Gondolok itt arra a zöld trutyira, melyet belső gumikba, illetve tubeless kerekekbe szoktak beletölteni abból a célból, hogy ha valami kiszúrja, akkor a folyadék odanyomul, térhálósodik és tömít. Nemrég kicseréltem ilyenre mind a négy, terepezésre is képes bringa összes belső gumiját. Persze gyanakodhattam volna, a vásárlói értékelések elég rendesen gyalázták a cuccot, de gondoltam, adok neki egy esélyt. Michelin gumik voltak, elméletileg a guminak is volt valami önjavító képessége, meg ugye a szmörtyi.
Szombaton volt egy defektem, aszfaltozott úton szúrta ki valami a gumit. (2 mm-es vágás lett belőle.) A zöld trutyi annyiból tette a dolgát, hogy kinyomult a belsőn lévő lyukon, majd kinyomult a külső gumin lévő lyukon, ahol por alakban megszilárdult. A gumi persze leeresztett. Gondoltam, tesztelek egyet, minden beavatkozás nélkül nekiálltam pumpálni, hátha kell neki a hálósodáshoz a belső nyomás, közepes keménységűre fel is tudtam fújni, de amikor közel hajoltam a lyukhoz, hallottam is, éreztem is, hogy viharosan ereszt. Hogy Deutsch Tamást idézzem: ennyi.
Na jó, nem ennyi. Nej és Dóra nemrég bringáztak egyet hármasban, a harmadik személy Nej egyik evezőscimborája volt, aki tubeless bringával jött. Defektet kapott, a takony nála sem tömített, aztán innentől arról szólt a történet, hogy 5 kilométerenként álltak meg pumpálni.
Én eddig nem foglalkoztam ezzel a technológiával, de valahogy úgy éreztem, rendben van. Elméletileg működhet, a bringaboltok tele vannak ilyen folyadékkal, előre feltöltött belsőkkel, a meglehetősen elterjedt tubeless rendszereknek is ez az alapja, szóval naívan úgy képzeltem, hogy ha ennyire elterjedt, akkor csak működik.
Aztán eszembe jutott a homeopátia és csak legyintettem.
Update #1
Azóta beszélgettem egy idősebb versenyzővel, azt mondta, hogy nála ez úgy működött, hogy a defekt után felpumpálta valamennyire, ment vele egy kicsit, aztán megint felpumpálta, aztán megint, végül a harmadik pumpálás után már betérhálósodott a szmörtyi. Hát, nem tudom. Ha lesz kedvem, akkor legközelebb kipróbálom. Mindenesetre a neten utánaolvasva sehol sem találtam leírva, hogy ez lenne a helyes módszer.
Update #2
Odaírtam egy kérdőjelet a cím mögé. Ugyanis a 2024-es alpesi túrán a fenti Michelin belső meglepően jól vizsgázott. Elöször leeresztett, nem teljesen, olyan közepesen puhára. Benzinkút, keményre pumpáltuk. Másnap reggelre megint közepesen puha lett. Ismét benzinkút. Ekkor már tovább bírta, két nap múlva lett közepesen puha és ezt a tempót tartotta is a hátralévő hat napban. Azaz némi pumpálgatással kibírta a túra végéig és ráértem itthon kicserélni a belsőt.
Úgy látszik, mégis van valami értelme ennek a szmörtyinek… de nem elég csak ebben bízni.
2024. September 02. Monday at 11:50
A belső bármilyen trutyi töltet szar. A gyári is, a beletölthető is. Én évek óta áttértem a defektálló külsőre, konkrétan ilyenre: https://biketrade97.hu/deestone-700x38c-d1006-aps-ref-17969
Azóta nem kaptam defektet. Amennyivel nehezebb akülső a defektvédelem miatt, annyival kevesebb súlyt viszel magaddal, mert nem kell 4 tartalékbelső, stb. egy nyamvadt csepeltúrához. A márkán meg nem kell fennakadni, létezik ez duplaennyiért is: https://biketrade97.hu/schwalbe-energizer-plus700x38c-17977 , bár nekem bevált a deestone.
A linkek egy nagyker oldalára mutatnak, de szerintem megtalálod a forgalmazókat segítség nélkül is, ha akarod.
2024. September 04. Wednesday at 08:50
Használom mindkét technikát, sőt, egy időben még Tannus Armort is raktam a gumiba. (https://mivanvelem.hu/2023/04/30/borzsony-kor/) (Azzal az volt a baj, hogy felütéses defekt azzal is volt, azaz nem szűnt meg a defektveszély, miközben a rendszernek azért voltak hátrányai is.) Jelenleg folyamatosan térek át a gravel bringákon az 5mm vastag defektvédelemre (Schwalbe Marathon Plus Tour, https://www.schwalbe.com/en/Marathon-Plus-Tour-11159362), de például a lányom ezzel a gumival és szmörtyis belsővel kapott defektet a legutóbbi túránkon. Azaz még így felszerelkezve is szükség van a tartalék belsőkre.
(Apró korrigálás: a nehezebb külső gumi plusz súlya nem hasonlítható össze a kerékpáron lévő tartalék belsők plusz súlyával. Az előző ugyanis gördülő súly, a második meg passziv. Az autókra sem véletlenül annyira drága a könnyűfém felni.)