Strava goes bad

Ha mostanában gondolkodsz azon, hogy Stravát fogsz használni, gondold át még egyszer. A fiúk ugyanis bevadultak.

Still, my take is that this is less about Strava’s goals of being profitable, and more about the way they’re going about it. Instead of adding value and new features to the platform and convincing people to convert, they’re pulling the rug out from both free and paid users alike. They’re using the stick, instead of the carrot. And historically speaking – that doesn’t improve customer satisfaction.

DC Rainmaker

Röviden összefoglalva. A Strava egy közleményben bejelentette, hogy mivel a küszöböt rágják éhségükben, kénytelenek néhány, eddig ingyen elérhető funkciót fizetőssé tenni. Ahogy DCR írta, ez nem biztos, hogy a megfelelő út: csak jól felbasszák a felhasználóik agyát. Aki használta a Strava appot és kialakult itt a közössége, továbbra is használni fogja, de folyamatosan ott lesz a tudat, hogy ezeket bizony elvették tőle. Igen, pénzért visszakaphatja, csak éppen annyit már nem ér.

Mik szűnnek meg?

  • A szegmensek eredménylistája. Pontosabban csak az első 10 fog látszódni az ingyenes felhasználók számára. Gáz. Én például szoktam nézegetni, hogy az egyes, mért szakaszokon hanyadik vagyok, milyen az időm másokhoz képest és örülök, amikor előre tudok lépni. Az első tízbe amatőr sportolgató emberként esélyem sincs bejutni, szóval ennek lőttek.
  • Külső alkalmazások sem férnek hozzá ehhez a táblázathoz. Ezzel gyakorlatilag 44000 alkalmazást nyírtak ki. Néhány alkalmazásnak engedték csak meg a hozzáférést, de azokon keresztül is csak a fizetős felhasználók érhetik el a táblázatot. A többi alkalmazásból még a fizetősök sem.
  • Ingyenes felhasználóknak nincs útvonaltervező.
  • Ingyenes felhasználóknál nem látszik a ‘matched rides’ funkció. Itt arról van szó, hogy az alkalmazás észrevette, hogy ugyanazon a terepeken edzel és ezeket összefogta egy csokorba. Mutatta, hogyan haladsz, statisztikákat, grafikont rakott eléd, melyből követni tudtad a fejlődésedet. (Ahogy nézem, ez már most sincs meg.)

Nos, ezek. Persze, elő is lehetne fizetni, de annyit nekem már nem ér meg, másfelől, DCR-rel szólva, nagyon nem szeretem, ha répa helyett bottal próbálnak rávenni bármire is. Ugye, lehetett volna felületeket monetizálni, új, immár fizetős szolgáltatásokat belefejleszteni, bármit, mert ez a ‘ha fizetsz, nem váglak pofon’ hozzáállás már csak dafke is kontraproduktív.

Jó. Akkor mi lesz?

Szinkronizálni továbbra is fogok, az nem kerül semmibe. Viszont nézegetni és úgy általában időt tölteni az oldalon már nem fogok annyit. Megnézem, a haverok éppen mit toltak, szörnyülködök, hogy milyen lustadisznó vagyok hozzájuk képest… és ennyi. Szeretni és úgy általában ajánlani viszont sokkal kevésbé fogom.

Nagyobb gond az, hogy mi van helyette? Az Endomondo kurvára lemaradt, hat éve nincs semmi extra, még a fizetősben sem. Csak rögzít, az elemzésben nem segít. (Ráadásul pár hónapja a rögzítés is akadozik. Napokig nem jelenik meg, amit felküldtem.)

Természetesen mindegyik sportórának megvan a saját felhős világa. Ezek annyira nem is rosszak. Elemezgetni például elég jól lehet, mind a Polar Flow-ból, mind a Garmin Connect-ből. De a szegmenselemzés – logikusan – vacak. Hiszen egy ilyen infrastruktúrába csak a saját gyártmánnyal rögzített track-ek kerülnek bele. (Mintha külön Facebook lenne az Android felhasználóknak és külön az IOS felhasználóknak.) Az meg már egy másik téma, hogy a szoftverek ezen a téren mennyire szarok. Én a Garminnal játszogattam, kipróbáltam egy csomó mindent. Használhatatlan.

Öröm az ürömben, hogy ebből az egészből váratlanul kiestem. Teljesen. A sportórám megint meghülyült. Talpától a feje tetejéig. Ha ló lenne, már rég lelőtték volna. Ma például a 4,4 kilométeres futásra azt mondta, hogy 4,1 km. És a track is olyan volt, hogy legszívesebben elsírtam volna magam. Annyira köze nem volt egymáshoz a két körnek. Tudod, hogy ez mit jelent időben? A valós 6,44 min/km átlag helyett 7,17 min/km. Az első az olyan szódával elmegy, egy hónap kihagyás után tkp oké, a második meg elfogadhatatlan szar. És ezt tudja az óra is. Befeketített mindent. Közölte, hogy Józsi, bazdmeg, szar vagy. Minden fitnessz értéket lehúzott a vérbe. Hiszen ha most ennyi távot ennyi erőfeszítéssel értem el, akkor nagyon leromlott az állapotom. Grafikonok. Mind lekonyulva az abcisszához. És persze ezek az értékek mentek fől a Stravára, az Endomondóra, a Runalyzerre. Mind kórusban üvöltötte, hogy ‘Puha vagy, Jenő!”.

Na most, ezek után gondold el, hogy egy ilyen minősíthetetlen órával mennyire fog hiányozni a szegmenselemzés a Straván.

PS.
Igen, tudom, lógok vele. Itt van a fejemben az egész, de még nem vettem rá magam, hogy megírjam. Hogy miért a Garmint tartottam meg és passzoltam el az új Polar Vantage M órát. Hamarosan.

11 thoughts on “Strava goes bad

  1. Futásnál a Runalyze elemzésben köröket ver minden másra. A téves távolságot meg korrigálni kell a bevitelnél (Runalyze-nál lehet), és máris nem olyan szörnyű a kép. Meg aztán a lassú tempó nem akkora gond ám. Most, bokaficam után, ha megy, én a lassúnak is örülni fogok. A korábbi távok és tempók nagyon messze vannak, dolgoznom kell értük sokat.

    Ezzel együtt persze nem jó, ha a Strava kevesebbet ad, de nem is akkora baj. Voltam előfizető, leginkább támogatási céllal, meg egy kicsit kíváncsiságból, de eztán a támogatást a Runalyze kapja majd.

    • Úgy látszik, megint kimenő van a szegényházból. Arra reagálj már, ami le van írva, ne arra, amit beleképzelsz.
      Azt írtuk – DCR is, én is – hogy ez egy elcseszett húzás volt, mert lehetett volna úgy is többletbevételhez jutniuk, hogy nem vadítják el a felhasználói bázisukat.

      • Te magad írtad: “ Ha mostanában gondolkodsz azon, hogy Stravát fogsz használni, gondold át még egyszer” – mi ez, ha nem hangulatkeltés?

        A Strava az egyik legjobb alkalmazás, nem véletlenül használják a profik is. A gond ott van (de ez nem csak a Strava gondja, hanem másoké is), hogy van/volt egy igen széles szolgáltatásskálát nyújtó ingyenes verziója. Ebből nem lehet megélni, pláne a mai időkben. Nem értem, hogy miért várják el sokan, hogy ingyenes is maradjon, mintha alanyi jog lenne. Reklám nincs (pontosabban ami van, az sem tolakodó), miből kellene fenntartaniuk magukat?

        • Ez a komment egy bringás csoportból 100%-ban fedi az én álláspontomat is:

          Kávézás közben képzeld el a következőt is: Kitalálsz valami zseniális ötletet, rengeteget dolgozol vele, minden pénzedet és energiádat hosszú éveken át beleteszed, de semmit sem keresel vele, mert az a célod, hogy megmutasd a világnak ingyen, milyen nagyszerű dolgot alkottál. Bízol benne, hogy az emberek értékelni fogják és a rengeteg munka és befektetés meghozza gyümölcsét és az időközben többszáz főre duzzadt vállalkozásodat el tudod majd tartani belőle, mivel reményeid szerint a használók előfizetés formájában meghálálják neked a sokéves szeretetszolgálatodat. Azt közben többször leszögezed az ingyenes használóknak, hogy nem szeretnéd eladni az adataikat és nem bombázod őket reklámokkal, hanem abban bízol, hogy meglátják milyen értékes amit alkottál. Egy nap ráébredsz arra, hogy az emberek többsége mégsem értékeli a munkádat és nem fizet elő, hiába próbálkozol mindennel, ő akkor is csak ingyen használja az idők végezetéig és tovább. Mivel már nem tudod eltartani a több száz alkalmazottadat és a cégedet a csőd fenyegeti, drasztikus döntéseket kell hoznod, hogy ráébreszd a felhasználókat arra, hogy mindaz az érték amit eddig ingyen kapott rengeteg munkát és erőfeszítést tartalmaz amiért ő egy fillért sem hajlandó fizetni, és emellett kávézás közben arról reklamál, hogy te miért vetted el tőle azt ami eddig az övé volt…

          • Látom, sikerült megragadni a lényeget. Azaz nem. Megpróbálom én összefoglalni, egyszerűen.

            Alapvetően háromféle útja van a monetizációnak:

            – Reklámok / adománygyűjtés (Patreon és tsai)
            – Új funkciók fizetőssé tétele
            – Meglevő funkciók fizetőssé tétele

            Az elsőt említetted, nem annyira produktív, de azért nem is annyira rossz irány, talán ez a legkevésbé drasztikus.
            A második kicsit drasztikusabb, azt mondjuk, hogy ami most van funkcionalitás, az mind elérhető marad ingyen, viszont ami inenntől lesz új fejlesztés, azért pénzt kérünk.
            A harmadik pedig azt jelenti, hogy “figyi, semmi ötletünk nincs, merre fejleszthetnénk tovább az alkalmazást, nem is biztos, hogy akarjuk, de azért légyszi küldjél már egy kis pénzt”.

            Namármost, a Strava ez utóbbit lépte meg, és bár az a felfogás fejlesztői oldalról valid, amit te mondasz, én mint felhasználó, nem igazán látom, hogy mit kapnék én a pénzemért cserébe. Megkapnám ugyanazt, mint amit eddig ingyen? Az nekem miért jó? Ráadásul egyáltalán nem látom garantálva, hogy az adott alkalkazásfejlesztő nem épp fejőstehénné konvertálja a cuccot, és tesz holnaputántól még két tonna feature-t fizetőssé.

            Személy szerint úgy vagyok vele, hogy vagy adományoznék (ha jó az alkalmazás, szívesen adok pénzt), vagy az új feature-kért fizetnék, ha épp szükségem lenne rá. De az a fajta megoldás, amit a Strava most meglépett, bármilyen alkalmazásnál visszataszító lenne a számomra.

            Alkalmazásfejlesztőként bele KELL tudnod helyezkedni a felhasználóid szemszögébe is, ha nem tudsz, vannak erre szakemberek, akik segítenek. Mert hiába van egy gyönyörű és okos alkalmazásod, ha szép lassan elszivárog a használók tábora. Lásd még: Windows 8/10 Phone (bár ott más volt a gond).

  2. Ha már az árazás. Van a fitneszappoknál még egy gond. Nagyon magasról indít az áruk. Ha lenne fele, harmada árú szint, szerintem több előfizető lenne. Én pl. biztosan. Így időosztással oldom meg, egy évig előfizetek, aztán meg nem. Oké, adatfüggőre vagyunk nevelve, de valójában a közösségi rész ami érdekes (és az is megoldható máshol), mert az edzéselemzés egy része kamu (10 százalékonként lépő pulzuszónák, 10 ezer lépés), más része meg egy exceltáblázattal is jól megoldható. Ezzel együtt kényelmes, ha ezek egy helyre össze vannak szedve, én is szeretem és támogatnám is, de lásd fent.

    És persze jó lenne pár ősöreg hibát javítani, például a weben az értesítések frissítését. Vagyis a weboldalt se kéne hanyagolni. Tényleg, én magát az appot nem is használom, mert minek? Mérni az óra mér, az app minek?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *