogy kell itt ilyen helyre hiperlinkekbe ágyazni itt ezeket a baromi hosszú linkeket, ezért előre is elnézést kérek, de ha te igen, akkor full áldásom adom a komment ennek megfelelő átalakítására.

    Abasár, Fő (mondom: FŐ) utca. Ezen a szép hajtűkanyaron megy át mindenki, aki Gyöngyös felé tartva nem akar felmenni előbb a hegyre Mátrafüred felé, a Volánbusztól kezdve a kamionokig.
    https://www.google.hu/maps/@47.7942649,19.998426,3a,77.5y,311.1h,53.16t/data=!3m6!1e1!3m4!1sW-yHLFcfl8JLRBc9eMi7ow!2e0!7i13312!8i6656

    Mondjuk itt pont van is “járda” két oldalt, mint látható (igen, az arra kirakott kukák meg a parkoló autó között simán el lehet menni srégan, átsasszézva az úttesten) – mert van jópár utca a településen, amin egyik oldalon sincs, de az nem is “fő” utca, szóval ha ott bármi baj történne, nyugodt szívvel lehet mantrázni az erre rendelt, kis hazánkban bevett szöveget, hogy “minek ment oda”, vagy “aki hülye, haljon meg”.

    Aztán. Markaz, Fő (fő? hol hallottam már ezt…?) utca. Az egyetlen út, amin innen Eger felé tartva át lehet menni, volánbusznak, kamionnak. Ajánlom figyelmedbe a google pillanatfelvételén a momentán ott teljesen szabályosan parkoló Országos Dohányboltellátó Kft. kisbuszát (“mert én, kérem, dolgozom!”), a kipakolt ládákat, illetve a legjobb helyre rakott kocsma meg trafik közötti népi összejövetelt.
    https://www.google.hu/maps/@47.8272913,20.053731,3a,75y,63.66h,71.7t/data=!3m6!1e1!3m4!1siNEljNeaPEhirHB2wIuCmQ!2e0!7i13312!8i6656

    Bicikliút, az. Meg a tököm nem kéne? :)
    (Természetesen ugyanaz van általában itt is, mint a másik településen: kicsivel odébb, a templomtól a temetőhöz vezető utca például nem is egyirányú, nincs is járda egyik oldalon sem, viszont könnyítésként ide már pl. tilos behajtani teherautóval, “kivéve lakossági szolgáltatás”.)

    Szerencsére, mint tudjuk, Heves megyét úgyse fogják fejleszteni, mert itt aztán minden csak pusztul le a szockó óta, menekülnek az emberek. Úgyhogy ilyen úri mulatságokra se lesz itt pénz. Meg egyébként is, a Mátrában csak az a menő, aki motorral száguldozik, lehetőleg 150-el a Gyöngyös-Kékestető közötti kanyargós szakaszon, ahol a csúcson a csatában elesett bajtársak emlékműve található, “Kicsi Harcos”, meg a többiek…

    De nem kell ilyen messzire menni az idióta ötletekért, mert Pesten van pénz, és ott meg is csinálják, ha kell. Itt van például ez a gyönyörűség:
    https://www.google.hu/maps/@47.5599886,19.0774133,3a,75y,152.95h,62.35t/data=!3m7!1e1!3m5!1sjoU_CdoHctyCMOKdYODSbg!2e0!3e11!7i16384!8i8192

    Egy időben sűrűn jártam arra, ráadásul nem is egyedül. Leszállsz a 204-es buszról, amivel átjöttél Békásról Újpestre. Gyalogolnál az Újpest-Városkapu metrómegálló felé. Aztán EZ fogad a kanyarban. Ráadásul ezek ott a sarokházban ha jól emlékszem, valami végrehajtói kamara, szóval régen ez még úgy nézett ki, hogy az egész járda mellett, ahol most gyep van, embermagasságú sövénnyel volt eltakarva, gondolom, hogy a pórnép rájuk ne gyújtsa a kecót miután rájönnek, kik is ők.
    Az első napok egyikén, mikor arra jártam, majdnem felöklelt a kanyarban egy 30-40-el tekerő szédült, és még ő ordított, hogy “bzzddmmeeeeg”.. Hol gyalogoljak, bzmeg, az aszfalton vagy át a ház tetején?! Aztán később az előbbit választottam inkább, kell a francnak a kórházi ápolás. Manapság már legalább tudnék a gyepen menni.

    Szóval fogadókészség az van meg lesz mindig az ilyen elmebeteg ötletekre, pláne ha lopni is lehet rajta a pógár hivatalnak, meg manapság ugye ez a korszellem, hogy büdösmocskos autók, járjon mindenki bicajjal, szóval még ki is lehet pellengérezni, aki szólna ellene.
    Ilyen volt a kétfarkúkutyák akciója is a rákosrendezői vasútállomás átjárójánál, hogy ők elkezdték “rendbetenni” ott a “bicikliutat”, ami egyrészt nem bicikliút, másrészt meg üzemi terület, az kéne még csak, hogy ott 30-40el menjenek át a síneken, mikor így is boldog-boldogtalan a piroson mászkál ott át, mert az az átjáró 10 percen túl is zárva tartható. Hogy mért nem építenek nekik alul- vagy felüljárót, az már más kérdés, ne tőlem kérdezd. Biztos, mert az logikus lenne. De elcseszni itt mindent el lehet, pláne ha az agresszív nyomulással is párosul, és sajnos úgy látom, hogy ebben a kérdésben pont ez általában meg is van a biciklisek részéről manapság, ha lehet valamit, ha nem.

    • Szerintem nem velem vitázol. Én csak annyit írtam fenntebb, hogy kinyílik a bicska a zsebemben attól a gyakorlattól, hogy vidéken egy csomó helyen a fél méter széles járdákból csinálnak életveszélyes, használhatatlan bringautakat.
      Egy szót sem írtam arról, mit látnék szívesen helyette.

      Leginkább például semmit. Ahol van kerékpárút, ott a bringás _köteles_ azon menni, bármennyire is használhatatlan gagyi szar vacak. Ha az úton megy, akkor ledudálják, leordítják az autósok, büntet a rendőr. Azaz sokkal szarabb lett a helyzet, mint a mutyi kerékpárút előtt.
      Az én favoritom egyébként az út szélére felfestett bringasáv. Most nem akarok belemenni az előnyeibe, van számos. Viszont tény, hogy az út szélessége nem mindig engedi meg.
      A széles járdára felvitt kerékpárút még mindig szerencsétlen kompromisszum szerintem. Ezt megint nem akarom részletezni, balesetveszélyes.
      Külön kerékpárutat nagyon nehéz bárhová is beilleszteni. Ahová lehet, oda tőlem rakhatnak, de én ezt leginkább már kint, terepen tudom jobban elképzelni. (Például nagyon jó megvalósítások a Csopak – Balatonfüred, illetve a Vác – Sződliget szakaszok.)
      Ahol pedig nagyon-nagyon necces a helyzet, ott az útra festett sárga kerékpár is jó lehet. Egyrészt figyelmezteti az autósokat, hogy erre kerékpárosok járhatnak, másrészt figyelmezteti a tahó autósokat, hogy ezen az úton a kerékpárosoknak is joga van tekerni.

      Ami nálam egyáltalán nem jöhet szóba – és rendszeresen ignorálom is – az a kötelezően használandó, használhatatlan kerékpárút. Az semmire sem megoldás. De ezt már megírtam a cikkben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *