Fénysebesség

Ez a nap is eljött.

Idén januárban történt, hogy már én magam is rosszalló fejcsóválások mellett nézegettem a joep.xls Excel táblámat. A súlyom, számomra is meglepő módon, kilőtt, mint a rakéta. Az erőnlétem sem volt túl jó. A vércukrom meg felült a testsúly hátára és mindketten csillagközi utazásra indultak.
A fejcsóválást elhatározás követte:
– Év végére lemegyek 100 kiló alá.
– Év végére képes leszek 5 kilométert lefutni, megállás nélkül.
– Mindezt úgy, hogy minél kevesebb dolog változzon az életemben. Nem akarok zöldségdiétát, nem akarok kalóriaszámolgatást, nem akarok absztinenciát.

Hogy tisztában legyünk a kiindulási pontokkal:
– Januárban 113 kiló voltam. Még áprilisban is.
– Amikor áprilisban kipróbáltam, hogyan állok a futással, 30(!) métert voltam képes megállás nélkül futni. Utána begörcsölt a talpam, megfájdult sorra a vádlim, a térdem, a combom és a derekam. Egész nap csak vonszoltam magam a lakásban, lóbalzsammal vastagon bekenve.
– Hogy mennyi az az 5 kilométer? Még fiatal koromban sem voltam képes ennyit egyben futni. Igaz, mindig is utáltam a hosszútávú futást.

Azt azért tegyük hozzá, hogy annyira azért nem voltam tunya. Kajakoztam, nem is rövid távokat, 15-30 kilométeres gyalogtúrákat rendszeresen toltam, bringáztam is. Az uszodai adagom 2 kilométer volt, 1 óra alatt. De futni, azt nem: utoljára 15 évvel ezelőtt futottam – foci közben – de lesérültem és végképp abbahagytam a focit.

Az első sarokpont az esetenkénti sportolások helyett a rendszeres sportra való áttérés volt. Télen csak séta: napi 6-15 kilométer, időtől, kedvtől függően. Márciusban kezdtem a bringát, áprilisban a futást. Na, ez horror volt. Ahogy apránként toltam kifelé a távokat. Amikor júniusban elértem oda, hogy már a levegővétel lett a probléma, nem az izület/izomfájás.
Nem részletezem. Az első pont a napokban teljesült. A második pont pedig… egész pontosan ma. Nézdd meg a diagramot: 0,56 kilométerig tart a bemelegítés, onnan indul a futás. A vége 5,44. Az annyi, mint… 4,88 kilométer.

Mi van?

Endomondo van. A dög.

A táv, amelyen futok, nagyjából mindig ugyanaz. (Most, amikor a teljes kört ostromoltam, kicsit átalakítottam. _Hosszabb lett vagy ötven méterrel._) Egy héttel ezelőtt kétszer is sétáltam a vége felé. Ekkor 5,56 kilométert mért a program, ugyanarra a távra. Azzal pont meglett volna az 5 kilométer. De a pénteki még cifrább. Ekkor annyira megfájdult a derekam, hogy a felső kört végiggyalogoltam. Ugyanaz a táv. Ekkor futásra 3,69 kilométert, sétára 2,14 kilométert mért, márpedig ha ezeket összeadom, akkor az 5,83 kilométer. Végül nézzük a legdurvábbat. Két héttel ezelőtt végigsétáltam a távot egy metszőollóval. (Az akácbozót nagyon elburjánzott, több helyen már az ösvényt is elzárta.) Ez teljesen séta volt, lassú, munkás. Erre azt mérte az Endomondo – hangsúlyozom, ugyanarra a távolságra – hogy 6,44 kilométer. Jelzem, télen, amikor még csak sétálgattam, akkor is rendszeresen 6 kilométer felett mért erre a távra.

Na, akkor most mi van? Minél gyorsabban teszem meg a kört, annál rövidebb lesz?
Végülis, lehetséges. Igaz, ehhez fénysebességgel kell futni. Meg figyelni arra, hogy ne gyorsítsak tovább, mert akkor a sebesség helyett a tömegem fog nőni. Az meg milyen hülyén nézne már ki: hízni a futástól.

9 thoughts on “Fénysebesség

  1. Nekem fenntartásaim vannak a futás hasznosságáról.
    Ekkora testtömegnél véleményem szerint nagyobb az izületekre, porcokra gyakorolt negatív hatás, mint a többi nyereség. A helyes vagy helytelen futóstílusról nem is beszélve.
    Séta, bringa, kajak, úszás ok, de a futás ???

  2. Én sem szeretek futni – eredendően lusta vagyok – de a koktélba feltétlenül kell ez a fajta mozgás. Ez fejleszti legjobban az állóképességet és formálja a testet.
    Arról, hogy mennyire káros, mennyire nem, nem akarok vitatkozni. Tapasztalatom szerint a kerékpár legalább annyira nyírja a porcot, a helytelen testtartás meg kajakozásnál is fájdalmat, torzulást okozhat. Ugyanígy futásnál sem mindegy, hogyan csinálod: kell egy jó futócipő, szerencsére itt van mellettem az erdő, a puha talajával, ezek csillapítják a terhelést.

  3. Pont ezt akartam kérdezni, hogy vettél-e hozzá cipőt, és hogy hol. Minden tiszteletem a tiéd.

    100 körüli kilón vagyok, 30-at kéne ledobni a normálishoz, mindkét térdem tele van porcleválással (20 éve), újabban fáj a hátam, és egy lakótelep közepén vagyok aszfalttengerrel körülvéve. Ja, és fekete öves kifogástaláló vagyok.

    Nagyon nehéz küzdelmet vívok magammal, és évek óta veszítek. :-\

  4. Igen, ez elég szar helyzet. A helyedben valószínűleg a rendszeres – akár napi egy óra – úszást erőltetném. De nem vagyok szakember, lehet, érdemesebb lenne valami gyógytornászt / személyi edzőt felkeresned.

  5. a helytelen monitor elotti ules ugyanugy nyirja a hatgerincet, akkor inkabb a futas, amennyit fogysz tole, annyival kevesebb a fajdalom…
    elsportolo ( kosarlabda nb1 azaz Magyar bajnok ) cimboram annyit mondott, mikor a megszokottol eltero mozgas hatasara izomlazam lett : más a mozgas ! maskeppen szolva : a kajak megdolgoztatja a felsotestet, a futas meg a labat. szoval szvsz mindketto kell(ene), ugy az igazi :D)

  6. Asics GEL cipő, fokozatosság, eleinte nagyon sokat belesétálni, izületeket kimélni, célokat kitűzni (fogyásban és futásban), izületekre zöldajkú kagyló kivonat :)
    Kropkó Péter szerint átlag nem mozgó felnőtt izületei kb. egy-másfél év(!!!) alatt szokják meg a terhelést és fejlődnek fel a feladathoz. De 90 kilóval már simán le lehet futni egy félmaratont.
    Szerintem a futás a legjobb természetes mozgásforma, majdnem minden más bohócság, illetve néhány további dolog egész jó, de nem annyira (úszás, bringa).
    Ja, és függőséget okoz, lassan elindulsz a kemény drogok felé, terepfutás, teljesítménytúra, hegymászás :))))

  7. Nézd meg a trackodat: az eleje és a vége nem egyponton vannak. Velem is csinál ilyet, de nem az endomondo (végesayer?) hanem a GPS a hibás. Van egy kiss idő miellött megtalálja a jelet, meghatározza a helyet, és nem mindig adok elég időt rá.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *