Előtte
2021.06.10; csütörtök
Az egész onnan indult, hogy az előző túrán nem tudtam felmenni a balatonvilágosi löszfal előtti emelkedőn. Az utolsó 30 méter kifogott rajtam.
Magyarázat persze van: közvetlenül indulás előtt lett felújítva a bringa, kicserélték a hátsó lánckerék-koszorút és a láncot is, ezek még nem koptak össze és amikor leváltottam a legalsó fokozatba, a lánc ugrált a lánckeréken, nem adta át az erőt.
De mindegy is, már akkor elkezdett motoszkálni az ötlet a fejemben. Csinálni kellene egy hasonló túrát, csak most a hegyekben. Ahogy Cobranco is mondta, a hegymászást csak hegymászással lehet begyakorolni, hiába van meg az erőnlét, meg a hosszútávú bringázási hajlandóság.
Rajzolgattam, terveztem. Elég rutinos túrázó vagyok ahhoz, hogy tudjam, amit az ember térképnézegetés mellett könnyen bevállal a lakásban, arról a valóságban hamar kiderül, hogy embertelen. Emiatt majdnem minden napra rajzoltam egy viszonylag könnyű track-et és egy sokkal keményebbet.
A tervezgetésből az alábbi számok estek ki:
Könnyű távok összesen: 495 km.
Könnyű távok szintjei összesen: 5057 m.
Nehéz távok összesen: 533 km.
Nehéz távok szintjei összesen: 8156 m.
Egyfelől látszik, hogy távolságban nincs nagy különbség. Tulajdonképpen az történik, hogy vagy átmászok egy hágón, vagy megkerülöm.
Másfelől viszont… az előző dunántúli túra tulajdonképpen már komfortzónán belül volt. (Eltekintve az esőtől.) Ez a hegyvidéki, még jó időben is, jócskán kívül lesz. Hat napon keresztül napi 1000-1500 méter tervezett szint. Persze, valamikor a távoli jövőben gondolkodtam ilyesmin, de most váratlanul szembejött velem. Fel kell kötni a szivacsos alsógatyát.
Legyen itt konkrétan is a menetrend:
1. nap: Budapest – Nagybörzsöny
A terv: 10-es úton.
B terv: Kétbükkfa-nyergen (Dobogókő) keresztül.
2. nap: Nagybörzsöny – Nógrádmegyer
A terv: A Börzsönyt megkerülve, az Ipoly völgyében.
B terv: Keményen át a Börzsönyön, földutak, sziklás kecskehágók.
3. nap: Nógrádmegyer – Kazincbarcika
A terv: Ózd után Sajóvelezd felé.
B terv: Ózd után át az Upponyi hegységen, Lázbérci-tó, Tardona.
4. nap: Kazincbarcika – Eger
A terv: Keresztül a Bükk-fennsíkon, Sajószentpéter, Varbó, Bánkút, Eger.
5. nap: Eger – Gyöngyös
A terv: A Mátra lábánál, Egerszalók, Verpelét, Abasár.
B terv: Keresztül a Mátrán, Sirok, Parád, Mátraháza (esetleg Kékes), Gyöngyös.
6. nap: Gyöngyös – Budapest
A terv: Hazacsorogni az Alföldön keresztül.
Ambíciózus terv, a három legnagyobb magyar big csúcs és a többi nap sem a pihenésről fog szólni. (Kivéve az utolsót.)
Időjárás. Először csütörtökön. Azt mondták, meleg nyári nap, néha zápor, zivatar. Nagyon jó, úgyis el kell mennem felszerelést tesztelni.
Aha. Hajnalban megjött egy vihar, egy ideig tombolt, utána már csak esett. Sokáig. Majd kis szünet, utána újabb eső. Ezt csinálta egész nap. És az esők közben sem láttuk a napot. (Pedig ma volt napfogyatkozás. Hát, nálunk annyira megfogyatkozott, hogy nem is láttuk.) Ráadásul az időjárás-előrejelzés sem tudott mit kezdeni a helyzettel, a radar szerint a viharok nem valahonnan jöttek, hanem itt születtek a fejünk fölött. Végül egy eső és egy megbeszélés közben tudtam csak elszaladni egy rövid tesztre.
Miért is kellett tesztelni? Mert most egy teljesen másik szettel megyek. Ugyanis át kell hidalnom étellel, itallal a szombatot és a vasárnapot, egy kisfalvas övezetben, ahol semmi nem lesz nyitva. Oké, benzinkutaknál tudok italt venni, de három napi kaját akkor is vinnem kell magammal. Kazincbarcika után már oké lesz, de addig el kell osonnom a szlovák határ mellett.
Egy gyors bemutató. Az első képen látszik, mi mindent kell elpakolnom. A másodikon minden be van rakva a táskákba. A harmadikon a nagyjából üres asztal. Ami eltűnt róla, az mind a táskákban van. (Megjegyzés: a sörök csak a térfoglalás miatt lettek elrakva. Valójában ez a túra volt a korábban emlegetett sörteszt, azaz útközben jelentős részben alkoholmentes sörök fogytak.)
De azzal sem lennék előrébb, ha lenne valahol – például Salgótarjánban – vasárnap is nyitva tartó Tesco. Akkor sem tudnék bemenni vásárolni. Ha egyedül megyek, akkor senki nem vigyáz kint a bringára. Az előző túrán Baján végül megoldottam, de majdnem egy órát pakolásztam, hogy az értékesebb cuccokat be tudjam vinni a boltba. Így most inkább a nagyobb táskákat raktam fel. Csak hát ezek nem vízállóak, kell hozzájuk esőhuzat, az meg… problémás. De ezt majd úgyis megírom. A lényeg, hogy tesztelni kellett. A táskákat is, az esőhuzatokat is, na meg a bringát is. A váltóra is kíváncsi voltam: egyfelől össze is csiszolódhatott mostanra, másfelől megpucoltam, átolajoztam.
Vissza az időjáráshoz.
Első nap totál szembeszél várható. Nagy élmény lesz a Dobogókőre menet. Utána viszont azt mondja a Windy, hogy Ózdig oldalszél, majd pedig hátszél lesz végig. Így ahogy van, előre megvenném. Eső pénteken és hétfőn várható, mindkétszer kacérkodni fog velem, azaz pont az eső/nem-eső határon fogok mozogni. Ez már a múltkor sem jött be. De hat napból négy biztosan esőmentes, kettő sanszosan, azért ez nem rossz. Vasárnap és hétfőn lesz hűvösebb (vicces, hogy pont vasárnap leszek az ország leghidegebb településén, Zabaron), a többi napon 19-29 fok várható. Ez is jól hangzik.
Most már csak az kell, hogy ilyen is legyen. (Persze megint vinni kell az egész ruhásszekrényt.)
Utána
2021.06.17; csütörtök
Sasszemű olvasók már a címből kiszúrhatták, hogy a hat naphoz tartozó hét rész helyett csak négy részből fog állni a krónika.
Hát, ja.
Nem, nem én purcantam ki. Hanem a bringa. Anélkül, hogy túl sokat spojlereznék, vasárnap délután hívnom kellett Nejt, hogy léccilécci vigyél haza.
Ettől függetlenül, nézzük, mi az, amit eltaláltam. Például azt, hogy a szintmérés teljes katyvasz lett. Már a tervezésnél. Nézzük például a második napot, a Börzsönyt mászósat. A merretekerjek.hu 1700 méter szintet írt. A Locusra feltöltve a track-et már csak 1400. Ezt úgy el is fogadtam. A valóság? A Garmin Fenix5 4000 métert mért. (!!???)
A két leggyakoribb mantrám a túrán, mindkettő a sportórának szólt:
– Persze, Béla bátyám!
– Bazmeg, te akkora hülye vagy, hogy csak nem csilingelsz.
A track-et felszinkronizálva a Stravára már nagyjából helyreállt a rend, 1140 métert regisztrált. A bikemap.net meg 1244-et, szóval valahol 1200 körül lehetett a helyes érték. Látható, hogy ez még a legkisebb tervezettnél is kisebb.
Összesíteni túl sok értelme nincs, de azért a 3233 méter szint 2,5 napra, 247 kilométerre nem olyan rossz. És még csak ezután jött volna a java.
Amit nem találtam el, az az időjárás. Az első két napon szarrá áztam. Pénteken a Dobogókő környékén kapott el egy masszív zivatar, szombaton egész délután egymásba érve jöttek a zivatarok és a heves viharok. Vasárnap pedig megérkezett a viharos (30-50 km/h) közötti szél. Hogy utána mi történt, az már annyira nem érdekel. Pontosabban látom, hogy rendbejött az idő, de sajnos már itthon vagyok.
2021. June 16. Wednesday at 16:16
Milyen felni es kullok vannak azon a hatso kereken?
2021. June 16. Wednesday at 16:21
KTM (Remerx) Dragon, DT Swiss küllőkkel.