Hétköznapi játékelmélet 2

Közepesen tömött buszon utazol. Ügyes voltál, sikerült jó állóhelyet megcsípned. Állsz az első és a második ajtó között a függőleges kapaszkodónál. Egyszer csak jön valaki és neked háttal beáll pont mögéd.
Mit csinálsz?

  • Észleled, hogy így ketten pont elzárjátok a közlekedést, ezért arrébbmész.
  • Felszívod magad és ‘dögöljön meg mindenki’ felkiáltással a helyeden maradsz. Még az sem érdekel, hogy a később felszállók mindkettőtöket egyformán parasztnak fognak nézni.

(Az olyan szélsőségeket, hogy pofonvágom, kibelezem… most hagyjuk. Joga van ott állni.)

Ugye, tipikus játékelméleti probléma. Az első esetben lemondasz a pozíciódról, egy sokkal rosszabb állóhelyre kerülsz – viszont a közösség nyer. Meg a konfrontálódó szemét alak is.
A második esetben igazából senki nem nyer. Látszólag jó helyen álltok, de mivel elzárjátok az utat, emiatt rengeteg lökdösődést, nyomulást – és szóbeli agressziót kell elviselnetek. Mindkettőtöknek.

Oké, tudom. Te, amikor elmész mellette, szerét ejted, hogy véletlenül a lábára lépjél. Majd – miközben még mindig a lábán állsz -, udvariasan elnézést kérsz.
Te ugyanis tudod, hogy a konfrontálódók arányát a kézzelfogható retorziók szabályozzák.

7 thoughts on “Hétköznapi játékelmélet 2

  1. Hátizsákot hordok, azzal állok be. Amikor beállnak mögém, de ez először nem nyilvánvaló, akkor udvariasan elfordulok, hogy el tudjon menni a másik. Ellenben amikor megáll mögöttem, visszafordulok, a hátizsákkal együtt. :)))

    Általában ettől észre szokták venni magukat.

    Aki nem, arra még rá is dőlök hátrafele egy kanyarban – 178 cm, kb. 100 kg :))).

  2. Igen, csak az a baj, hogy a hátizsák eleve elzár egy bizonyos részt a helyből. Sajnos az a tapasztalatom, hogy főleg a régi Ikarus buszokon le kell venni a hátizsákot, mert annyira szűk a hely. Az előző kommentbeli dokgok igazándiból csak akkor játszanak ha eleve van annyi hely, hogy melletted el tudnak menni úgy, hogy rajtad a zsák.
    Nekem pl. tapasztalat, hogy (mivel kissé “vastag” volt a zsák) mögöttem úgy el tudtak menni lökdösődés nélkül, ha levettem a zsákot, ha rajtam volt, nem.

    Egyébként egy ideig kint volt egy piktogram a buszokon, hogy a hátizsáknak a földön a helye. Mostanában levették, talán az érdeklődés hiánya miatt…

  3. Az egész ott nem stimmel, hogy a játékelméleti értékelés feltételezi, hogy mindenki teljes információkkal bír.
    Ez itt nem igaz. A konfrontálódó szemét alak fel sem fogja, hogy mi a szituáció és miért nem jó, amit csinál. Azt sem fogja fel, hogy “nyert”, ha te arébb állsz. Akkor sem ért semmit, ha oldalba **szod hátizsákkal.
    Ezek azok, akik pl. a Deák téri mozgólépcső végétől másfél méterre vagy egyéb szűk forgalmas helyeken megállnak és elkezdenek békésen beszélgetni.
    Egy dolog használ, ha rájuk üvöltesz, hogy “NE ÁLLLJ ODA B+, MERT NEM FÉRNEK EL AZ UTASOK TE IDIÓTA *******!”
    Ezt persze kevesen teszik meg :)))

  4. Ezek a problémák az új Volvo buszokon még viccesebbek, mert ezeket úgy tervezték, hogy az álló utasoknak – elvileg – a középtájon, ill. a busz első harmadában levő szélesebb peronrészen kéne állniuk, a széksorok közt még egy ember is alig fér el, nemhogy kettő.

  5. Pix,
    Majdnem. Egész addig igaz a felvetés, amíg az első ember el nem kezd köztetek furakodni vagy rátok morogni. Onnantól már tudnia kell a konfrontálódónak is, hogy útban van.

  6. Az első és a második ajtó között nem található “jó” állóhely, mert az első és a második ajtó között van és sokan járnak arra :] Menj hátra, az mindig a legjobb, ha van forgó (csuklós buszon ugye) akkor oda célszerű, mert 1rész fun (na jó, lehet, hogy nem :D) másrészt meg mindenki más szerint nem fun ott álni, tehát van hely :D

    De ha már azon a rossz helyen ragadtál, akkor egyszerűen nem hagyod, hogy megálljon valaki mögötted :)

  7. Igazad van, nem specifikáltam a buszt. Nem csuklósról volt szó és nem a régi 260-as sorozatról, hanem erről a ritka idétlen 412-esről. Ennek gyk. nincs hátul tere, egyedül az első és a második ajtó között lehet valahogy ácsorogni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *