Megszívtam

És nagyon kicsin múlt, hogy nem csináltam még nagyobb hülyét magamból.

Céges oktatáshoz létrehoztam egy 30 napos céges trial tenantot az M365-nél. A tanfolyam szépen lement, én pedig beléptem az admin felületre és bekattintottam, hogy a lejáratkor nem szeretném meghosszabbítani az előfizetést. A biztonság kedvéért eleve egy letiltható virtuális Revolut kártyát adtam meg.

Ma reggel kézbevettem a mobiltelcsit, hogy lássam, mi történt éjszaka. Ott virított rajta, hogy immár egy boldog tenant-tulajdonos vagyok, 25 lelkes alkalmazottal. Csekély 114,6, euróért. Csak pislogtam. Mi van? Beléptem, minden szépen be volt állítva, előfizetés lemondva, a próbaidőre 0 eurós számla kiállítva. Akkor…? (Igen, a Revolut kártyát elfelejtettem letiltani. De ez messze nem ilyen egyszerű, később kifejtem.) Felszántottam az admin felületet, kerestem a kapaszkodókat, de nem igazán találtam. Jó, ilyenkor nincs más, mint dokumentálni a helyzetet és az egészet bedobni a support nevű dobozba. Meg is csináltam. Közben már azon járt az eszem, hogy meg kellene keresnem a Revolut-ot és illegális terhelés miatt visszahívatni a pénzt. Illetve jelezni a tanfolyamon résztvevőknek, hogy mégse csináljanak maguknak játszós tenanot, mert ráfaragnak. Aztán továbbgondoltam. Valahogy azt is dokumentálnom kellene, méghozzá az MS felületről, hogy le lett vonva az összeg. Jó. Mennyibe is kerül egy évre egy 25 felhasználós Basic tenant? Itt lett gyanús a dolog. 1680€. Plusz ÁFA. Ez még csak nem is hasonlít az én 114,65 eurós levonásomhoz. Azért ez diszkontnak elég durva lenne.
Ekkor veszítettem el végképp a fonalat.

Nem csigázom tovább az idegeket. Leültem a gondolkodósarkomba és végigmentem rajta, hogyan is hoztam létre egy hónappal ezelőtt a trial tenantot. Igen, rengeteget bénáztam előtte. Kezdve ott, hogy a fő MS accountommal akartam létrehozni, de annak régebben már volt egy trial előfizetése. Elővettem a második MS accountomat, azzal el is kezdtem, csak éppen menetközben vettem észre, hogy ez nem céges, hanem családi előfizetés. Nem fejeztem be a folyamatot, kiléptem. A következő próbálkozásra létrehoztam egy harmadik MS accountot (Joe.Szabo@, hehe) és ezzel már sikerült legyártanom a tenantot. Mind a három próbálkozás ugyanazon a napon történt.
Nem tudom, sejted-e már? Bennem szörnyű gyanú támadt. Beléptem a második MS accountom postafiókjába és igen, ott volt. Egy email a Microsofttól, miszerint csináltam ugyan egy próba családi előfizetést, de még nincs teljesen befejezve. És itt van a lényeg: az előfizetés létrejött, annak ellenére, hogy nem mentem végig a varázslón. Aztán egy hónap múlva lejárt és mivel nem kapcsoltam ki, élesbe fordult. Gyors teszt: mennyibe kerül egy családi előfizetés? A legdrágább (nyilván) 46499 HUF/év. Beléptem a Revoluthoz, hogy megnézzem, mi is történt valójában és igen, ott volt a naplóban, hogy a Microsoft rámterhelt 46499 forintot, de mivel csak euró volt a számlámon, így a Revolut 114,63 eurót fizetett ki.

Szóval most itt állok egy hatfős családi M365 előfizetéssel. Nem vagyok boldog. Jobb híján közöltem a családdal, hogy mit hozott a nyuszi.
De legalább tudom, mi történt. A support ticketet nyilván töröltem. Kész szerencse, hogy nem izgattam be a Revolut-ot és oktatóként sem blamáltam magam. Értelemszerűen ennél az előfizetésnél is töröltem a megújulást, nehogy 2026-ban megint pofára essek.

Igértem, hogy ezt a kártyaletiltós mókát egy kicsit jobban is körüljárom. Amikor nyomoztam, nyilván ennek is utánaolvastam… és az a helyzet, hogy nem működik. Oké, a tenant létrehozásakor kamu adatokat adsz meg (Joe Szabó, lakik: Buckingham palace), de a telefonszámodnak valódinak kell lennie, hiszen azt leellenőrzik. Innentől meg simán le tudnak nyomozni. Jogilag pedig az a helyzet, hogy igénybevettél egy szolgáltatást, elolvastad a feltételeket, egyet is értettél velük, tehát fizetési kötelezettséged van. Az, hogy a bankkártyádat nem tudják beterhelni, az csak egy technikai nehézség. Folyamatosan hívni fognak telefonon, végül ad abszurdum ahhoz is joguk van, hogy a hiányzó összeget (+kamatok meg egyéb) végrehajtsák. Gyakorlatilag megvettél valamit, de nem fizettél érte.
(Abba most ne menjünk bele, hogy ezek az automatikusan megújuló előfizetések mennyire etikusak. Azt tudd – és ez a fontos – hogy a bankkártya letiltása nem megoldás ellenük. Észnél kell lenni, más módszer nincs.)

6 Comments

  1. Az lehet, hogy jogilag igazuk van ezeknek a görényeknek, a Revolut-ban meg van “block merchant” funkció. :) Bekaphatják.
    Én is eljutottam oda, hogy bármilyen előfizetés csak disposable kártyáról.
    Az MS főleg szemétláda. Volt egy basic 100 GB-os felhős előfizum. Bevontam Family alá, ezzel kapott 1 TB-ot. A 100 GB megszűnt. Ezzel együtt az MS tovább terhelte a 100 GB árát is, amíg le ne mondtam.
    Nesze neked profi nagyvállalati folyamatok.

  2. Szerintem meg nyugodtan nyiss egy ticketet és írd le, mi történt. Nagy esély van arra, hogy ha nem is az egészet, de egy részét visszakapod.

    • Nem hinném. Amikor nyomoztam, elég sok esettel találkoztam és a Microsoftra nem éppen az adakozó belátás volt a jellemző.

      • Ennyi pénznél pedig egy próbát megér. A legrosszabb, ami történhet, az, hogy nem kapod vissza.

        • Egyetértek. A seeking alpha
          nekem €245-öt utalt vissza, amikor reklamáltam, hogy bocsi, elfelejtettem lemondani a trial, de nem kell a cucc mert nem működik a feature amire számítottam.

      • A helyes kérdés az, hogy mit veszíthetsz? Van egy blogposztod, lefordítod a lényeget angolra, beküldöd és legfeljebb annyi lesz a kimenete, hogy nem kapod vissza a pénzedet. Kerül durván fél órádba feladni a ticketet nagyon maximum, de a potenciális nyereség megéri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *