Month: September 2023

Gregor Clegane lova

Megvan az a jelenet, amikor a Trónok Harcában a lova hibájából elvesztett lovagi torna után Gregor Clegane egy hirtelen mozdulattal levágta a ló fejét?

Nos, ez történik mostanában.

A nem túl jól sikerült alpesi túra után alaposan át kellett gondolnom a túrafelszerelésemet. És az átgondolás után nyakaztam.

  • Első körben le kellett cserélnem mindent, ami tönkrement. Ez logikus.
  • Le kellett cserélnem mindent, ami ugyan nem ment tönkre, de kiderült róla, hogy bizonyos körülmények között nem komfortos.
  • Végül bejött egy új szempont: ha szólóban akarok portyázni Nyugat-Európában, akkor – bármennyire vacak is – vonatkompatibilis felszerelésre lesz szükségem.

Kezdjük a táskákkal. Az alapfelállás látszólag egyszerű: odakint kiszakadt a Vaude táskám, venni kellett helyette mást.

Nyilván nem volt ennyire egyszerű. Odakint jobb híján 12,5 literes Ortlieb táskákat vettem, de ezek hosszú túrázáshoz kicsik, egy hétnél hosszabb időszakra kell valami nagyobb táska is. Arról nem is beszélve, hogy dönteni kellett a platformok között. Ez majdnem olyan komoly döntés, mint az, hogy Windows vagy Linux, szóval nem egyszerű. Van két nagy táskagyártó cég: Vaude és Ortlieb. (Oké, van még a Topeak is, de most hanyagoljuk.) Mindkettő platformban gondolkodik, de a Vaude inkább ötletszerűen, az Ortlieb viszont nagyon alaposan átgondolva. Ráadásul a Vaude sorra gyűjti a fekete pontokat.
Van egy nagyon régi Karakorum szettem, a képen jobbra.

Ezt ma már nem lehet kapni, pedig Cobranco a fél kezét odaadná érte. Istvánpistinek ilyen táskája van, de Cobranco csak az újabból, a pirosból tudott vásárolni, amely messze nem annyira jó, mint ez. Pedig ez se túl jó. Oké, masszív darab, kisgömböcként mindent elnyel, de alaphelyzetben nem vízálló. Ugyan van hozzá esőponyva, de azt meg annyira szűkre szabták, hogy ha bármit ráteszek a cucc tetejére, akkor már nem tudom alul beakasztani. Nem akarom most végigragozni, a lényeg az, hogy ha nem esik az eső, akkor fasza, ha esik, akkor is, de ha lóg a levegőben az eső lába, azaz hol így, hol úgy kellene utazni vele, na akkor overkill.

Erre jött rá, hogy Salzkammergutban a gyárilag vízálló Vaude táskámon elengedett a ragasztás. Még egy feketepont a cégnek.

Valahogy hazajöttem a két kicsi Ortlieb és az egy szem megmaradt Vaude táskával, de itthon ki kellett találnom az új táskastratégiát. Az Ortlieb mellé tettem le a voksom. Voltak ugyan reményteli Vaude táskák, de a vásárlói vélemények között túl sok volt az olyasmi, hogy a ragasztás elengedett. Na ne. Másfelől pedig az Ortlieb-nek annyira átgondolt stratégiája van, hogy le a kalappal. Például veszek két darab 20 literes táskát. (Vettem.) Az, hogy alapból vízmentes, azt nem is kell kiemelnem, az _összes_ Ortlieb táska ponyva nélkül is vízmentes, de itt ilyen apróságok vannak, hogy a táska lezárása szolgáló pánt egyben vállpánt is, hogy ha leveszem a bringáról, akkor válltáskaként tudjam tovább vinni, de ami végképp szíven ütött, az az volt, hogy ha veszek egy 31(!) literes kereszttáskát, akkor azt simán tudom rögzíteni az oldaltáskák pántjaival. És nem, nem csak egy családon belül, hanem több családhoz is passzol. Szóval itt tényleg képesek voltak rendszerben gondolkodni és ezt én szeretem..

A fenti kép a teljes szettet mutatja, azaz két darab 20 literes oldaltáska, felettük pedig egy 31 literes kereszttáska. Helyből vízállóak. Nem kell esőponyvával szarakodnom. A méretek brutálisak, simán belefér egy zongora, igaz három darabban.

  • Felettébb szomorú kitérő. A trekking bringák elénekelték a hattyúdalukat. Mindkettőnknél megvan az utódja, gyakorlatilag elengedtük mind a két Kross Trans Alp trekking bicót. Illetve elengedtük az országúti bicajokat is. Azaz ha lesz egy kis időm foglalkozni vele, óriási bringakiárusitást fogok csapni: négy eladó bringánk van.
  • Ez a bizonyos hattyúdal persze nem csak úgy a semmiből jött. Ahogy végiggondoltam a helyzetet, meg rendelgettem, nyilván teszteltem is. Ez az írás tulajdonképpen erről a tesztről szól. Elutaztam a bicóval két napra, tkp egy éjszaka kempingben, azaz megmozgatok mindent, de nem utazom el két hétre, még akkor sem, ha valójában két hétre pakoltam. Ez a teszt terep nálam Tata. Most elbringáztam Esztergomon keresztül Tatára, majd Bicske felé haza. De magáról az útról úgyis írok később.

    A lényeg, hogy megbukott a korábbi koncepcióm. Eddig úgy álltam hozzá, hogy a gravel bringával tolom a kevés cuccos túrákat, a trekkinggel pedig a sok cuccosakat. Bukta. A gravel simán el tud vinni kevés cuccot is, meg sokat is. És emellett ezer előnye van: könnyebb, gyorsabb, virgoncabb és – nekem legalábbis – kényelmesebb.

  • De nem csak ez az elképzelés bukott meg a túrán. Volt időm gondolkodni és ennek lett az eredménye egy óriási profiltisztítás. Eladunk négy bringát, veszünk kettőt. Nincs értelme, hogy a célok és lehetőségek között ekkora átfedések legyenek. Tisztában kell lennünk, hogy milyen célokra szeretnénk használni a kerékpárokat és ez alapján optimalizálni a parkot. De erről biztosan írok majd részletesebben is.
  • Na, mindegy. A teszt arról szólt, hogy megpakoltam a bringát kétheti cuccal, az új táskákkal. Már ott nyerésben éreztem magam, hogy a nagy kereszttáska nélkül is lötyögtem a két 20 literes táskával. Sikerült optimálisan megoldanom a vizes/száraz szeparációt is… és úgy általában, nagyon kényelmesen tudtam berendezkedni. Ez nagyon rendben van. Csak arra kell figyelnem, hogy a sok üres hely ne csábítson felesleges cuccok bepakolására.

    Lépjünk tovább. Mi az, amivel növeltem a szállított tömeget/térfogatot? Például a sátorral. Ez ugyan a második kategória, azaz az alpesi túrára cipelt Lanshan1 sátor nem halt meg, de kiderült róla, hogy vannak körülmények, amikor nem az igazi.

    Most belépünk egy forró területre: ez az egyrétegű/kétrétegű sátrak vitatéma. Én az alpesi túra után határozottan a kétrétegű sátorra teszem a voksom. Erősen csapadékos, tartósan hűvös időben az egyrétegű sátor kifejezetten veszélyes lehet. Elismerem, hogy erős odafigyeléssel, nagy tapasztalattal, az igényszint csökkentésével lehet kezelni ezeket a helyzeteket, de nekem nem ment. Én frászt kaptam az állandóan jelen lévő hideg víztől, a sátor megszárításának esélyét is kizáró hideg időben.

    Hazajöttem, szétnéztem. És találtam alternatívát. Itt van például ez a decathlonos sátor.

    Ez is ultralight. A Lanshan1, mindent összeszámolva, 1200 gramm környékén mozgott, ez 1800 gramm. Erről nyilván lehet vitatkozni. A grammhuszárok szerint ez 50%-os növekmény, szerintem meg ha reggel nem jön össze a klotyi, akkor nagyjából ennyivel vagyok nehezebb, azaz elhanyagolható.

    Itt látszik térfogatra is. Nem nagy különbség.

    De tudásban!

    • El tudom csomagolni külön a vizes külső és a száraz belső sátrat. Azaz hevesen esős időben is tudom biztosítani, hogy a belső sátor száraz maradjon.
    • A sátoralátét használatával esős időben is fel tudom állítani a sátrat úgy, hogy a belső sátor száraz maradjon.
    • A Lanshan1-hez képest táncparkett. Rengeteg helyem van. Bent is, de a két sátor közötti térben is.

    Azaz ránézésre sokkal jobb a sátor. És a valóságban? Teszteljük le.

    Ugorjunk vissza. Mi volt még, ami tönkrement az alpesi túrán? A decathlonos matrac. Ezzel nincs mit tenni, kiszolgálta az idejét, a mór mehet. Tatára már a hiperszuper Thermarest matracot vittem, a quilttel.

    Beszéljünk még egy kicsit a harmadik kategóriáról. Mit jelent az, hogy a felszerelés alkalmas nemzetközi vonaton történő utazásra is?

    A legfontosabb, hogy egy lépésben mozgatható. Ha szólóban utazol, akkor egyszerre kell gondoskodnod a kerékpár felrakásáról és az összes csomag felrakásáról is. Vannak olyan szerencsés esetek, amikor az alacsonyszintes vagonba egyszerűen csak betolod a széles ajtón a felszerelt bringát, de én még nem találkoztam ilyennel. Nekem eddig mindig borzalmasan szűk, borzalmasan magas feljárón kellett felcígölnöm a bringát, majd szűk helyen egyből felakasztanom a marhakampóra, ami egyben azt is jelentette, hogy már felszállás előtt le kellett szednem róla az összes táskát, melyek a bringa felrakásakor ott maradtak őrizetlenül a peronon és amelyekhez vissza kellett mennem, szemben a felszálló tömeggel.
    Azaz hiába optimális, ha két nagy és négy kicsi táskába pakolsz, ezzel a vonaton meghalsz. Nincs ennyi kezed és nincs ennyi hátad.
    Anélkül, hogy belemennék az elméleti fejtegetésekbe, leírom, hogy nekem – jelenleg – mi lett a koncepcióm. Két kicsi (8 literes) villatáska elől, két nagy (20 literes) táska hátul. Nincs bikepacking nyeregtáska. (A szívem szakadt meg, mert szerettem azt a táskát. A méretre szabott kompressziós zsákjában elfért a fél ruhásszekrény. De a Decathlon szintén árul kompressziós zsákot és az meg pont beleillik a 20 literes táskába, nem mellékesen ugyanolyan jó párnának, mint a bikepacking nyeregtáska.) A villatáskákba mennek a vízes cuccok. Így szeparálom el ezeket a száraz cuccoktól. (A villatáskák is az Ortlieb-től vannak, azaz minden helyből vízálló.) A 20 literes táskákban óriási lötyögés van, viszont amint vonatra kell szállnom, a villatáskákat és a kormányon lévő kulacsot bele tudom rakni a hátsó táskákba. Így végül három táskám marad. A kormánytáskának szintén van vállpántja, ezt felveszem és hátra lököm. A két hátsó táskát szintén vállra tudom vetni. Más táska nincs, azaz simán fel tudok szállni a vonatra úgy, hogy nem hagyok lent cuccot, fent pedig egyből fel tudom akasztani a bicót a kampóra, hiszen nincs rajta felesleges felszerelés.

    Hát, így. Éles teszt (eső, vonat) majd ősszel.

    Egyelőre csak enyhébb teszt volt, tulajdonképpen arra mentem rá, hogy ismerkedjek ezzel a sok új eszközzel. Erre volt ideális terep Tata.

    A túraleírás

    Technikai megjegyzés. A fentieket még nem sokkal a túra után írtam, azóta viszont eltelt két hónap. Gyakorlatilag a sűrű nyár kimosta a fejemet, szóval maga a túrabeszámoló szemérmetlenül rövid lesz. Ez van.

    Budapest – Esztergom – Tata
    2023.08.08; kedd

    Nem kellett volna, de úgy döntöttem, hogy keresztülmászok a dobogókői emelkedőn. Ne legyen már csak egy unalmas tekerés. Meg ez egyfajta nosztalgia is. A legeslegelső cuccos túránk is erre ment: ez volt az, amikor még nem tudtunk semmit a műfajról, vettünk ezt, meg azt és bíztunk benne, hogy mindenre gondoltunk. Tesztelésképpen elbringáztunk Esztergomba, onnan Tatára, onnan Velencére, majd haza. Négy nap alatt. Jó régen volt, 2018-ban. Azóta… azóta változott némileg a világ. Most már 1 napra tettem be az akkori első két napot, és az utolsó két nap távját is megcsináltam már 1 nap alatt egy korábbi tesztkörön. Egy dolgot nem csináltam még meg eddig: két hétnyi cuccal még soha nem sikerült felmásznom megállás nélkül a Kétbükkfa-nyeregig. Szóval lesz azért valamicske izgalom a túrában.
    Kipróbáltam egy új útvonalat is Pesten, egyre kevesebb kedvem van a belvárosban bringázni, bejött. A szokásos sör a Római parton, Pomáz, Bükkszentkereszt… és jöhetett a mászás. Most mentem neki negyedszer az emelkedőnek, az országútival felmentem megállás nélkül, a cuccos bringákkal nem. Eddig. Most viszont simán felmásztam. Akkor vagy én erősödtem ennyit, vagy a gravel ennyivel jobb a trekkingnél. De igazából mindegy is, hiszen hamarosan már csak a gravel marad. Ettem egy flapjack-et, ittam hideg vizet. Esztergom belvárosát kihagytam se fáradt, se szomjas nem voltam. Viszont Nyergesújfalun elémállt egy Stop nevű kocsma és én híresen szabálykövető vagyok.
    Neszmélyig nem történt semmi különös… később viszont igen. Amikor rajzoltam az útvonalat, láttam, hogy a Gerecsén keresztül van egy rövidebb út Tatáig, oké, van benne szint, de arra úgyis edzenem kell, menjünk arra. Itt, Neszmély határában döbbentem rá, hogy ez nem akármilyen hegy, hanem ez az a Hill, amelynek a tetején (topján) figyel a Hilltop borászat. Jó magasan. Igen tisztességes mászás volt, akadt benne tolás is. Valahogy 100 kilométernyi bringázás után nem kultiválom annyira a 10+ százalékos emelkedőket. De a kilátásért bőven megérte. Egyik irányba a Gerecse, a másikba a Duna lankái… jól nézett ki.

    Tatáig már csak gurulni kellett egy nagyot, bolt, kaja, sör utána kemping.
    Nem, pihenés még nem volt. A szokásos baromság: tök jó kemping lehetett volna, ha. Ha a szabadsátras kempingbe raktak volna egy-két padot. Nem tudom, miért annyira nagy kérés ez? Aki autó nélkül túrázik, annál nincs asztal és szék, ha nem akar törökülésben a földön étkezni, akkor jó lenne egy pad, vagy neadjisten egy közös konyha valahol. Na, itt nem volt. A strandon volt, de az amikorra odaértem, már bezárt. (Ettől még a kempingárba beleszámolták, persze.) Egy helyen találtam egy nagyobb farönköt, távolabb meg egy kisebbet, gondoltam, ebből össze tudok eszkábálni valami asztalszerűséget, erre egy hülyeköcsög család odatelepedett a közvetlenül mellettem lévő parcellába. Baszki, autóval voltak, volt asztaluk, székük, a teljes kemping üres volt, oda mehettek volna, ahová akarnak, de nem. Hiába látták, hogy én már a parcellában vagyok, ott figyelt a cuccos bringám, de nem, mellémtelepedtek. Egy hisztis gyerekkel. A mellettem lévő bokornak elég hangosan – hogy biztosan hallják – elmagyaráztam, hogy milyen fasz bunkó emberek léteznek, aztán áttoltam a bringát a kemping túlsó sarkába, minél messzebb ezektől a tahóktól.
    Itt megtaláltam a valamikori közös konyha nyomát. Gazos dzsuva között egy lepusztult, buszmegállószerű épület, első fala nem volt. A hátsó falon volt egy kőpult, a sarokban két Noé korabeli hűtőszekrény, lepusztult, szeméttel teli vízcsapok. Hmm. A pult lehet, hogy jó lesz, legfeljebb állva eszek. Aztán legnagyobb meglepetésemre kiderült, hogy a csapokban van víz, a két hűtő közül az egyik működik, sőt a sok konnektor közül az egyikben áram is volt. Hé! Összkomfort.
    Persze a szokásos probléma. Érkezéskor, jelen esetben 19.00 után, kellene mindent egyszerre csinálni. Elmenni vécére. Inni egy sört. Enni valamit, mert azt napközben nem igazán sikerült, későn meg a reflux miatt nem ehetek. De legfőképpen tábort kellene állítanom, mert azt jó lenne még világosban, ez pedig egy teljesen ismeretlen sátor. Aztán megpróbáltam mindezt egyszerre. A vécére nem kellett messze mennem, az épület mögötti embermagasságú dzsuva pont jó volt. Összkomfort. A kifli közben lógott a számból, mert enni is elkezdtem. Miközben csomagoltam kifelé a sátrat, bontottam egy sört, kentem egy kis sajtkrémet a kiflire. Multitasking.
    Nem részletezem. A sátorral hatalmasat szívtam. Én ilyet még nem láttam: ez egy teljesen asszimetrikus sátor. Oké, vannak rajta színkódok, hogy mi hová mehet, de elsőre nyilván nem foglalkoztam ezzel, aztán vagy háromszor vissza kellett bontanom nullára, mire rájöttem a logikára. Végül rendesen rámsötétedett, mire valamennyire állt a sátor. Megnéztem, vihar nem lesz. Ez megnyugtatott. Ez a sátor még egy tehénfingot sem bírt volna ki. Elrendeztem a terepet, befejeztem a vacsorát és bontottam egy újabb sört. Leülnöm nem volt hová… aztán egy hirtelen mozdulattal felhuppantam a pultra. Lóbáltam a lábamat, kortyoltam a sört a pislákoló lámpa fényében. Igen, találtam villanykapcsolót is. Aztán jött valami fickó, de amikor meglátta, hogy ott üldögélek a kvázi asztalon, egy hatalmas kupac felszereléssel körülvéve, inkább elment.
    Ja, mi is volt az a hatalmas kupac felszerelés? Egyrészt a kaja. Másrészt az alvófelszerelés csomagolásai. Harmadrészt meg a technika. Mert habár semmit nem kellett volna töltenem – ember, egy éjszakát töltök távol, holnap délután már otthon leszek – de a camcorder megtréfált.
    Hoppá, erről még nem beszéltem. Amióta bringatúrázok, azóta küzdök a kézikamerával. Mert jó-jó ez a fejkamera, de nem mindenre. Eleinte cipeltem magammal a dslr kamerát. Nem akarok róla beszélni. Mobiltelefon. Szar. Vettem egy milc kamerát. Úgy nézett ki, hogy ez lesz a megoldás, de nem bírta a rázkódást. Szétrázódott az objektív (javítás 75e forint), szétrázódott az alapgép (javítás 80e lett volna, nem kértem, még használható, csak a hátsó kijelzője lett kontaktos), nyilván ez sem maradhatott. Vettem egy DJI Osmo kamerát, másnap ment is vissza a boltba. Másik mobiltelefon. Valamivel jobb, de még mindig szar. Aztán most vettem egy Panasonic Camcordert és elhoztam ezt is tesztelni.
    Háát…
    Rögtön ott kezdődött, hogy ezzel vettem fel a legelső, bevezető snittet. És valamit elböktem, elugrott a tempó. Akkor kapcsolt ki, amikor be akartam kapcsolni… és fordítva. Azaz a reggeli beszédből nem vett semmit, a Római parton szintúgy, de amikor beraktam a táskába, persze előtte “kikapcsolva”, akkor a táska belsejét azt azért vette szorgalmasan. A Kétbükkfa-nyeregben, amikor venni akartam egy hosszabb snittet, döbbenten láttam, hogy teljesen lemerült az aksi. Ez friss vétel volt, a tartalék aksik még nem érkeztek meg, töltőt meg nem hoztam, mert úgyis csak egy napra megyek, ráadásul ránézésre egyszerű usb-s töltőről megy. Hát, nem. Két usb-s fali töltő volt nálam, mind a kettőnél úgy tűnt, hogy tölt, de pár perc múlva leállt. Nyilván kipróbáltam minden kombinációt, mind a két töltőt, az összes konnektort és egy csomó szuperkábelt is. Ezzel is elment egy csomó idő, nyilván akkor, amikor éppen nem volt, hiszen tölteni is csak addig tudtam volna, amíg ébren vagyok.

  • Jelentem, azóta rendeződött a helyzet, megjöttek a tartalék aksik, meg egy gyorstöltő is, úgy néz ki, ez jó megoldás lesz. Csak még szoknom kell: nem igazán tudom stabilan tartani és ez 90-es zoomnál nem túl szerencsés.
  • Tata – Bicske – Budapest
    2023.08.08; kedd

    A visszaútról szinte semmit sem tudok írni. Egyáltalán nem cifráztam, jöttem a legrövidebb úton: Tatabánya, Bicske, Herceghalom, Biatorbágy. A végén tettem bele egy kis nehezítést, mert már untam magamat: áttekertem a Tétényi-fennsíkon.

    A tesztet egyébként teljesen jól sikerültnek tartom. A táskák rendben voltak, a sátornál kijött egy csomó hiba (azóta kipucoltam hangyákat az udvarból, egy fél napon keresztül eljátszottam a sátorral, most már megy ez is), camcorder oké, Jöhet az éles, azaz esős teszt valamikor ősszel.

    Ez pedig a már megszokott Komoot kollekció, trekkekkel, Relive videókkal.

    Kommunisták a szekrényben

    Állásinterjú megszervezésére kértek fel. Nem volt egyszerű feladat, a párt teljes vezetősége közölte, hogy jelen akar lenni. Az egyik nagy mamutuk számára kerestünk titkárnőt, bár nekem sokkal inkább úgy tűnt, hogy egyszerre kell felügyelőnek és ápolónak is lennie. A helyszín – az épület – háttérbe szorulóan elegáns volt, díszes, súlyos bútorok, visszafogott személyzet.

    Maga a szoba nem volt túlbonyolítva, egy ágy, egy íróasztal, székek, az asztallal szemben egy kanapé, a falnál egy kétajtós szekrény. A teljes pártvezetőség a kanapén zsúfolódott össze. Nagyon nyomasztó látvány volt. Valószínűleg ez okozta az interjúk sikertelenségét is. Bejött a szerencsétlen pályázó és ott nyomorgott előtte egy kanapén az összes félisten, akiket eddig csak fényképről látott. Meg sem bírtak mukkanni.

    – Elvtársak, ez így nem lesz jó – fordultam hozzájuk.
    – Miért? – dörzsölte meg a monokliját Trockij – Itt akarunk lenni. Másfelől meg egy olyan embert keresünk, aki nem ijed meg a nagy emberek közelségétől.
    – Értem, de ez így hirtelen túl sok. Legyenek kedvesek, másszanak be a szekrénybe.

    Lenin és Kalinyin ragaszkodtak ahhoz, hogy maradjanak, Berija morgott egy kicsit, de végül a többi tíz elvtárssal együtt bezsúfolódtak a szekrénybe.

    Behívtuk a következő pályázót. Semmi nem változott. Leült a két vezérrel szemben és megkukult.

    – Elvtársak, ez még mindig nem jó – tártam szét a kezem – Őnőknek is be kell még mászniuk a szekrénybe.

    Kalinyin még be is préselte magát, de Lenin már nem fért be.

    – Most mi lesz? – érdeklődött.
    – Másszon be az ágy alá – javasoltam.
    – Végül is… de akkor csak maga tehet fel kérdéseket!
    – Bízzon bennem.

    Nagyokat nyögbe bepréselte magát az ágy alá. Behívtam a következő pályázót.

    – Üdvözlöm kedves… hogy is hívják? – érdeklődtem.
    – Olga – mondta, miközben kezet nyújtott, majd leült.
    – Szóval kedves Olga, titkárnőt keresünk egy nagy ember mellé.
    – Értem. Mekkora nagy ember?

    Megmondtam a nevét.

    – Hoppá – pislogott egyet – Ez egy igen megtisztelő feladat.
    – Bizony az.
    – Hadd kérdezzem meg, az elvtárs ebben a szobában lakik?
    – Igen.
    – És jól látom, hogy a szőnyegen itt-ott barna foltok vannak?
    – Igen.
    – A falakon meg itt-ott sárga foltok?
    – Igen.
    – Hmm. Emlékeim szerint az itt lakó elvtárs már nagyon öreg.
    – Pontosan.
    – Akkor lehet, hogy nem is titkárnőre van szükségük, hanem ápolóra?
    – Mondjuk úgy, hogy felügyelőre. Az épületben dolgoznak ápolók, ha szükség van rá, akkor csak hívja őket.
    – Jól emlékszem, hogy az elvtárs meglehetősen nehéz természetű ember?
    – Teljesen jól. Pont ez adja a feladat nehézségét. Magának egy olyan embert kell irányítania, aki megszokta, hogy őt senki nem irányíthatja. Senkinek nem volt joga semmiben sem korlátoznia. Csak hát megöregedett és a szellemi frissessége… mondjuk úgy, hogy cserbenhagyta.
    – Értem. Tipikus női munka, nem gondolja?
    – Abszolút – mosolyodtam el – Csakhogy nem lehet hibáznia. Ha az elvtárs csak egy pillanatra is megérzi, hogy maga irányítja, akkor kivégzőosztag elé küldi, ahogy már megszokta.
    – Hoppá! Tényleg?
    – Természetesen nem végezzük ki, de el kell tűnnie, azaz ki lesz rúgva.
    – Aha – nézett bizonytalanul.
    – Hadd kérdezzem meg, milyen előképzettsége van?
    – Csökkent értelmű gyerekek iskolájában voltam tíz éven keresztül osztályfőnök.
    – Tökéletes. Ha nem haragszik, tesztelgetnék egy kicsit.
    – Lássuk.
    – Mit csinálna, ha észrevenné, hogy az ágy alatt ottt fekszik Lenin elvtárs?
    – Mármint az igazi?
    – Nem mindegy? Ránézésre úgysem tudhatja.
    – Hát, erre elsőre nem is tudom, mit mondjak…
    – És mit csinálna, ha észrevenné, hogy a szekrényben ott nyomorog a teljes pártvezetés?
    – Atyavilág, milyen interjúkérdések ezek? Nem tudom. Valószínűleg improvizálnék valamit.
    – Oké. Akkor sétáljunk oda az ágyhoz.

    Odasétáltunk. Mindketten lehajoltunk és benéztünk az ágy alá. Lenin kényszeredetten mosolygott vissza, csuklóból zavartan integetve.

    – Nos? – fordultam Olgához.
    – Mit nos? – nézett vissza.
    – Mihez kezd Leninnel az ágy alatt?
    – Milyen Leninnel?
    – Aki az ágy alatt fekszik.
    – Nincs ott senki.
    – Ne hülyéskedjen, ott van. Mindketten láttuk.
    – Akkor vizsgáltassa meg magát, mert az ágy alatt nincs senki.
    – Igen? És akkor ehhez mit szól? – rántottam fel a szekrény ajtaját.

    A szekrényben ott pislogott bezsúfolódva a teljes pártvezetés, úgy kapaszkodtak a keresztrúdba, mintha villamoson utaznának.

    – Mit szólnék? – vonta meg a vállát Olga – Szekrény.
    – De ott van benne egy tucatnyi főkommunista!
    – Nincs ott senki.
    – De van!
    – De nincs!

    Ekkor esett le. Ez volt az improvizáció. Ha Olga észrevette volna ezeket az embereket, akkor kezdenie kellett volna velük valamit, márpedig ezekkel, ilyen szituációban nem lehetett semmit.

    – Ügyes – mosolyodtam el – Köszönöm, hogy eljött. Az interjúnak vége. Majd értesítjük.

    A nő elment, Lenin pedig curükkolt kifelé az ágy alól. Felállt, leporolta magát.

    – Jó lesz! – közölte.
    – Szerintem is – bólintottam.
    – Hallja, a munkamódszere elég fura, de úgy tűnik hatékony.
    – Köszönöm.
    – De már most szólok, legközelebb Sztálin mászik az ágy alá!

    Balatonkarika Döluksz

    Nem így terveztük, de így alakult.

    Eljött szeptember első hete (jelen esetben beleértve augusztus utolsó napját is, de hát így adta ki a naptár) és ilyenkor szoktuk körbeevezni a Balatont. A jelenlegi volt a kilencedik próbálkozás… és nem egészen úgy alakult, ahogy terveztem, legalábbis számomra.
    Idén hárman vágtunk neki a teljes körnek, becsatlakozni pedig Turi Ati csatlakozott be Badacsonyőrs környékén egy rövid szakaszra. A terep egy részén M kisérte partról a csapatot.

    Leérkezés
    2023.08.31; csütörtök

    Csütörtök délután gyűltünk össze a megszokott helyen, Fonyódon. Sétálgattunk, beszélgettünk, összedobtunk egy paprikás krumplit, utána békés sörözgetés folyt estig, majd alvás. Újításként már délután levittük a kajakokat a partra és nagyjából be is pakoltunk.

    Fonyód – Siófok, Szabadi-Sóstó
    2023.09.01; péntek

    A tegnapi előkészületek után nem meglepő, hogy sikerült időben elindulnunk. Gyönyörű időnk volt, kivételesen majdnem tükörsima vízben húztuk az evezőinket. A meteorológia szerint a szél erősödni fog 15-25 km/h közé, de hátulról fog fújni, azaz repülni fogunk. Az élet szép.

    Nagyjából ez is történt. Az első 7-8 kilométer után érezhetően erősödött a szél, de még komfortzónán belül kalimpáltunk, a sebesség/erőfeszítés arány pedig igencsak kedvezően alakult. Ez az állapot nem is változott Szárszóig (22 km), ahol az első kikötést és az ebédet is terveztük. Lángos, sör, Csukás István.

    Ebéd után újra vízre szálltunk… és innentől indult be mindaz, ami végül kiverte nálam a biztosítékot. Ha ránézel a lenti térképre, láthatod, mi jött össze. A szél ekkor már órák óta fújt, közepes erőséggel, délnyugat felől, azaz végig a Balaton hossztengelye mentén. Ennek az lett a következménye, hogy gyakorlatilag rátolta a Balatont a tihanyi szorosra, itt már egyáltalán nem komfortos hátsó hullámok csavargatták a kajakot. Balatonföldvár után ráadásul a szél megerősödött, érzésre ez már elérte a 35 km/h sebességet és az iránya is megváltozott, tisztán nyugati lett, a térképen pedig látható, hogy abból az irányból is hatalmas hullámokat tudott feltorlaszolni az erős szél.
    A szárszói indulás szétszórt minket, én eveztem leghátul, alig láttam a többieket. Annyi azért látszott, hogy Péter ment nyílegyenesen, de róla tudjuk, hogy nagy viharmenő, 2019-ben is csak ő mert egyedül vízreszállni a 90 km/h-s erősségű szélben. Nejnek atomstabil kajakja van, őt sem szokták zavarni a hullámok, de azért valamelyest megilletődött, kihúzódott a part mellé, ami jelen esetben – tekintettel a szélirányra – nem sokat jelentett, de annyi biztonságot azért adott, hogy ha az erős hullámok beborítanak, akkor ne legyen alattunk mély víz. Én pedig követtem, mert először azt hittem, hogy valami baj van és ki akar szállni, aztán csak később esett le, hogy baj, az nincs, csak túlélésre játszik a Kedves. A Tihany-Szántód szorosról nem akarok sokat beszélni, tragikus volt, pont úgy jött ki a lépés, hogy meg kellett várnom, amíg elmegy előttem a komp, dobált a háborgó víz, a 25 méterre lévő horgászok meg folyamatosan küldtek ordítva a kurvaanyámba, hogy takarodjak onnan, mintha én élvezetből ücsörögnék a szélvihar közepén, a kompon pedig simán keresztül tudnék evezni, de mindegy is, ahogy Péter mondta, vannak horgászok, akik csak ordibálni járnak ki, és úgy gondolják, hogy akárhol, akármilyen szűkületben telepednek is le, ameddig be tudják dobni az ólmot, addig övék a víz.
    A cső után valamelyest enyhültek a hullámok, de ekkor már megfogalmazódott bennem, hogy nekem ebből elegem van, nem csinálom tovább. Persze még hosszú volt az út, aztán Siófoknál ismét visszaerősödtek a hullámok (a szélirány és szélerősség nem változott, Füredtől már megint tekintélyes hullámokat tudott feltornyozni az erős szél), nekem pedig volt időm hosszabban is átgondolni, mi is a helyzet velem és a kajakkal.

  • 17 évnyi kajakozás után furcsa kimondani, de alapjában véve utálom a hullámokat. Megvolt ez a gondolat már évek óta, de a mai evezés törte át a kognitív disszonancia védelmi vonalát. Igazából már rögtön az elejétől fogva nem szerettem a hullámokat, de úgy gondoltam, hogy ez mindenkinél így van, aztán idővel majd elmúlik, mint ahogy kezdő kerékpáros is fél attól, hogy elesik, aztán belejön és elengedett kézzel vagánykodik. Ott már gyanús lett a dolog, amikor láttam, hogy olyanok, akik később kezdtek kajakozni, hamarabb átestek ezen a fázison, én meg még mindig kinlódtam. Persze makacs voltam, próbálkoztam. Vettem egy, a Kodiaknál kevésbé stabil kajakot. Azt mondtam, ha majd ebben is be merek menni a hullámok közé, akkor a Kodiakban nem kell tartanom semmitől. Aztán később vettem egy K1-et, mondván, hogy ha megtanulom megülni, akkor végképp nem lesz ellenfél a hullám. Az igyekezet nem volt hiábavaló, egyre nagyobb hullámokban maradtam bent a vízben, olyanokban, melyekből régebben sikítva menekültem volna ki a partra… de az ellenszenv nem múlt el. A legjobb példa pont ez az evezés volt. Balatonföldvárnál teljesen kihúzódtunk a parthoz, a beborult szörfösöknél láttuk, hogy a víz kábé derékig ért, azaz semmi, az égegyadta világon semmi következménye nem lett volna, ha elbököm és beborulok, minden cucc ki van kötve és vízálló, egyszerűen csak megemelem a kajak elejét, hogy kifolyjon a víz, a derékig érő vízben vissza tudok szállni és már megyek is tovább. Aztán mégse, csak csikorgattam a fogamat és paráztam. Azaz a racionális énem hiába tudta, hogy nincs és nem is lehet baj, a fejemben a többszázezer éves ősember egyfolytában verte a tamtamot, hogy ‘veszélyveszélyveszélymenekülj!’. Ezzel pedig nem tudok mit kezdeni: szemmel láthatóan sem az idő, sem a tudás nem segít.
    Aztán van itt még valami, egy fontos gondolat. Hamarosan 60 leszek és ha még nem is érzem, hogy vége, de azt érzem, hogy a hátralévő évek már egész könnyen megszámlálhatóak. Azaz egyáltalán nem mindegy, hogyan töltöm el az időmet. Egyre fontosabb lesz, hogy mindent, ami kellemetlen, kihajigáljak az életemből. A nagy hullámokban történő evezés pedig határozottan kellemetlen.
    Oké, hogyan tovább? A K1-et eladtam. A másik két kajak marad: az MP7 lent lakik Dunaharasztiban, azzal továbbra is szeretnék cirkálgatni az RSD-n, a Kodiakkal pedig túrázgatni potenciálisan kevésbé durva vizeken. Az Adria, a Balaton képes nagyon bevadulni, de van egy csomó tó/folyó, melyeknél ilyesmiktől nem kell tartanom, a teljesség igénye nélkül: Tisza-tó, a lengyel Mazuri/Suwalki tóvidék, mérete miatt a Velencei-tó és mittudomén.
    Sokkal komolyabb problémának látom, hogy nemcsak kinőtt a konkurencia, hanem ki is szorította a fejemből a kajakot. A bringa. Nyilván nem kell sokat magyaráznom: a bringázást imádom, a hullámokat rühellem. Bringán bármilyen időjárást át tudok vészelni gond nélkül, ha nagyon bedurvul, legfeljebb elvonulok valami védett helyre. Kajakon ugyanez a biztonság nincs meg. A bringázáshoz kell kábé 10 perc előkészület és már megyek is, a kajakozásnál másfél óra az elő-, illetve utómunka. A bringa az szárazföld és így sokkal szabadabb, a kajak víz, pontosabban vízpart, így sokkal kötöttebb. Nyilván a kajakozásnak is megvan a maga speciális előnye, de azt hiszem, nem véletlen, hogy idén augusztusban eveztem először az RSD-n, azt is csak azért, hogy valamennyire bemelegítsek a Balatonkarika előtt, miközben bringával sorra tolom a nagy túrákat.
  • Oké, vissza a sztoriba.

    Minden jónak vége van egyszer, szerencsére a kevésbé jóknak is, megérkeztünk a kempingbe. Itt nem volt parti egységünk, azaz a fizikai megérkezés még nem jelentette azt, hogy mentálisan is megérkeztünk. El kellett mennem a recepcióra, kivárni a sort, kivárni az ügyintézést (mindenkinek legyen ott a személyije és a lakcímkártyája), utána nyugtázni, hogy ezt most nem találtuk el, a hosszú strand felső végében szálltunk partra, mert tavaly ott volt a mobilház, na most nem, most középen kaptunk egyet, aztán vissza a partra, közölni a többiekkel, hogy egész estét betöltő kajakcipelés lesz, azért egy ilyen dög simán megvan 70 kiló, kiskocsi mondjuk van, de ezzel se két perc, aztán felcuccoltunk, a vécé megsemmisítése és végül ekkor, csak ekkor lehetett kiülni a teraszra a még vizes, koszos, büdös cuccban vacsorázni és legfőképpen bontani végre egy nyomorult sört, mert mégiscsak megérkeztünk egy nagyon kemény nap után. Az erős hátszél hiába fújt be minket a szokottnál két órával hamarabb, a szállásfoglalás simán elvitt belőle másfél órát.

    Én már a vízen is célozgattam rá, hogy kiszállok, de itt, a vacsoránál mondtam el nagyjából azt, amit fentebb a kurzív betűkkel szedett bekezdésben is írtam. Nyilván nem örültek neki, de amikor felvázoltam a lehetőségeket, újra megjelentek a mosolyok. Holnap reggel segítek lecipekedni, utána leadom a házat, majd elvonatozok a kocsiért, összeszedem M-et, elmegyünk Füredre, kivesszük a kecót, bevásárolunk, M főz valamit, de a biztonság kedvéért elszaladunk velős pirítósért is, na meg vörös ír sörért, mert ez úgy beakadt az utóbbi évek alatt, aztán várjuk őket a parton, jelezzük, hol kell kiszállniuk, segítünk felhúzni a kajakot, majd fent körbeüljük a terített asztalt és Péter körbekínálja a pálinkás üveget.
    Aztán nagyjából ugyanez minden nap. Balatonkarika Döluksz.

    Persze nem volt minden ennyire egyszerű, először Nej is ki akart szállni, de aztán este meggyőzte magát. Az időjárás nem fog változni, a közepesnél valamivel erősebb délnyugati szél eleinte hátulról, aztán oldalról, végül szemből fog támadni, egy dolog marad csak állandó, a nagy hullámok, ugye megint feltolja a szél a Balatont a felső csücsökbe, szóval lesz megint tánc, de őt nem zavarják a hullámok, akkor meg miért ne menne?

    Siófok, Szabadi-Sóstó – Balatonfüred
    2023.09.02; szombat

    Pontosan úgy történt minden, ahogy tegnap leírtam. Segítettem lecipekedni, konstatáltuk, hogy kifejezetten csendes a víz, hasonlóan a tegnapi naphoz, persze ez nem marad majd így, na mindegy, elindultak. Összepakoltam, kihúztam a kajakot a recepcióra, rendesek voltak, berakhattam egy belső udvarra, utána vonattal Fonyódra, autóval vissza, felszórtam a tetőre a kajakot, összeszedtem M-et, vettünk ír vörös sört, vettünk velős pirítóst, vettünk boltban egy tálca sört (szomjasak a hősök), kivettük a mobilházat, berendezkedtünk, úsztunk egyet és már idő is volt, érkezett a vízi csapat. Kiintegettük őket a ház mellett, a kajakokat nem is kellett cipelni, amit egyáltalán nem bántak, mert visszafelé elég rendesen elkapta őket az erős szembeszél. Nej készen volt, mint a mateklecke. Viszont teljesen belelkesedett, az előzetes terveivel ellentétben bevállalta a további evezést, egészen Keszthelyig. Probléma szál se, a parti egység legfeljebb nyaral egyet, amíg kisérgeti őket.

    Balatonfüred – Badacsonytomaj
    2023.09.04; vasárnap

    Nagyot változott az élet a tó mellett. Tegnap kiszállni is alig tudtak, annyira tele voltak a strandok. Még egy törölközőt se nagyon lehetett leteríteni a parton, nemhogy egy kajakot ledobni. Mára enyhült a hőség, megélénkült a szél… az emberek pedig elmaradtak. Ugyanolyan lett az élet, amilyen egyébként is szokott, így szeptember elején.
    A parton állva méregettem, mi lesz. A füredi öböl védve volt, legalábbis a belseje, de bentebb már fodrozódott rendesen a víz. A szél Siófok felől fújt és már korán reggel emberkedett. Az öböl még rendben lesz, de a tihanyi rév környéke megint bemutathatja, mit tud. Utána pedig főleg hátszelük lesz, persze ha kinyalják az öblöket, akkor lesz minden. Ilyen szeles időben meg nincs választásuk, a part mellett érdemes menni. Én mindenesetre még mindig nem bántam, hogy kihagyom.

    Az első tervezett pihenő Sajkod. Most, hogy nem voltak extra feladataink, tudtuk követni őket. Fizettünk… és pár perc múlva már a sajkodi strandnál is voltunk. A parton ugye nem kellett megkerülnünk a félszigetet. A hátralévő másfél órát egy könnyed gyalogtúrával ütöttük el, utána felderítettük a terepet (melyik kocsmában van még csapolt sör, hogyan lehet bejutni a klotyira), aztán már itt is voltak. Ittunk egy sört, elmesélték mi volt eddig (Nej szerint a tihanyi csövet nem élveztem volna), majd mentünk tovább Balatonakaliba. Közben beugrottunk a Fék ABC-be, mert az országban itt kapható egyedül Nej kedvenc bora, utána felderítettük az akali strandot, meglepő módon nyitva voltak a büfék, nem ehhez szoktunk, de nem bántuk. Régebben itt már kajakból ettünk: kolbász, szeletelt kenyér, langyos sör… nem rossz, de annyira nem is jó. Most ettünk egy tépett disznós szenyót, nekem jól esett, Nejnek nem annyira, végülis kajakómában nem igazán buli evezni.
    A következő pihenőjük Révfülöpön volt, a Császtai strandon. Mi közben kirándultunk, felmentünk Balatonhenyére sétálgatni egyet. A tavalyi balatonfelvidéki bringázásnál tetszett meg a falu, utólag sajnáltam is, hogy csak úgy átrobogtam rajta. Igen, tudom, Varga Judit, de nem lehet minden tökéletes.
    Révfülöpön még söröztünk egyet a fáradt vízi emberekkel, utána mindenki ment a dolgára. Induláskor esett be Turi Ati, rögtön fordult is a kajakos csapattal visszafelé. Közben – teljesen indokolatlanul – fellőték a II-es viharjelzést, a versenyzők ignorálták. Mi a tomaji kempingben kivettük a faházat, berendezkedtünk. Rossz hír fogadott, a büfét már nem a Félszemű viszi, valami családi vállalkozássá alakult, a pultos fiatal csajon annyira látszott, hogy utálja az egész világot, hogy rendelni is alig volt kedvem tőle. A klasszikus tomaji pizza is megszűnt, végül ettünk egy giroszt pitában. Aztán a távolban láttunk egy kajakost, mélyen bent evezett, határozottan a badacsonyi kikötő felé, hamar leesett, hogy ez csak Nej lehet, ő képes arra, hogy akár egy csőben is eltéved. Integettünk, kiabáltunk, aztán csak befordult.
    Kimaxoltuk a büfé nyitvatartását, kilencig sörözgettünk, utána gyors alvás.

    Badacsonytomaj – Keszthely
    2023.09.05; hétfő

    Minden Balatonkarikán ez a pihenőnap: 27 kilométer, tinglitangli, két kiszállás, a végén a keszthelyi yachtklub, ahol jó esetben meleg kajával, hideg sörrel és egy bútorraktár szállással várnak. Az élet szép. Még akkor is, ha reggel megint fellőtték a II-est, nyilván megint indokolatlanul. Oké, nagyon durva szelet jósolt a meteorológia, de a maximális széllökésekre is csak 45 km/h-t jelzett, az meg még csak I-es. (Ráadásul minket egyáltalán nem érintett, lévén északnyugati szél volt, azaz pont a parttól fújt befelé. Ennek partközelben gyakorlatilag nincs hullámvonzata.)
    Integettünk az indulóknak, utána leadtuk a kulcsokat, majd elzötyögtünk Szigligetre. Időnk volt bőven, így felsétáltunk a vár alatti fagyishoz, nyaltunk egy nagyot, majd visszasétáltunk a kocsihoz.

    Irány a strand. Pont elkaptuk az érkezőket. Sör.

    Utána visszaautóztunk Badacsonyba, mert M-nek innen indult hazafelé a busza. Időnk még mindig volt, így nekivágtunk a Kisfaludy háznak, de útközben elfogyott az idő, így megálltunk félúton, egy panorámás büfénél, ittunk egy kávét, majd séta vissza. M busszal el, én pedig átgurultam a Yacht klubhoz. Itt nem kellett szállást foglalnom, kész szerencse, mert nem is tudtam volna, a külső kapu okoskártyás, nekem meg olyan nincs, beúszni meg nem akartam. Újabb séta. Füreden ottfelejtettük a mini vágódeszkánkat, kerestem egy konyhafelszerelés boltot, közben jól besétáltam Keszthely belvárosát is. Mire visszaértem, már láttam a parton a jellegzetes színű kajakokat, bekurjantottam, visszakurjantottak, aztán kinyitották az ajtót. Sör. Lehet, hogy ez egysíkú programnak tűnik, de nem tudjuk megunni. Aztán megjött az igazgató úr, megjött Ági, a csaplároslány, aztán az igazgató urat rövid időn belül elrabolta a családja, Ágival még dumáltunk, aztán ő is elment, kajáltunk, söröztünk, beszélgettünk. Lazák voltunk, mert nekünk itt volt a vége: a holnapi napot már csak Péter csinálja egyedül. Eleve a Balatonnak ez a legkellemetlenebb része, mondhatnám, hogy a seggluka, ha ez nem lenne ostoba poén Fenékpusztán. Most viszont a szél még rácifrázott egy nagyot, az az erős szél, mely ezen a parton nem jelentett semmit, a túlparton nagyon is önfeledten tombolt, a kis vízben pedig magasra tudnak torlódni a hullámok. Nem nekünk való vidék.

    Keszthely – Fonyód
    2023.09.06; kedd

    Reggel kávé, pakolászás, reggeli. Érzékeny búcsú, elrúgtuk Péter kajakját a parttól, majd hazaautóztunk. Újabb pakolászás, nem is kicsi. És ennyi.

    Hogy mi lesz a Balatonkarika jövője? Passz. Nem tudok és nem is akarok jósolni.
    Egy évünk van rá, hogy kitaláljuk.

    Alpok-Adria diavetítés

    Egy újabb előzetes, ezúttal az Alpok-Adria kibővített túráról.

  • Ez volt az, amelynek nagy tervekkel vágtam neki, aztán a Júliai-Alpokban egy embertelen, többnapos felhőszakadás máshogy gondolta. Végül az előtúra (Salzkammergut) sikerült, az Alpokon keresztül Villachig el is jutottam, de onnan haza kellett fordulnom. Az utótúrát (Parenzana) azóta Gabival megcsináltuk, szóval nem is állunk olyan rosszul, kevés lyuk maradt el. Jövőre folytatjuk.
  • Akkor az előzetes. Nem lesz minden túráról, de itt Gabi megkért, hogy folyamatosan tudósítsak, így nyomtam a fényképeket, mint bolond a csengőt. Márpedig ha vannak fényképek, akkor miért ne legyen diavetítés?
    Imhol.

    Parenzana

    Az Alpok-túra elején már céloztam rá, hogy az ísztriai részt kivettem belőle, azért, hogy azt valamikor majd együtt csináljuk meg Nejjel.
    Nos, ez a valamikor most jött el.

    Még mielőtt bármibe is belekezdenék, mondhatni nulladik hír, hogy volt egy tatai bringatúrám (írok majd róla), ahol végiggondoltam mind a túrafelszerelésem jövőjét (írok majd róla), mind a bringaflottánk átalakítását (írok majd róla). Az utóbbinak volt része, hogy Nej eladja mind a trekking, mind az országúti bringáját és a kettő helyett vesz egy gravelt (írok majd róla), nagyjából olyasmit, mint az enyém. Pénteken megrendeltük, mondván, hogy pont jó lesz, mire visszajövünk az Isztriáról, meglesz a bringa is. Erre szerdán jelzett az üzlet, hogy itt van a bicó. Kérem, én nem ehhez szoktam. Ja, az Isztriára péntek reggel indultunk, azaz csütörtökön soványmalacvágtában felszereltem az új bringát és már azzal mentünk. Jelentősen átalakítva a túrát, mert innentől mindketten mehettünk a fürgébb, könnyebb gravellel az enyhén montis jellegű túrára.

    Nem kicsit bonyolította a helyzetet, hogy én hétfő este rendeltem magamnak egy új országúti bringát (írok majd róla), hasonló hozzáállással, mint a gravelnél, erre az is megjött szerdán. Á, alig kellett bringát szerelnem csütörtökön.

    Leutazás
    2023.08.18; péntek

    Csütörtök este még mindketten bőszen bringát teszteltünk, utána egy vad pakolásroham, elalvás előtt söricilin nyugtató, pénteken pedig korai indulás. Szokták mondani, hogy Horvátországba halálos élmény szombaton menni, nos, Szlovéniába már a péntek is erősen gázos. Maribor után tömött sztrádák, eszméletlen mennyiségű kamion és persze autóból sincs kevés, Ljubljanáig azért, mert főváros, Ljubljana után meg azért, mert tengerpart, az a picike tengerpart, útközben útjavítások, félpályás lezárások, a tengerparti út pedig beállt, mint a jancsiszeg. Habár nyomasztó kánikulára készültünk, csak sikerült kikapnunk két ambíciózus vihart, az egyiket pont a szállásunk mellett. Ez utóbbi kifejezetten idegesített, mondhatni nem a legjobb előjel rögtön az első nap szarrá áztatni a sátort és mindent, ami benne van.

    Ja, szállás. Meg túraterv. Van ez a Parenzana. Nagyon röviden arról van szó, hogy a XX. század elején nagy nehezen felépített északnyugat-isztriai keskenyvonalú vasútvonalat 33 évvel később már be is zárták. Az okok elég szövevényesek, mint ahogy a régió történelme is. Sokáig nem tudtak a maradékkal mit kezdeni, végül úgy-ahogy megpucolták. Túraútnak, kerékpárútnak tökéletes, már amennyiben tudjuk, hová megyünk. Az olasz (13 km) és a szlovén (32 km) szakasz aszfaltozott, a horvát (78 km) viszont nem, sőt, elég sok helyen még trekking bringával sem járható. (Legalábbis a hivatalos figyelmeztetés szerint.) Tény, hogy sok a montis szakasz, ahol egy gravel vagy trekking már szenved, de nem járhatatlan. Olyan börzsönyös.
    Nekem ez a terep már több évvel ezelőtt beakadt, folyamatosan kerestem, hogyan lehetne végigtolni, de az eddigiekből is látszik, hogy nem sima ügy, még trekinggel is kell hozzá bizonyos fokú igénytelenség, meg persze az nehéz is, mint a dög, itt meg azért van mászás bőven. Sem egyedül, sem családdal nem igazán akart ez összeállni. Idén villant meg a lehetőség, hogy a gravellel menni fog, aztán Nej látatlanban bevállalta, hogy ő bizony végigjön trekinggel is, szerencsére erre pont nem volt szükség. Utólag megállapítottuk, hogy többször is belehalt volna… ellenben így egy szépséges barátság kezdete lett a túra.

    Nos, a terv az volt, hogy ezt a vasútvonalat járjuk be. Így választottunk szállást is. Rajta volt a vonalon. És ez most nem egy képletes valami, tényleg rajta voltunk a vasútvonalon. A Lucija nevű szlovén kisváros kempingje konkrétan a nyomvonalon fekszik, mi pedig odavertük a sátrat az egykori vágány mellé.

    A vihar elég sokáig emberkedett, zörgött, csapkodott, Izola már elesett, de minket kihagyott. Annyit viszont elért, hogy az esti kirándulást elhalasztottuk. (Piran 6,5 kilométerre volt tőlünk, eredetileg át akartunk bringázni.)

    Lucija – Porec, azaz a horvát Parenzana
    2023.08.19; szombat

    A névadó rész. (Porec olasz neve Parenzo, innen jött a vasútvonal neve is.) A tervezett távolság 87 kilométerre jött ki, de ebben már volt egy adag megalkuvás is. Eredetileg úgy terveztük, hogy reggel lebontjuk a sátrat, visszük magunkkal, Porecben nincs kemping, így le kell mennünk Bjiela Uvaláig, az annyi, mint 107 km. És két felesleges sátorbontás, sátorállítással. Végül úgy döntöttünk, hogy egyszer élünk, nem vacakolunk. Béreltünk Porec szélén egy apartmant, a sátrat meg állva hagytuk Lucijában. A kemping 70€ volt, az apartman 96, az együtt annyi, mint… sok… de spóroltunk vele 30 kilométert és egy csomó fárasztó melót a pokoli melegben.

    Ja, igen. Idén nyáron ez volt az első túránk, ahol nem fáztunk és nem áztunk szarrá. Most megsültünk. Az első két bringázós napon 35 fokos átlaghőmérséklet volt 38 fok maximummal, a harmadikon pedig 36 fokos átlag, 40 fokos maximummal. Ilyenre szokta mondani jóanyánk, hogy maradj itthon az árnyékban fiam és ülj békén a seggeden. Mi meg a tűző napon lihegtünk felfelé az emelkedőkön.

    Reggel időben indultunk, a sópárologtató medencék után rögtön indult is az első mászás. Abszolút értékben nincsenek nagy magasságok, az út kétszer megy fel 300 méterre, de mindkétszer tengerszintről teszi ezt, azaz az emelt szint is 3-300 méter. A szájhagyomány szerint a vonat maximum 2% emelkedőt bír, tehát nekünk sem lesz meredekebb emelkedőnk, nos, ez a vonat vagy szteroidokat szedett, vagy festette magát, de itt-ott befigyelt 4-5, esetleg 8% is. Persze jellemzően 2% volt, amiből gyorsan ki is lehet számolni, hogy az út nagy részében vagy felfelé másztunk, vagy lefelé ereszkedtünk. Úgy is neveztem el a szintábrát, hogy melltartó. A 2% tényleg nem egy veszélyes emelkedés, csak éppen a talaj… a sima murva még istenes volt, nagyon sok helyen viszont még az eredeti kőzuzalék maradt ott a sínek alól, na azon nem győzött pattogni a bringa. Nem is haladt igazán, a puha poros/murvás talaj ki-kiforgott a kerekek alól, jóval nagyobb erőt kellett beleraknunk, mint amennyit a puszta meredekség igényelt volna.
    De daráltuk szépen. Igazából nem is lett volna veszélyes, a pokoli meleg tette azzá. Én már előre elmentettem magamnak a vízvételezési (sörvételezési) helyeket (nem volt sok), ezeket könyörtelenül ki is kellett aknázni. Nem sokat pisiltünk. Grožnjannál volt az első mellbimbó a melltartón, azaz szárazabban fogalmazva itt volt az első inflexiós pont a túraútvonalon. Ennek örömére drónoztam is egyet. Sajnos nem tudom, milyen lett, de ezt már megírtam itt. (Pedig önmagában a drón elindításával is óriásit szívtam, de ez majd rajta lesz a videón.)

    Nagyon szépen tekergett lefelé az út, persze volt is hová, hatalmas völgy hullámzott a hegyek között, az út pedig minden hegyre feltekergett egy kicsit. Rendesen megnéztük a völgyet minden irányból.

    Aztán szépen megjöttek először az alagutak, később a viaduktok is.
    Az a bizonyos 2%, ugye.

    A völgyben kezdődött a Motovun birodalom. Ez így persze hülyén hangzik, mert Motovun csak egy kisváros a hegy tetején… de milyen hegy… és milyen kisváros! Birodalom pedig úgy lesz belőle, hogy az út kábé 300 fokban körbekerüli, azaz a következő 1-2 órában nincs más téma, csak az az impozáns település a hegy tetején. Fényképek, videók születtek róla sorban, minden szögből, de még a drónt is ráindítottam, méghozzá nem egyedül, mert amikor egy német pár meglátta, mit csinálok, ők is kedvet kaptak hozzá.

    Aztán egy újabb 300 méteres mászás. Erről már nincs sok emlékem. Másztunk, mint a gép, pörgött a kerék alól a törmelék a vörös földből, csorgott a zsírunk, mint a hurkáé sütés közben. Alagutak, viaduktok, fenséges kilátások… volt minden, de egy kicsit összemosódott. Itt a mellbimbó Vižinada volt, ittunk sört, megnéztünk közben egy wtf videót a kocsmában, tényleg rá kellett keresnem, hogy nem csak a hőguta játszadozott velem.

    A maradék szakaszt úgy konferáltam be Nejnek, hogy valami unalmas vacak ipari/mezőgazdasági terepen fogunk begurulni Porecbe. Háát… az egyik legjobb szakasz lett belőle. Nem, hatalmas panorámák, hegycsúcsok, völgyek már nem voltak, de szerencsére ipar sem, a mezőgazdaság viszont kistermelés volt, azaz olajbogyó-telep, szőlőtáblák, fügék… az út meg ott tekergett közöttük. De szószerint tekergett, kizárt, hogy ezeket a szűk kurflikat egy vonat is be tudta venni. Egy senkiföldjén álló fügefa alatt meguzsonnáztunk, utána legeltünk egy adagot a fáról, hát, vannak itthon is fügefáink, de meg sem közelítették a kintieket. Az út pedig masszívan lejtett, alig kellett tekernünk. Kövek persze még mindig voltak, dobálták rendesen a bringát, de legalább Nej is megtanulta, hogy a gravel bringa sokat bír, nem kell félteni.

    Porecben még elmentünk gyorsan vásárolni, ipari méretben vételeztünk sört, tulajdonképpen emiatt a bevásárlás miatt vittem magammal a piros kistáskákat, meg is teltek. Aztán átvettük a szállást, bedurrantottuk a klímát és kiterültünk. Jó nap volt.

    Porec – Lucija
    2023.08.20; vasárnap

    Gusztus 20, de nem bántuk, hogy eszünkbe sem jutott. Az már sokkal inkább, hogy huh, de megúsztuk a kempingben a szombat éjszakát. Már a péntek sem volt akármi: este fél tízkor beindult egy jazzkoncert a tőlünk 300 méterre lévő szórakoztató egységben, azt még elviseltük, utána viszont beindult ezerrel valami techno disco rave party, üvöltött a zene(?), üvöltöttek a résztvevők, legszívesebben üvöltöttünk volna mi is a sátorban. Hajnali háromig tartott. És ez csak a péntek volt. Mi lehetett ott szombaton? Szerencsére nem tudjuk, a nagyon csendes, klímás poreci apartmanban hesszoltunk, aludtunk, mint a bunda.

    Pakoláskor kimentünk az udvarra a bringákhoz, a meleg már korán reggel páros lábbal rúgott hasba. Mi lesz itt napközben? Nagyon ravaszul nem hoztunk se fürdőruhát, se törcsit, mert csak komplikáció meg plusz cucc, persze, az, csak éppen ebben a kánikulában egész nap a tenger mellett fogunk tekerni és nem, nem mehetünk be fürödni… vidám lesz.

    Induláskor behúztuk a maradék horvát Parenzánát, az ugye bement az óvárosig, és ha már ott voltunk, tekeregtünk egy kicsit a sikátorokban is. Innen tulajdonképpen hol trekken, hol érzésre mentünk északnak, a vezérlő elv az volt, hogy annyira a tenger mellett, amennyire még kerékpárral lehetséges. Hát… voltak kalandok. A legmeglepőbb az volt, hogy kábé az út első felében ugyanolyan volt a talaj, mint a Parenzánán, miközben a trekkem hivatalos kerékpárutakon alapult. Különösebben nem zavart, a bringák bírták, mi meg ráértünk, de nem erre számítottam. Öcsémék kedvenc helyén még drónoztam egyet, hadd élvezzék ki felülről is, hát, a drónról ennyit. Volt egy rész, ahol elhagytuk a tengerpartot, ez errefelé mindig mászást jelent, nem mintha a tengerparton nem kellene, na mindegy, most is másztunk egyet, olyan százméterest, de persze ez megint nulláról, tűző napon, olyan 6%-os makacs emelkedővel. Utána egy érdekes út, át egy tengerrészeket elválasztó gáton, majd egy újabb váratlan mászás, 11%-kal, de ebben az volt a durva, hogy a gát miatt óriási autóforgalom volt, na most ilyen körülmények között araszolni se nem biztonságos, se nem egészséges. Valahogy fellihegtünk. Nem sokkal később Novigrad, bementünk az óvárosba, tekeregtünk.
    Alapvetően nem volt rossz a terep. Voltak nagyobb települések, közöttük kisebbek és szinte végig szabadstrandok, ligetek, strandkocsmák. A hőségben továbbra is szikkadtunk, de nem okozott gondot a folyadékutánpótlás.

    Aztán egyszer csak ott voltunk a tegnapi nagy mászás kezdetén, de szerencsére most csak az első stáción kellett átbuknunk, a sólepárlók felé. Onnantól meg hamar otthon voltunk. A terv az volt, hogy iszunk egy sört a hűtőnkből, fürdünk, iszunk még egy sört, majd eldöntjük, mit csinálunk. Jó lett volna most már tényleg elmenni Piránba.
    Ehelyett szívtunk. Pénteken, amikor berendezkedtünk, nem találtam áramvételi lehetőséget, így rákapcsolódtam egy mellettünk lévő elosztóra. Mára derült ki, hogy az csak a szomszéd elosztója volt, aki lelépett. A hűtőnk meg ott maradt a tűző napon áram nélkül. Csak azért nem romlott meg benne semmi, mert nem tartottunk benne romlékony anyagot. De a sörök kegyetlenül megmelegedtek. Elmentem felfedezőkörútra, találtam is jó messze egy áramszekrényt, a francba, szerencsére van 40 méteres hosszabbítónk, de mire beszereltem, annyira elment a kedvem mindentől, hogy már csak üldögéltem a székben és ittam a hideg söröket. A boltból. Mert a sajátunk majd csak reggelre lesz jó.

    Muggia
    2023.08.21; hétfő

    Mára a Parenzana hátralévő szakaszát terveztük behúzni. Ehhez el kell menni Triesztbe, de ha már ott vagyunk, miért ne ugornánk ki a Miramare kastélyig? Meg miért ne bringáznánk fel a várba? (Meg miért ne basznánk meg a fényességes telihóóóóóóóódat? Kurt Vonnegut után szabadon.)
    Nos, azért nem, mert rohadt meleg van. Eddig sem volt kispálya, de ma még rápakoltak egy kicsit a kazánra. Nekem úgy en-bloc nem volt kedvem bringázni, pontosabban ahhoz lett volna kedvem, hogy eltinglitanglizzunk valahol a vízparton, meg-megálljunk fürdeni, meg sört inni, de ahhoz meg nem kell a kerékpár, mert a kempingben is pont ezt kapnánk, arról nem is beszélve, hogy ember, az Isztrián vagyunk, itt nincs tinglitanglizás, itt mindenfelé cseszett nagy hegyek vannak. De Nej nagyon menni akart, meg becsületbeli ügynek érezte, hogy a Parenzana minden méterét megtapodjuk, így végül kompromisszum született. A Miramare kastélyt kihagyjuk. Igen, szép, ez tény. De már voltunk ott kétszer, túl sok mindent nem lehet ott csinálni. Körbesétáljuk a kastélyt, kimegyünk a teraszra, nézzük a tengert, meg van egy díszkert. Viszont saccra tíz kilométerre van Trieszttől és ugyanaz a monoton út visz ki, amelyik vissza is jön. De ha már kihagytuk a kastélyt, miért mennénk be a nagyvárosba? Trieszt egyáltalán nem kerékpáros város. Szűk, eszméletlenül forgalmas és legfőképpen cefet meredek utcái vannak. Hétfő, munkanap, munkanapi autóforgalommal. Egész biztosan nem élveznénk a város bejárását. Akkor mi marad? Muggia. Megyünk egy kört: Koper után kimegyünk a félszigetre, megkerüljük, majd Muggia után a Parenzánán hazakocogunk. Igen, így kimarad az első 10 kilométer Trieszt és Muggia (Milje) között, de pont ez a legkevésbé érdekes rész, Trieszt gyakorlatilag bekebelezte, benőtte, beépítette a nyomvonalat. Mászunk? Hát, ja. Rögtön Lucija és Isola között van egy emberes mászás, ezt nyilván oda is, vissza is abszolválni kell, aztán Muggia után a Parenzána megint feltekeredik egy hegyre. Kész szerencse ugye, hogy max 2%.

    Aztán ez is lett. Az alagútig másztunk egy nagyot (4%-osat, khmm), viszont megérte, nagyon szép látványt nyújtott fentről Izola. Koperig bringasztráda (egykori autóút), de így is tele volt, észnél kellett lennünk. Aztán Koper óvárosában is csavarogtunk egyet, rávittem Nejt egy lépcsőre, hadd szokja a gravelt, szokta is, de aztán a nagy szokásban eltaknyolt. Szerencsére nem lett nagyobb baj, gyakorlatilag agyonütni sem lehet, vigyorogtunk, mentünk tovább. Szerencsétlen szlovéneknek nagyon kicsi a tengerpartjuk, ezen a kis szakaszon kell megoldaniuk az idegenforgalmat, a nyaralásokat és a tengerhez kapcsolódó összes ipart is, azaz nagy kikötő, nagy hajók, nagy raktárak. Ez fogadott minket az ankarani részen, egészen addig, amíg át nem fordultunk Muggia felé. Itt már nagyon szomjasak voltunk, az első parti bárban ittunk egy sört, 5 euróért mérték darabját. Műanyag pohárban. Ez egy másik világ. Alaposan megszemléztük Triesztet, leszögeztük, hogy ennyi tulajdonképpen bőven elég is volt, majd ráfordultunk a Parenzánára. Nem sokkal később egy 8%-os emelkedő jött, majd egy meglepően hosszú 11%-os. Na, itt már tuti, hogy valami nagy kummantás volt, ezen már a fogaskerekű is csak nekifutásból megy fel. A táj viszont nagyon hangulatos volt, olyan kisfalvas, belső-isztriás, mint a horvát Parenzánál. Hazafelé csavarogtunk Izolában is, majd a nagy mászás visszafelé, a kemping előtti pékségben vettünk nagy burekeket, sokat, és végre volt már saját hideg sörünk. Leültünk, mint az iszap, én pár sör után el is szunyókáltam a székben. Aztán úgy telt a délután, ahogy eredetileg terveztem: sör, usziuszi, bóbiskolás a székben, majd goto 10. Végül valahogy erőt vettem magamon, előpakoltam, azaz mindent, amit már nem használtunk, összeszedtem, elraktam, beleértve a bringákat is. Nagyon fárasztó volt, utána a sátorig is alig bírtam elvonszolni magamat.

    Hazautazás
    2023.08.22; kedd

    Bármennyire jó is volt ez a villámkirándulás, de az arcomra már akkor kiült a letörölhetetlen vigyor, amikor eszembe jutott, hogy az autóban klíma lesz hazáig, otthon pedig már van klíma a lakásban. Csá, agyleolvasztó kánikula.
    Kicsekkoltunk, megvettük a kölyköknek az útiajándékot (sör, burek, szarvasgombaolaj, rizsescsoki), aztán skera haza. Eseménytelen út volt, a klíma ugyan határon mozgott, az árnyéktalan autóspihenőkben folyt az aszfalt, nem is vacakoltunk sokat, pisi, tipli. Itthon némi szuszogás után kipakoltunk, azaz beszórtunk mindent a nappaliba, aztán úgy is maradt. Hamarosan jön az újabb kaland, ráérünk akkor átmozgatni a kupacot.

    A szokásos Komoot kollekció, trekkekkel, Relive videókkal