Huh, ez megint nem lesz rövid.
Szóval a Brooks nyereg. A. Nyereg. 1866 óta létezik a Brooks bőráru manufaktúra és mivel Mr Brooks igencsak korai kerékpárosnak számít és elege lett abból, hogy szálkás fanyergekben ültek az akrobaták, így nekiállt a saját műhelyében bőrnyerget fabrikálni. A Brooks bőrnyereg gyakorlatilag egyidős a kerékpározással, az első tényleg bringás nyereg. Azóta is manufaktúrában nyomják és bár a céget felvásárolta a Selle, de volt annyi eszük, hogy semmihez sem nyúltak hozzá. Így a Brooks a mai napig egy legenda, ezen belül pedig a B17 a nagy klasszikus.
Ezt mind tudtam már decemberben, amikor elkezdtem felszerelni a hosszútávú túrázásra szánt bringámat. El is kezdtem nézegetni a Brooks nyergeket. Nyilván a fanatikusok agyba-főbe dicsérték, de én a fanatikusokat nem tartom mérvadónak. Érdekeltek a hátulütői is. Voltak.
– A legfontosabb hátrány, az, ami egyben a legnagyobb előny is: a bőr. Nagyon leegyszerűsítve: ha veszel egy akármilyen nyerget, akkor be kell törnöd, ami azt jelenti, hogy hozzá kell idomítani a popsidat. A bőrnyereg esetében pont fordított a folyamat: a nyereg idomul a hátsódhoz. A felhasználók véleménye alapján kábé kétszáz mérföld (320 km) a betörési távolság, utána van egy örök életre szóló, pont hozzád illő nyerged. Eddig oké. Csakhogy a bőr kényes anyag. Például nem bírja a vizet. Meg kiszárad, repedezik. Nekem eddig nem volt olyan túrám, amelyen legalább egyszer ne áztam volna el. Mit kezdek ilyenkor a nyereggel? Oké, lehet hozzá vásárolni nyeregtakarót. (Keményebb arcok színes fürdősapkát húznak rá. A linkelt videót egyébként érdemes teljesen is végignézni, a csajszi elmutogtaja mindazt, amiről lentebb írok.) Sőt, azt is olvastam, hogy ezzel a huzattal bringázni is lehet, de ezt már túlzásnak tartom. A Brooks ad hozzá speciális kenőcsöt, ezzel kábé félévente át kell kenni, ez valamennyire impregnál is a víz ellen, meg nem hagyja kiszáradni a bőrt. Mindemellett a nyereg alján van egy csavar, azzal utána lehet feszíteni a bőrt, ha kezdene megereszkedni.
Nos, mindebből látszik, hogy habár a Brooks nyereg csodás és kényelmes, meg egy legenda, de rendesen foglalkozni kell vele és semmiképpen sem olyan ridegen tartott embereknek való, mint amilyen túrákra én számítok.
– A másik pedig a súlya. A hagyomány szép dolog, de ami egykor még elment, ma már necces. Nem kell grammhuszárnak lenni, hogy egy átlagos bringás felszisszenjen a félkilós nyereg láttán.
Szóval ezeken töprengtem a karácsonyfa mellett. Van ugyan egy kompromisszumos megoldás, a C17-es nyereg. Ez hasonló fazon, mint a B17, de nem bőr a bevonata, hanem valami spéci gumi. Azaz vízálló és gondozásmentes. Már majdnem meg is rendeltem, amikor egy kicsit utánaolvastam és a különböző tesztoldalak egyetértettek abban, hogy ez ugyan nem rossz nyereg, de a ‘nem bőr’ kategóriában vannak nála sokkal jobbak is, akár még olcsóbban is. A Brooks… az bőr. Ami nem bőr, az nem is az igazi.
Ebből jött az, hogy vettem egy Fizik Aliante Gamma Kium nyerget, amely ugyan szuper kényelmes volt, de egy napnyi tekerés után véres sebet dörzsölt a gáton lévő érzékeny felületre (no pressure relief channel), aztán lecseréltem a Selle San Marco Allroad Open Fit CFX nyeregre, mely szintén vízhólyagot puszilt a hátsómra, majd 220 kilométer után kidurrantotta és ebből is seb lett. Ekkor már lett volna kedvem abbahagyni a kisérletezést, de aztán úgy döntöttem, teszek még egy próbát egy Brooks nyereggel.
Erről van szó. Beavatottak láthatják, hogy ez nem a klasszikus B17, hanem egy módosított változata (egykor Imperial B17 néven futott, most B17 Narrow Carved), amelybe belevágtak egy lyukat, védendő az érzékeny részeket. (A Fizik nyeregnél derült ki, hogy nekem erre szükségem van.)
És most ezt a nyerget nyúzom. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy ha a kényelmet nézzük, akkor a Brooks nyereg egy teljesen más ligában focizik. Elképesztően kényelmes. Az eddigiek sem voltak rosszak, de ez tényleg más kategória. Viszont egy idő után ez is odapakolja a vízhólyagot a popsimra. Mondjuk nagy meglepetést nem okozott, én is éreztem, hogy nem ülök stabilan, izgek-mozgok a nyeregben, innen csak idő kérdése, mikor lesz belőle vízhólyag. Igyekeztem úgy beállítani, hogy ne mozogjak, de egyszerűen olyanok a felületek (szivacsos sztreccs alsónadrág vs bőr ülés), hogy csúsznak egymáson. Most Nej módszerével ügyeskedek: minden bringázás után bekenem magam bepanthennel, aztán reggelre eltűnik a vízhólyag, bringázás után meg visszajön… és így tovább. Aztán egyszer remélhetőleg megkeményedik a seggem.
2023. July 02. Sunday at 21:41
Csak kíváncsiságból: próbáltad már fordított sorrendben a krémezést? Azaz túra előtt használni a krémet/vazelint. Egy régebbi bejegyzésből úgy rémlik bakancstúránál te is használod, vagy legalábbis ismered, ezt a módszert.
20 éve nem ültem 10 percnél többet kerékpáron, szóval lehet teljesen idióta ötlet…
2023. July 02. Sunday at 21:54
Előkrémezni már évek óta szoktam Niveával. (De csak 100+ kilométeres távokon.) A vazelin nem szívódik fel, az nem annyira jó. Ami most újdonság, az a bepanthenes (sebgyógyító) utókrémezés. Eddig remekül működik, pedig tolom bele a bringába százasokat.
2023. July 03. Monday at 07:02
Nem gondolkodtál még bike fittingen? Lehet, hogy egy apró változtatás máshol meghozza a várt eredményt fenéktájon.
2023. July 03. Monday at 07:06
Gondolkodtam, de három bringám van, mindegyikkel sokat megyek és állandóan variálok. A bikefitting egy kisebb vagyon lenne, így inkább megpróbálom magamnak megtalálni jó beállításokat. Ez a mostani konfig a gravellen jónak tűnik.
2023. July 03. Monday at 22:03
Küldtem emailt.
2023. July 03. Monday at 08:04
Nekem az vált be, h bringázás előtt bekenem egy ilyennel:
https://www.decathlon.hu/p/kidorzsolodes-elleni-krem/_/R-p-119690?mc=8335449
Ezzel egész jól elviselhető napi 6-8 óra a nyeregben. Btw, nekem is pont ilyen brooks nyergem van a túrabringán.
2023. July 03. Monday at 08:08
Ezt még lehet, hogy kipróbálom a Nivea helyett.
2023. July 05. Wednesday at 22:44
azt a 320km-t nyugodtan kerekítsd fel 1500ra… ha 3000 után sem kényelmes akkor válassz másikat… bikefitterek versenyre készítik fel az embert, touring teljesen más dinamika… azt neked kell kitalálnod… én utcai ruhában gyűrök egy b17et. merino wool, kerül amibe kerül, megéri… zokni, alsógatya, póló. nem tudom próbáltál-e más kormányt a drop-bar helyett, de nekem egy h-bar megoldott sok altáji és kézi problémát…
2023. July 06. Thursday at 17:10
Nem kellett felkerekítenem. Volt itthon 500 kilométerem, utána az alpok túrán már kezesbárányként viselkedett. Az utcai ruhát egyelőre csak rövidtávokon próbáltam, de az sem tűnt reménytelennek.