Elkészült. Pocakos szuperbicaja.
Ahogy már korábban is írtam, nagy variálásban voltam decemberben. Hogy lecseréljük-e a túrabringákat, vagy sem? Egyik oldalról ezek 2015-ös kerékpárok, és bár nem annyira öregek, mint az országút, de azért ma már modernebbek vannak. Kapcsolható teleszkóp, tárcsafék, két lánctányér elől, integrált hajtómű, Deora XT váltók… meg ilyenek. Ki is néztem az utódot, ezt itt. Vagy éppen ezt. Szépek is, jók is. Meg drágák is, de talán össze tudjuk spórolni rá a pénzt ebben az utazásszegény időkben.
Aztán megnéztem több órányi Cobranco videót. És elgondolkodtam. A pacák a közelmúltban esett át egy hasonló cserén és csinált az új bicóval többnapos, cuccos túrákat. Nem volt boldog. Kezdve azzal, hogy egy csomó mindent le kellett cserélnie. Mert a boltban a trekking bringákat úgy szerelik fel, hogy… trekkingezni lehessen velük. Igen, én is látom a látszólagos ellentmondást. Maga a trekking fogalom igencsak széleskörú: jelent egyszerű városi mászkálást, települések közötti mozgást, legnagyobbrészt burkolt úton, de szóba jöhet murvás út, földút is. Cucc nincs beleértve, maximum valami kosárka az elejére. Na és persze jelent egy/kéthetes bringatúrát is, mindenféle bringautakon (hegyi ösvényeken azért már nem), egy/kétheti felszereléssel. Ez mind trekking és az üzletekben nyilván csak az első verzióra készítik fel a bringát. Ha megnézed a korábban belinkelt kerékpárokat, azokon is egyből cserélni kell markolatot, külső gumikat, szerelni kell rájuk csomagtartót, komolyabb lámpát, sárvédőket. Cobrancónak emellett cserélnie kellett még egy-két dolgot, melyek az első túrákon eltörtek.
Például hátsó féktárcsát.
Nagyjából itt gondoltam újra az elképzelésemet.
Az van ugyanis, hogy ha a bringa rendesen fel van pakolva, akkor a hátsó tárcsaféket mindkét oldalról betakarja egy-egy nagy táska. Megfojtják. Nem kap levegőt. Ha megnézel egy tárcsát, láthatod, hogy összevissza van lyuggatva. Nem véletlenül. Azért, hogy keresztül-kasul járja a levegő. Hogy hűtse. A táskáktól viszont nem igazán jut be levegő. A bicaj meg – pont a táskáktól – cefet nehéz, túrázni meg az ember leginkább hegyekbe megy, szóval a tárcsafék úgy kap extrém terhelést, hogy nincs megfelelő hűtése. Aztán elpattan a tárcsa.
Bármennyire is furcsán hangzik, de ha sok cuccal túrázik az ember, akkor jobb neki a V fék.
Csakhogy. Ma már egy szint felett, akár akarod, akár nem, tárcsafékkel szerelik a bringát. Ha V féket akarsz, akkor alsóbb szegmensből kell választanod, az meg olyan is.
Ebből jött ki az a döntés, hogy maradunk a régi bringáknál. Ezek 6 évvel ezelőtt jó minőségűnek számítottak: V fék, agydinamó, hegyi áttételezés, Deore váltók, extra kényelem.
Persze az élet nem ennyire egyszerű. A legutóbbi nagyobb lélegzetű túránk után a bringa éppen hogy haza bírta vonszolni magát. Elszakadt a fékbowden, küllők törtek, felni repedt, öt helyen, sárvédőket kellett letörnöm, aztán volt vagy hat defektünk is, szóval megszenvedtünk vele. Látszott, hogy ez így nem maradhat.
A legnagyobb baj a túlterhelés volt. Böszme nagy táskáim vannak és mivel én vagyok az erősebb, én vittem a cucc nagy részét is. Időnként (négynapos ünnep) a felszerelésen kívül 8-10 sört és egy csomó kaját is. Na meg én sem vagyok apró ember. Ez az összes súly mind a hátsó kerékre nehezedett. Nyilván az kapta a defekteket, abban törtek a küllők, meg a felni.
A felni még Ausztriában cserélve lett. Most cseréltem a külső gumikat is. Schwalbe Maraton Mondial Evolution. Talán jó lesz. Aztán hosszú-hosszú kínszenvedések után sikerült beszereznem első táskákat és hozzájuk való első csomagtartót. Az összes létező helyre szereltem váztáskát. Azaz elosztottam a súlyt. A bringa terhelhetősége 140 kiló, ez nálam 40 kiló cuccot jelent, ez a súly most szét lett osztva 12-5-16 kiló arányban (elől-középen-hátul). Egy kicsit parázok, mert az a 12 kiló a kormányzott kerékre került, de hamarosan letesztelem.
Felmerülhet, hogy mi a szösz ez a 33 kilónyi cucc? Most, amikor egyre jobban terjed a bikepacking? Kipróbáltam. Egy kupacba hordtam mindent, amiről úgy gondoltam, hogy vinnem kell. Tehertaxi kellett volna hozzá.
Még ennyi táskába is csak úgy fértem el, hogy erősen nekiálltam szelektálni. Bikepacking. Ja. Egyébként értem én, le lehet redukálni drasztikusan is az igényeket, de én nem járok olyan helyeken, ahol erre lenne szükség. Aki egy sziklás/gyökeres túraösvényen kapaszkodik ki a Tar-kőre bicóval (nemröhög, saját szememmel láttam ilyet), annak fontos lehet a súly, meg a térfogat. Nekem nem. Én leginkább aszfaltozott úton, nálunk kevésbé korrupt országokban jó minőségű kerékpárúton, maximum murvás, esetleg földúton járok. Oda jó ez a szett is.
Jelzem, a meccs azért még nincs teljesen lejátszva és a tűzbe lehet két vasat is tartani. Meg ilyesmi okosságok. Amilyen hülye évnek néz ki 2021, itt bármi lehet. Például a lányom bikepacking felszerelést kért az országútijára, én meg nehogy már ne kérjem tőle kölcsön egy próbára.
Másfelől pedig ez most terheléstesztre lett összeállítva. Az volt a forgatókönyv, hogy két hétre megyek túrázni (hat váltás ruha), teljes technikai felszereltség (drón, mindenféle kamerák, tucatnyi akkumulátor, töltő, powerbank) és éppen Ausztriában vagyunk, szombaton. Azaz a boltok éppen zárnak és legközelebb csak hétfő reggel nyitnak ki. Tömérdek kaja és sör.
Azért a teszt eredményére kíváncsi vagyok.
Aztán cseréltem markolatot is.
Itt speciel balek voltam, de utólag már nem bánom annyira. A kéthetes német túra után a bal csuklómon alagút-szindróma alakult ki. Három hónapig jártam fizikoterápiára, valami gép ütögetett árammal és rángatta a hüvelykujjamat. Szerencsére elmúlt. Most, hogy elkezdtem felújítani a bicót, találtam egy úgynevezett ergonomikus markolatot, melynél írták, hogy megakadályozza az alagút-szindróma kialakulását. Hurrá, Ez kell nekem. Durván drága volt, de azt a négy hónapnyi kinlódást nem kívánom senkinek. Megvettem. Aztán nem sokkal később kiderült, hogy egyszerűen csak arról volt szó, hogy a régi markolat volt rosszul beállítva. (Mindig tanul az ember. Az országútinál ilyen problémám sosem volt.) Na mindegy, tanulópénz. Annyiból viszont nem bánom, hogy ez egy nagyon vagány markolat, szép is, kényelmes is, van szarva, azaz végre tudok fogásokat variálni, meg úgy egyáltalán, nagyon nem mindegy mit fog az ember heteken keresztül, mi van a szeme előtt.
Ki lett cserélve az összes sárvédő, mert az eredetiek bolhásak voltak. Elég volt rájuk nézni és már törtek is. (Az első csomagtartó miatt a bringámról lekerült az első sárvédő.) Nej bringáján le lett cserélve kompletten az első felni, agydinamóval együtt. Tavasszal még mind a két gép elmegy átzsírozásra, fékfelújításra… és kész. Várnak a nagy bringatúrák.
PS.
Ebből valamikor külön posztot akartam írni, de pont ide illik. Félelmetes, mi van jelenleg bringafelszerelés/bringaruházat terén. December közepétől mostanáig rengeteg cuccot rendeltem. Első körben magyar boltokban, mert végülis, támogassuk a hazai kereskedőket. Ritka kivételektől eltekintve ráfaragtam. Teljesen tipikus volt, hogy a webshopban azt írták, hogy a termék raktáron van, esetleg rendelni kell és 3-5 nap múlva lesz. Na, ilyesmiről szó sem volt. Feladtam a rendelést és 3-4 nap múlva jött a levél, miszerint bocs, leltárhiba, nincs raktáron, a gyártó meg félév múlva szállít csak, már ha egyáltalán. (A legjobb az volt, amikor ki is értesítettek, hogy megérkezett a termék, majd elbringáztam a 30 kilométerre lévő üzletbe, ahol közölték, hogy bocs, benézték, nem az én rendelésem érkezett meg. Ja, az enyém? Az leltárhiba, nem is lesz.) Az pedig külön pikáns, hogy egy kivételtől eltekintve ezek a termékek nem kerültek ki a webshopból, de még csak a ‘raktáron’ státuszuk sem változott. Ez már valami olyasmi csavar, melyet végképp nem tudok felfogni.
Aztán mindegyik rendelésnek az lett a vége, hogy elmentem a Rose kereskedéshez, ahol volt minden, raktárról. A 10€ szállítási költség meg mondhatni baráti.
[Update]
Nem gondoltam volna, de a publikálás előtt sikerült lezavarnom a tesztet is. 60 kilométer, vegyesen. Volt benne jó minőségű út, volt benne vacak, volt murvás is, volt gépészkedős, hágómászás ugyan nem, de azért akadtak szintek is. Az időjárás mintha ráérzett volna, mit akarok: másfél órán keresztül esett az eső, utána egy óra vastag, nyomasztó felhő és hideg, majd a végén félóra napsütés, igaz erős szembeszéllel. Ideális tesztkörülmények.
Amikor elkezdtem kitolni a lakásból a szörnyet, beparáztam rendesen. Nehéz volt és irányíthatatlan. Már csak az a művelet is, hogy átmenjek a másik oldalára, majdhogynem megoldhatatlan mutatvánnyá vált. Azért csak 53 kilogram, ebből 12 kiló a kormányzott keréken. Odakint viszont megszelidült. Túlzás lenne azt mondani, hogy észre sem vettem, de bírtam vele. Leginkább arra hasonlított, amikor a felboríthatatlan Kodiak kajakomból átülök a Narancssárgába. Érzem, hogy instabilabb, érzem, hogy folyamatosan koncentrálnom kell, de úgy egyébként megy. Vigyáznom kell a hirtelen kormánymozdulatokkal, lejtőn 40 km/h felett erősen szitál, de ennyi. A leszállás, felszállás, illetve a tologatás és letámasztás, na ezek már erősebb kihívások.
Majdhogynem, mint egy nagymotor.
2021. January 28. Thursday at 13:26
Szép kis málhacsomag :) Utánfutón nem gondolkoztál még?
Viccen kívül, ha ilyen mennyiségű a cucc, akkor biztosan lenne előnye – bár hátránya is, mindenesetre a bringákon nem lenne olyan súlyterhelés.
2021. January 28. Thursday at 13:30
De, gondolkodtam. Ahogy írtad, előnye is lett volna, meg hátránya is, nagyjából mindkettőből ugyanannyi. A fenti megoldás valamiért szimpatikusabbnak tűnt.
2021. January 30. Saturday at 16:07
Kivancsisag: milyen elso rack van azon a malhason?
Az en ket fillerem:
Amiota ryde andra 30 felnit hasznalok DT swiss double butted kullokkel, semmi problema nem volt a kerekekkel (kopp-kopp). 12-13e km felcsomagolva. A mosogatokagylo is ott lapul valamelyik taskaban…
A kovetkezo bringanal fontold meg a rohloff valtot. En jelzalogot kellett felvegyek a hazra es elhagyott az asszony, de megerte. Minden derailleur related problemat el lehet felejteni, foleg hegyre fel.
5000kmenkent olajcsere es bye.
crazyguyonabike.com/reviews/board/message/?o=1mr&thread_id=39984&page=1
A gyorszaras nyeregoldot kicsereltem egy kulcsosra nehany eltunt nyereg utan.
Egy erosebb hajgumi vagy valami hasonlo elasztikus anyag/velcro a bal oldali ergon gripre. Amikor megallsz rahuzod a fekre, no gurulas.
En nehany het utan megszabadultam attol kis taskatol a vazon. Telefonnak szereztem egy decathlonos kormanyra rogzithetot amire a vizallo opcionalis.
2021. January 30. Saturday at 16:23
Ez van rajta:
https://www.rosebikes.com/topeak-tetrarack-m1-mtb-front-rack-system-2686505
2021. February 01. Monday at 19:26
Hmm… Tetszik a csavarok hianya…
Probald ki ezt: https://www.decathlon.hu/visszapillanto-tukor-100-as-id_8158024.html
Game changer… mint egy auto torott tukrokkel.
Ami nincs messze, szlovenia, triglav: https://imgur.com/dTFjZa7
Kicsit lejjebb, albania: https://imgur.com/a/hH2W4lP
2021. February 01. Monday at 19:36
Van rajta csavar, de csak 4 picike. Ezek feszítik meg a tépőzár kapcsát.
Biztos jó dolog a tükör, de 32 év alatt már megszoktam nélküle.
Túratervek… tele van vele a fiók. :) Mind a két javasolt terepen voltam már, igaz, egyiken sem bringával. (Egyelőre az asszonypajtás felkészítése folyik, jövőre van betervezve az Alpok, utána jöhetnek a keményebb terepek.)
2021. February 03. Wednesday at 19:39
Bekesen menyel le a balatonra az M7esen… A dugo kozepen egy goromba arc felcsapja az ajtot, kessel a kezeben:
Tukroket vagy biztonsagi oveket ide, most!
Mit adnal oda hogy folytasd az utad?
2021. February 03. Wednesday at 22:42
Valószínűleg fejberúgnám. Kisbuszunk van. :)
De javaslom, az autót ne keverjük bele. Az nagyon más. A bringán a legapróbb hangot, a legutolsó légmozgást is érzékelem, egyébként meg semmibe nem kerül a vállam mögött hátranézni. Az egy teljesen nyitott világ.
2021. February 04. Thursday at 03:53
Nem eroszak a disznotor…
Ar/ertek aranyban a tukor viszi a medalokat.
I rest my case.