Lítium cellák

Na szóval itt van a remek kis GPSMAP66s, öröm, boldogság. Nagyokat fogunk túrázni jövőre, már most látom.
Jó. De mi lesz télen?
Nagyon sokat szívtam ilyesmivel az utóbbi időben, a blogon is írtam, sőt, még videóban is dumáltam róla… a tél… az jön. És télen minden elem, minden aksi gyorsabban merül. Pontosabban, minden Ni-MH aksi.

A milc kamerámhoz már gyárilag is Li-Ion aksikat kaptam, illetve vásároltam. Nem is volt velük probléma télen. A gopró, az már más. Magán az aksin nincs semmi utalás arra, hogy milyen alapú. A gyári biztosan Li-Ion, ezt megtaláltam a weboldalukon. Viszont a kínai hamisítványok, amelyekből van itthon vagy 16 darab, azok tutira nem azok. Az utóbbiak télen kábé 1-2 percig bírják, míg az eredetiek észre sem veszik, hogy tél van. Nincs ezzel gond, nyáron mindegyik ugyanúgy bírja, egyszerűen tudni kell, hogy melyik téli, melyik nyári.

Nagyjából ugyanez a helyzet a GPS-be való ceruzaelemekkel. Nagyjából. Hogy mégsem annyira egyszerű a helyzet, az valószínűleg látszik abból is, hogy külön írást szenteltem a témának.

Ami már a bevezetőből is látszik, de a készülék gépkönyve is írja, az az, hogy Li-Ion elemekkel bírja a hideget. Ni-MH elemekkel nem. Nekem van vagy 16 fekete Eneloop aksim. Ezeket nem egyszerre vettem, apránként vásárolgattam, minden kört megjelöltem szigetelőszalaggal, hogy tudjam, melyik hány éves. Így lehetett velük játszani, mindig a legfiatalabbakat használtam télen. De attól még nikkelmetál-hibrid volt mindegyik, azaz hidegérzékenyek.
Tekintve, hogy minden mást sikerült lítiumosítanom, nyilván megpróbáltam ezt is.

Hát, elég durvák lettek a tapasztalataim.

Kezdjük egy régi sztorival. Ezt csak a nagy kép miatt szedtem elő. Pár évvel ezelőtt szerettem volna nagy kapacitású ceruzaelemeket beszerezni. Szétnéztem az Alibabánál és vettem is négy közepes és egy brutál Nitecore aksit. (Akkor még lehetett kapni.) Nem volt olcsó, de a nagy kapacitásnak ára van. Ja. Aztán itthon néztem döbbenten az elemekre. De legalább örökre megtanultam, mit jelent a hengeres elemeknél a 18650 jelölés: 18 mm átmérő, 65 mm hossz. Hogy mentsem a menthetőt, vettem az aksikhoz egy brutális fejlámpát. De még így is jócskán túlbiztosítottam magamat, hiszen egy ilyen fejlámpa egy lítiumcellával is elketyeg egy hétig, nekem meg van öt. A másik lehetőség viszont az volt, hogy veszek egy Tesla autót, hiszen abban ugyanilyen 18650 aksik vannak, csak éppen 7000 darab. Maradtam a fejlámpánál.

Ezzel a tudással felvértezve, megmértem sublerrel egy AA ceruzaelemet. 14500, azaz 14 mm átmérő és 50 mm hossz. Akkor keressünk.

Az első döbbenet az volt, hogy a piac ugyan fullra tele van AA Li-Ion elemekkel, de újratölthető egyszerűen nincs. Az egyszer használatosak olyan 1000 forint körül vannak, ami azért eléggé húzós. (Az elején olyan 4-5000 forint körülre saccoltam egy aksit, ezek kábé 500-szor tölthetők, szóval elég jól látszik a különbség.) Csak éppen nincs. Jó, nézzünk szét a kedvencemnél, a Nitecore-nál. Hopp- Itt van. Ez pont jó is lesz. Ugyan nem írják, hogy AA kompatibilis, de hát a méretek stimmelnek. Megrendeltem, megjött.
Igenám, de közben elkezdtem gondolkozni. (Hogy miért nem előtte, azt ne kérdezd.) Ugyanis jobban megnézve az aksik adatlapját, az is ott volt ám, hogy 3,7V. A túragps manuálja meg azt mondta, hogy maximum 1,5V elemek mehetnek bele. Hmm. Vajon mi lesz, ha beleteszem ezeket az elemeket? Úgy döntöttem, hogy a kisérlet céljára beáldozom a nagyon régi, de egyébként működőképes 62-es modellt.
Nem volt rá szükség. Az elemek ugyanis csak papíron 14500-asok, a valóságban 14520-as a méretük. Azaz két miliméterrel hosszabbak egy normál AA elemnél. A túragps elemtartója viszont úgy lett kialakítva, hogy csak AA elem fér bele, akár már csak 0,2 milliméterrel hosszabb elem sem. Eleinte dühöngtem, de aztán tovább gondolkoztam (mert van eszem, csak lassan bújik elő) és rájöttem, hogy állandó ellenállásnál a feszültség egyenesen arányos az áramerőséggel, azaz egy ilyen elem pillanatok alatt nyírná ki a készüléket, feltéve, hogy nincs benne semmilyen védelem sem.

Jó. Akkor nézzük, mi a maradék feladat.
– Keresni AA kompatibilis Li-Ion újratölthető aksit.
– Kitalálni, hogy mit kezdjek ezzel a négy darab 14500-as aksival.

Egyik sem volt egyszerű. Két napon keresztül napi négy órában túrtam a netet. Igazából ma sem értem, mi is van. Miért? De tényleg… miért?

Elemből van rengeteg. Újratölthető aksiból viszont egyáltalán nincs, csak ilyen magas feszültségen üzemelő. A végén már kezdtem belenyugodni, hogy ennek biztosan valami technológiai oka van, amikor megtaláltam ezt. Jelzem, csak ezt. Az egész világon egyedül ez az egy AA kompatibilis újratölthető Li-Ion aksi létezik. Ne kérdezd, miért. Én sem értem.
Oké, vegyük meg.
Tervezem, hogy egyszer írok egy hosszabb írást a magyar webshopokról. Egyszerűen katasztrófa. Bringákkal kapcsolatban már gondolkodás nélkül a német oldalaknál kezdek (Rose, Bike24, Bike-Discount), de lassan már mást sem érdemes itthonról rendelni. Most például úgy jártam, hogy az első szimpatikus boltban, amikor kosárba akartam rakni 4 darab elemet, közölte, hogy hiba, csak 3 van készleten. Jó. Akkor be akartam rakni kettőt. Közölte, hogy hiba, mert csak 3 darab van készleten. Ezt a mutatványt eljátszotta bármilyen más számra is. Jó, nézzük a másik boltot. Beraktam a négy aksit, irány a pénztár… erre feldobott egy ablakot, hogy milyen elemet vegyek ezek helyett. Az ablakból nem lehetett kimenni, csak vissza a boltba, vagy tovább, de akkor már az új elemekkel. Mindegyik 18650-es elem volt, 3,7V-os. Érted? A 14500-as 1,5V-os elemek helyett. Mintha bemennék egy autókereskedésbe Suzukit venni, aztán közölnék, hogy csak rózsaszín kanapét tudnak adni. A boltban persze az volt, hogy az aksik készleten vannak. Nem kis munka volt, mire kitúrtam ezt az oldalt, ahol már minden rendben ment.
Még valami. A futárszolgálatok. Ma már elég rendesen meg van szórva az ország mindenféle átvevőhelyekkel, csomagautomatákkal, egyszerűen nem értem azokat az üzleteket, ahol csak futárt lehet választani. Ez gyakorlatilag instant szobafogság, még akkor is, ha a cégek igyekeznek lerövidíteni az időintervallumot. Ami nem is mindig sikerül, lásd a mostani eset. Csak a fenti boltban lehet kapni, ami nekem kellett. GLS. Kaptam egy levelet a kereskedőtől, hogy a csomagot átadták a futárszolgálatnak, akik a holnapi napon 8-17 között szállítják ki a címemre. Mi??! Egész nap üljek otthon? Van az értesítésben futár telefonszám? Nincs, csak központi. Csomagkövetés? Nincs ilyen csomagszám. Remek. A GLS-től nem kaptam semmit, viszont napközben hívtak, miszerint a megadott GLS pontban (kedves kereskedő, akkor mégsem házhoz jön?) megtelt az automata, inkább kihoznák. Miután tisztáztuk, hogy erre a kiszállításra csak egész napot tudnak megadni, a futár telefonszámát már meg sem mertem kérdezni, így végül ragaszkodtam a GLS ponthoz. Aztán majd amikor lesz szabad fakk, értesítenek. Végül egy nap késéssel megkaptam.

Mindegy. Első feladat pipa. Nézzük a másodikat.

Az a helyzet, hogy ahhoz képest, hogy ezek a litiumcellák akkora brutál kapacitásúak, hogy le sem lehet lőni őket, csak nyomják és nyomják, szóval borzasztó sok helyre jók lennének, valójában csak három helyen használatosak: zseblámpákban, elektromos cigikben és Tesla autókban. (Na jó, régebben laptopokban is, de ma már túl vastagok ehhez.) Teslát nem veszünk, cigi nem kell, marad a lámpa. A zseblámpák nem érdekelnek, lefoglalják az egyik kezet. Marad a fejlámpa, illetve a bringalámpa. Az utóbbiból elég gyér a választék, ami van, cefet drága, ráadásul itthon mindenkinek van elég jó felszerelése. Fejlámpa? Még egy? Amikor már most is van egy pici, de nagyon hasznos Petzl lámpán, meg a korábban említett, falon is átvilágító Nitecore. Öt darab 18500-as brutál aksival. Akkor?

Ha hiszed, ha nem, még tudnék mire használni egy fejlámpát. Szorgalmasan olvasom ugyanis a bikepacking szakirodalmat és ott azt mondják a sporik, hogy ha éjszaka akarsz erdei ösvényen bringázni, akkor kevés lesz a sima lámpa. Kellene egy a sisakra is. Na most, egész véletlenül van egy 1200 lumenes Nitecore fejlámpám… csakhogy ezt egyfelől nem igazán tudom felrakni a sisakomra, mert a középső pánt elakad a kamerában, másfelől meg ez már egy újabb nagy bumszli lenne a fejemen és már így is van éppen elég. Keressünk egy kisebbet. Például ezt. Rögtön szembejött néhány kulcsszó: 14500, 3,7V és egy nagyon kedves kifejezés, helmet mount. (Oké, látom, hogy itt munkavédelmi sisakra gondoltak, de a kamerás sisakom meglehetősen hasonlít.) Nálunk is kapható, meg is rendeltem.

Az utolsó döfés, mit döfés, megforgatott tőr a szívemben az volt, hogy a fejlámpához mellékeltek egy darab 500-szor tölthető 14500/3,7V Li-Ion aksit és egy külső USB töltőt. Mivel az elemcsere meglehetősen nehézkes. Azaz elég beraknom a mellékelt aksit, melyet utána kívülről tudok tölteni. A meglévő négy Li-Ion aksimmal meg mecsbokszozhatok az asztalomon.

Azt hiszem, erre mondják azt, hogy tanulópénz. De végeredményben csak lett 4 darab Li-Ion AA újratölthető elemem. Ez volt a lényeg. Az, hogy lett mellé egy überbrutál, meg egy közepesen brutál fejlámpám, mindegyik vastagon túlbiztosítva 5-5 vaddisznó Li-Ion aksival, az már csak a melléktermék. Nyilván nem örülök neki túlságosan, de egész biztosan el fogjuk használni. (Nej például éppen most keres esti evezéshez erős fejlámpát. Micsoda véletlen… van.)

10 Comments

  1. Nem akarom a futárcégeket védeni, de a GLS-es sztoridat nem értem. Hetente rendelek valamit, amit a GLS hoz ki, minden alkalommal kapok egy e-mailt a kézbesítés napján és egy sms-t is, mutatom a legutóbbit:

    T.Cim! A 316328XXXX szamu csomagot 11735 HUF utanvettel kezbesitjuk (futarnal bankkartyaval is fizetheto) MA 11:30-14:30 kozott. A futar szama: 0630XXXYYYY GLS

    Volt, hogy az időablak nem volt megfelelő, felhívtam a futárt, megbeszéltük.

    • Most megfogtál. Ugyanis visszakerestem és a GLS általában tényleg korrekt értesítéseket szokott küldeni.
      Ez a konkrét eset viszont félrement. Azzal, hogy az értesítést nem a futárszolgálat küldte, hanem _a kereskedő_. És abban az egész nap volt megadva, telefonszám nélkül, valótlan csomagkövetéssel, hibás desztinációval (GLS pont helyett a lakcímemmel). A GLS-től viszont nem jött értesítés, mert nem tudták berakni a csomagot az automatába. A hölgy pedig, aki felhívott, nem tudott a rendkivüli kiszállításra időablakot mondani, szóval ha ezt választom, akkor tényleg egész nap otthon kellett volna ülnöm.
      (A posztban javítottam is a történetet.)

    • Egyetértek, szerintem is nagyon korrektek. Az angoloknál sohasem telefonáltak, hogy mikor érkezik valami…

  2. Érdekes téma, megpróbáltam utánajárni. Miért van lítiumos elemből egy csomó akkumulátorból meg nincs?
    TL;DR-nek: elektrokémia, más elven működnek.
    Nem újratölthető elektrokémiával sikerült kifejleszteni egyet 1,5V környékén (Li-FeS2), újratölhetőset egyelőre nem.
    Marad a 3V+ lítium újratölthetők “lebutítása”, de így nem elég kedvezőek a paraméterei, nincs “killer app” tulajdonsága, ami miatt szélesebb körben el tudna terjedni.
    Ha sarkkutató vagy űrhajós az ember akkor oda úgyis egyedi megoldást készítnek, a mindennapi használathoz meg arra a pár hideg hónapra kell venni pár lítiumos elemet vagy 4-5 NiMH aksit, ahogy te is tetted eddig.

    Itt egy régebbi teszt egy Li-Po AA 1,5V aksiról (üzletekben már picivel jobbat, 3000 mWh/~1700mAh-t találtam), beépített DC-DC konverterrel (*):
    https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Kentli AA 2800mWh (Blue) UK.html

    Hasonlítsd össze a kapacitást egy lítiumos elemmel kb. harmad áron tripla kapacitás (Energizer Ultimate Lithium AA 2019), meg egy NiMH aksival, kb. ötöd áron másfélszeres kapacitás (Ikea LADDA 2450 mAh):
    https://lygte-info.dk/review/batteries2012/CommonAAcomparator.php

    (*) ami hibaforrás is lehet, pl. itt említik, hogy hordozható rádióban használhatatlan, a konverter elektronikája zavarja az AM/FM adást:
    https://ripitapart.com/2014/12/06/teardown-of-kentli-ph5-1-5-v-li-ion-aa-battery/
    Kicsit elkeserítő jövőkép, hogy az elemnél kell kezdeni a hibakeresést egy elektronikai kütyünél.

    • A héten tesztelgettem az aksikat. A NiMH aksik másfél órás bringázás során három rovátkát fogyasztottak a négyből. (A túragps kijelzőjén.) A Li-ion aksik, nagyjából ugyanolyan időjárási körülmények mellett,3,5 óra alatt egy rovátkát.
      Ha most belegondolsz például a gyalogtúrába, télen a Li-ion aksi egy feltöltéssel bír 14 órát, a NiMH meg kettőt. Azaz az utóbbiból vinnem kellene magammal minimum nyolc darabot, a Li-ion meg kis híján két napra is elég.
      Nekem ez elég meggyőző.
      A Li elemnél meg hiába négyszer drágább a lebutított aksi, de ötszázszor tölthető.
      Szóval lehet, hogy nem killer, meg nem fogja leváltani a NiMH aksikat, de télire nekem ez is tökéletes megoldás.

      • Lehet most már van jobb trükk, de régen az elektronikai eszközök csak a tápfeszültség csökkenéséből tudták megtippelni az elem töltöttségét (AA méret, nem egy brand notebook, ahol gyártói tanusítvány ellenőrzés is van).
        Amivel az a bökkenő, hogy ha az eszköz nincs felkészítve különböző elemek jelleggörbéjére, illetve nem tudja felismerni most épp melyiket használja, akkor nem a valóságot mutatja.
        Szerintem a lítium ionos aksid a beépített konverter miatt az utolsó másodpercekig kitűnőnek tűnő 1,5V-t fog adni, aztán egyik pillanatról a másikra semmit.
        Ha tudod a GPS átlag fogyasztását (akár “x óra alkalikus elemről” mondat a kézikönyvben), abból meg lehet saccolni ez az aksi mennyit fog bírni.
        Az én tippem, hogy a rovátkák nem egyenletesen fognak elfogyni és nem tudsz rájuk hagyatkozni. Ne legyen igazam.

        • Valószínűleg igazad lesz, ez a lehetőség az én fejemben is felmerült. Az első garnitúrát teljesen le fogom meríteni és akkor már lesz összehasonlítási alapom.

          • Na, mi lett az eredmény? Meddig bírták?
            Én is gondolkozom Li-ion aksikban, ma dobtam ki egy marék AA elemet a gyűjtőbe, jó lenne kiváltani.
            De mondjuk túl sok helyen nem kell tényleg, de az 500x töltés elég komoly érv. még ha 8x annyiba is kerül, mint egy snassz elem.
            További kérdés a full élettartam, ha a szupi egerem csak 9 hónap alatt meríti le és 5 év alatt elpatkol, akkor az csak 7 töltés lesz…

          • Nem tudom, ebben a trágya időben nem bringázok. Annyit láttam, hogy a meleg lakásban visszaállt a kijelzés full töltöttségre, de ahogy Fred is írta, ez nem jelent semmit.
            Nekem az eddigi tapasztalatok (a milc gép aksijai) alapján úgy tűnik, hogy a Li-ion aksik nem, vagy csak nagyon kismértékben öregszenek, ha nem használod.

        • “Amivel az a bökkenő, hogy ha az eszköz nincs felkészítve különböző elemek jelleggörbéjére, illetve nem tudja felismerni most épp melyiket használja, akkor nem a valóságot mutatja.”
          Nem tudom, mennyit számít, de a túragps beállításai között meg lehet adni, hogy milyen aksi van benne.

Leave a Reply to JoeP Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading