Mi, vizi emberek

Tegnap alulról szaglásztuk a vizet, ma felülről próbálkoztunk: elmentünk meghajtani a frissen vásárolt kajakot. Nos, nem volt olyan felhőtlen az ismerkedés, mint elképzeltük, de van benne fantázia.
Jobb, ha az elején letisztázom: egyikünknek sincs különösebb kajakos múltja. Persze, itt-ott, nyaralásokon bérelt kajakkal, szökőévenként az egyetemi csónakházban… szóval ilyenek. Együtt egyszer eveztünk, egy tisza-parti buliba valaki hozott egy kettes kajakot és kipróbáltuk. 16 éve. Jó ötven kilóval könyebben.
Először úgy szálltunk be, hogy én ültem előre, mondván, hogy elől ül az ész, hátul meg a motor. (Ugye az első szabja meg a tempót és kormányoz, a hátsó meg az első ütemére evez.) Teljes tragédia követte a felállást (felülést?), tempó nem volt, az egész út azzal telt, hogy jobbra-balra kormányoztunk – de így is legtöbbször irányíthatatlan volt a csónak. Hiába húztunk mindketten kizárólag ugyanazon az oldalon, az a dög nem volt hajlandó kanyarodni. Aztán amikor úgy döntött, hogy mégis, akkor meg úgy átfordult, hogy onnan nem bírtuk egyenesbe hozni. Gondolom, a horgászok jól szórakoztak. Mert halat, azt nem fogtak. Láttam.
Kikötöttünk, gondolkodtunk. Aztán Nej kipróbálta, milyen egyedül. Remekül ment neki, uralta a csónakot: ha kellett, egyenesen ment, ha kellett kanyargott. Kipróbáltam én is és dettó: egyedül tökéletesen ment. Közben elindult egy másik páros, de ők hagyományos kajakkal: nem kevés kárörömmel néztem, hogy ők is parttól-partig pattogtak a vízen. Tehát nem a kajakunkban van a hiba.
Ekkor megcseréltük a felállást: én ültem hátra, Nej előre.
– Akkor mostantól én leszek az ész? – kérdezte hátrafordulva.
– Nem, megpróbálok hátulról kormányozni.
– Akkor én diktálom a tempót?
– Milyen tempót? Eddig hármat nem tudtunk tempóban evezni, mert állandóan kormányozgatni kellett.
– De ha se nem kormányzok, se nem diktálom a tempót, akkor mi szükség van rám? Én leszek a súly?
– Izé… nem én mondtam.
Placcs. Ez már a víz volt. Nej véletlenül rossz mozdulattal húzta meg a lapátot.
De ez a felállás már jobban bevált. Én ott hátul mindentől függetlenül evezgettem, persze néztem, hogy ne akadjanak össze az evezőink. Nej hol evezett, hol korrigált. Így végül jobban haladtunk, de azért még mindig baromira kóvályogtunk. Nem tudom, mi a titok, de valami biztosan van. Míg mi középen szerencsétlenkedtünk, egy hapi ezerrel elhasított mellettünk.
– Könnyű neki, ő csak egyedül van – jegyeztem meg, egy újabb vízfröccsért cserébe.
De tényleg, később megállapítottuk, hogy egyedül mindketten gyorsabbak voltunk, mint együtt. Nyilván lenne mit csiszolni, de egyelőre ötletem sincs, hogy mit. Még azt sem mondhatom, hogy találtunk volna valami irányt, hogy igen, ha így csináljuk, akkor jobb. Bárhogy csináltuk, bénáztunk.
Van még mit optimalizálni.

Nagyítás Nagyítás

Nagyítás Nagyítás

15 thoughts on “Mi, vizi emberek

  1. Nem lett volna okosabb először bérelgetni 1-2 hajót, aztán csak akkor venni, amikor már nagyon megy és tetszik is? És olyat?

    Mindenesetre hajra! Nyomjátok. Jövőre kajakkal jösz le Ceglédre :)))

  2. Mindenképpen okosabb lett volna, de…
    – A beépített emberünk szerint a sporttelepen nagyon ritka a szabad bérelhető kajak.
    – A Római partra meg nem akartunk kijárni.
    – Aztán ha valamelyik meg is tetszett volna, nem biztos, hogy kapsz is olyat. Ha kapsz, nem biztos, hogy könnyen tudod szállítani. (Ebben az a buli, hogy pont ráfér a kocsira.)
    Így inkább megreszkíroztuk ezt. Az üzlet weblapján összehasonlítottuk a tulajdonságait több más kajaktípussal, nem voltak rosszak az értékei. A bénázásokat a saját számlánkra írom. (Meg lehet, hogy a terhelés is sok neki. Két darab százkilós ember nem piskóta.)

    Ja, és az elsődleges cél az volt, hogy mozgásra szoktassam családunk hölgytagjait. Bérkajakkal ez esélytelen lett volna.

    Ceglédre kajakkal? Van arrafelé valami víz egyáltalán? ;)

  3. Ha jól látom, ez valami túrakajak, amiben nincs kormánylapát.
    Ebben az esetben az elöl ülő adja a tempót és húz és kész. NEM KORMÁNYOZ, NEM SZÓL BE, CSENDBEN ÜL ÉS HÚZ, MINT TÍZ LÓ. A hátsó követi az első által adott ütemet és húz, mint kilenc ló, NEM ÁLL LE KORMÁNYOZGATNI, hanem a maradék egy lovat befogja erre.

    Ha jobbkezes vagy, a jobb kézzel fogod rendesen az evezőt (és azzal forgatod, lásd később), ballal pedig csak úgy, mintha csapágyazva lenne, azaz elforog benne az evező (hosszanti irányban nics vándorlás). Hivatalosan az evező hosszúsága akkor a jó, hogy a fej fölé nyújtott kézzel pont eléred a magad mellé állított evezőt. És úgy fogod meg, hogy az evezőt a középpontjánál a fejedre teszed és felnyúlsz érte úgy, hogy a felkarod a testeddel, az alkarod pedig a felkaroddal derékszöget zár be, de ha másképp kényelmes, ne szívasd magad ezzel.

    A kormányzás pedig (kis gyakorlást igényel) úgy működik, hogy ha pl. jobbra akarsz elfordulni, akkor (könnyebb megmutatni, mint elmondani) jobb kézzel, miután függőlegesen állt az evezőszár, húzás közben nagyjából folyamatosan távolítod el a hajótesttől az evezőt (mindeközben a lapát tolla elvileg merőleges a hajótestre).

    És amikor épp kiemelnéd a vízből (jobb fenti fotó pont ezt a pillanatot ábrázolja), a jobb csuklóval tekersz egy picit a lapáton (mint amikor gázt adsz egy motoron), hogy a tolla kezdjen párhuzamosan állni a hajótesttel, és a hajótest FELÉ húzol még egy kicsit (ráhúzásos kormányzás, kajakban ez a könnyebb). Mivel a hajótest végén vagy, sőt a lapát még jobban hátranyúlik, a jobb oldalról ráhúzás azt jelenti, hogy a hajó vége balra fog menni, így az eleje meg jobbra.

    Ha a jobbkezes ütem végén kifordítod a lapátot és kicsit ELhúzod a hajótesttől, akkor viszont balra fogsz fordulni, ez a kifordítós kormányzás, a szóló kenusok gyakorlatilag folyamatosan ezt csinálják, különben körbejárnának.

    Tehát ha nagyon jobbra akarsz fordulni, jobb kézzel ráhúzós, bal kézzel kifordítós kormányzást kell csinálni.

    Értelemszerűen ugyanez érvényes bal oldalra, bal kézre is, az evezőcsavarás kivételével, ami mindig a jobb kéz feladata.

    Olyan, mint az autó kormányzása, először mindenki kétségbeesve túlkorrigál, de előbb-utóbb ráérez az ember.

  4. Ófaszom, bocsánat, korrigálok, mert elkeveredtem a sok jobb meg bal között.

    Szóval (mondtam, hogy egyszerűbb megmutatni, mint elmondani) jobb kezes tempónál ráhúzásnál a hajó vége jobbra megy, így az eleje balra (balra fogsz kanyarodni, ha előre megy a kajak).
    Kifordítósnál a hajó vége balra megy, így az eleje jobbra (jobbra fogsz kanyarodni).

    Na.

  5. Ahogy F99 jól megmondta, első húz, ő a gépház, hátsó igazodik és ráhúz.
    Olvasom, hogy tengerre is mentek. A part mellett kószálni jó a hajótokkal, de nyílt vízre a honlapon lévő 5 méter feletti kettesek is lassúak, messzire ne menjetek az RTMmel, a teherbírása maximumán jártok vele.
    Jó edzést az irányításhoz:-)

  6. Tulajdonképpen most akarjuk megnézni, mire jó, mennyire jó a táltos. Első körben part menti kajakozás lesz a program, de elgondolkodtam, hogy esetleg az öt kilométerre lévő szigeteket is be tudnánk célozni. Szerinted az messzi vagy még belefér?

  7. Cinkes ötlet, ne csináljátok, még nem is a távolság a probléma.
    A legváratlanabbb helyeken bukkannak fel áramlatok a szigetek mellett, amiket egy gyors hajóval is nehéz lehet leküzdeni, a víz általában erősen hullámzik a rendszeresen fújó szél miatt (balatoni vihar hullámszintje ott normális hétköznapi hullámverés), s minden egyes hullám kilöki a hosszú gerincvonalú, kormányos hajókat is az egyenes haladásból, de ezt meglátjátok úgyis.
    Tengeren nyílt vízre merészkedni csak legalább 5 méteres hajóval, biztos eszkimófordulóval és stabil evezéstudással szabad.
    A kis öblöket viszont bátran végigkószálhatjátok a part mellett, hatalmas élmény snorkizni a néptelen szakaszokon, ahol ember nem járt.

  8. Köszi a segítséget, még éppen jókor jött a figyelmeztetés.
    Most azt találtam ki, hogy mivel Orebic mellett leszünk, elsétálok a Campushoz (magyar srácok, profi tengeri kajak tudással) és elbeszélgetek velük. Elmondom pontosan, hogy milyen kajakunk van, mennyi tudásunk – ők meg alaposan ismerik a területet, elmondják mire számíthatunk. Ha semmi jóra, akkor marad a part mellett. (Legfeljebb bérelünk motorcsónakot.:)

  9. Sziasztok!

    Olvastam, hogy sok hozzáértő ember írdogál erre, ezért feltennék egy kérdést, hátha valaki tud segíteni. Most mennénk a Tiszára egy bemelegítő evezésre, de a csoportból bár többen kenuztunk már még senki nem volt kormányos, így magamra vállaltam ezt a szerepet. Ha valaki elméletben tudna segíteni azt megköszönném….

  10. Irdogálni irdogálnak, de egy évvel ezelőtti bejegyzés kommentjeit már biztosan nem olvassa rajtam kívül senki. És sajnos én sem tudok segíteni, mert soha az életben nem kenuztam.

  11. Józsi,

    Természetesen a a kurvarégi cikkeid kommentjei is megjelennek a kommentfeedben, úgyhogy azt olvassa minden előfizető.

    Kenukormányzás – hát, van neki elmélete, de jobban jársz, ha a parton kérsz meg valakit, hogy elmutogassa.

  12. Hacsak úgy nem… :)
    Viszont jó, hogy szóltál, ki kellene raknom a comment feed elérhetőségét is a nyitólapra, hogy rajtad kívül más is használhassa.

  13. Szia Alkesz!

    Akkor megpróbálok segíteni, mert én meg kenuban vagyok otthon!

    Szóval: Te fogsz hátul ülni mint kormányos. A kezzes kenunál az elöl ülőnek megmondod, hogy egyenletesen húzzon evezőforgatás nélkül! Te igyekszel felvenni vele a ritmust, és amellett, hogy Te is evezel, közben egyenesben is tartod a hajót! Erre kétféle módszer kínálkozik (vegyük azt, hogy jobb oldalon evezel):

    1) Meghúzod a lapátot, az evező tolla merőlegesen áll a hajó testéhez képest, végigviszed a mozdulatot egészen a hajótest végéig, majd amikor a toll a hajótest végénél jár befordítod magad felé úgy, hogy a toll párhuzamosan álljon a hajóval és ebben az állapotban megnyomod kissé kifelé (elnyomod a hajótól), majd kiemeled a vízből. Ezáltal a hajó egyenesben marad.

    2) Ugyanaz a mozdulatsor mint fenn, de itt folyamatosan kifelé fordítod a tollat miközben húzol is (hajóra merőleges tollal indítasz, és mire eléred a hajótest végét a tollnak párhuzamos állapotban kell állnia).
    Ezt akkor alkalmazom előszeretettel, ha egyedül evezek, ugyanis ennél a módszernél nincs sebességveszteség.

    Kanyarodás: Ha ketten vagytok akkor Neked annyi teendőd van, hogy az evezőt folyamatosan a vízben tartod, a toll párhuzamosan álljon, és a hajótest végével egy magasságban legyen, ha hosszabb kezed van akkor túl is nyúlhat rajta. Úgy fog működni mint egy kormánylapát!

    Itt már mondta valaki, hogy egyszerűbb megtanulni, megmutatni, mint leírni! Hát tényleg! :))

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *