Ma szakítottam egy kis időt rendberakni a bringát. Megjött az új külső, vettem egy talicska belső gumit is, épp ideje volt rendet vágni. Mindkét jelenlegi belső folt hátán folt, az első keréken lévő külső rossz forgásiránnyal van fent, a hátsón pedig ott van az egycentis hasadék.
Össze is raktam, ahogy kell. Mivel a gumin az szerepel, hogy ajánlott nyomás 8,5-12 bar, felpuppantottam 9 barra mindkettőt. Végülis, csak súlyosabb vagyok, mint egy átlag kerékpáros, nem egészséges a plafon környéki guminyomás.
Aztán nekiálltam gyönyörködni a látványban. Egy vadiúj, koszmentes, még ragadós külső gumi igen szép látvány ám. És ekkor láttam meg. A vacsiúj gumin. A régin ugyanis már kopott volt a szöveg.
Leírom, hogy mit láttam… hogyan értelmeztem korábban az előírást, a kopott gumi alapján: 8.5 bar – 12 valami.
Nos, ehelyett az volt, hogy max: 8.5 bar – 120 psi. Mi a vörös rák ez a psi? Rákerestem. Megtaláltam. Átszámoltam. A 8,5 bar egész pontosan 123,282077071 psi, bármi is legyen az. Azaz a fenti két érték nem intervallumot határozott meg, hanem a maximális nyomást, két különböző mértékegységben. És mikortól kezdtek elpukkanni a gumijaim? Amióta rendes pumpám van, mely tudja a 9 bart is.
Szépen visszaengedtam 8 barra… és ég a bőr az orcámon.
Még jó, hogy műszaki mérnök vagyok.
2008. July 20. Sunday at 07:08
A PSI a pounds per inch rövidítése:
http://www.bicycle.hu/info/guminyom_s.html?Itemid=33
2008. July 20. Sunday at 10:01
És az is csak a max…
Én az autókon megszokott 2-2,5 bar-ra szoktam fújni csak… Max 3-ra, ha rajta felejtem a bohóckompresszort (szivargyújróról üzemelő zörgő, ámbár alig fújó tipus…)
2008. July 20. Sunday at 10:35
A max, persze, de a bringán nem szabad alacsony keréknyomást állítani, mert egyrészt akkor lassabb, másrészt hajlamosabb a felütéses defektre.
2008. July 20. Sunday at 17:08
JoeP
Nem tudom, hogy országútin mi a helyzet, de montis körökben 3 bar környékére van fújva a gumi, ha nagyon aszfaltozunk akkor 4 bar. Egyébként minél nehezebb vagy, annál nagyobb nyomás kell bele, hogy ne üljön le. Mint az autóknál. Akartam már korábban írni de mivel outiban nem vagyok annyira otthon, gondoltam a 9bar normális, még ha soknak is tűnik. Szerintem ha 8,5 a max, akkor 6 fölé ne nagyon gurítsad.
2008. July 22. Tuesday at 01:14
Miért nem kérdezed a UK-ban élőket?
;)
A kompresszorok alapértelmezésben PSI-ra vannak állítva a benzinkutaknál.
2008. July 22. Tuesday at 07:13
Fizetni meg font/köbláb alapon kell. :-)
2008. July 26. Saturday at 00:25
Nem hiszem, hogy az a fél bár túllépés lenne a defektek oka. Mondjuk én csak 8-ig szoktam felfújni az outimon, elsősorban kényelmi okokból. De azzal csak a Pilist járom, ~4000 km-en eddig egy defekt.
Munkába viszont 4-5-re fújt trekkingel járok, aminek a külsőjében kevlár betét van. Jó pár (4-6?) ezer budapesti kilometeren 0 defekt. (Előtte havi 1-2.) Amúgy a kevláros szuperkülsőm ~3 év után ugyanúgy elkezdte gyűjteni a defekteket. Nem lepődtem meg, mert mondták, hogy így lesz, pár év után hirtelen föladja. A második defekt után gyorsan vettem egy újat, szintén kevlár betéttel, azóta megint nincs defekt. A defektvédettnek mondott könnyű outis külsők ilyen szempontból nem is hasonlíthatók az (amúgy ólómnehéz) kevlár betétesekhez. Ha a szép új gummáiddal és kisebb nyomáson is kezdődnek a defektek javaslom próbáld ki az _igazi_ defektvédelmet. – Persze ilyenből nincsenek nagyon keskeny versenygumik, de gondolom nem időfutam géped van, csak befér egy 35mm-es gumi a villádba. – Olyanban asszem van már kevláros.
Amúgy miután kiszuperáltam a régi kevláros külsőm, kíváncsiságból elkezdtem szúrkálni, vagdalni. Normál, étkezéshez használatos, de nagyon hegyes késsel nem tudtam átszúrni! (Valahogy végül sikerült széttrancsroznom, már nem emlékszem pontosan hogyan.)
2008. July 26. Saturday at 00:53
A conti gp 4000 ha nem is kevláros, de a vectran réteg, amit beleraknak, majdnem olyan hatásos.
Itt inkább az lehet, hogy ez már két éves gumi, és feladta.
http://mivanvelem.hu/2006/06/17/42/