Month: June 2021

Hahó, a tenger! #01/09

A hétköznapok pörögnek évek óta és az ember észre sem veszi, hogy hoppá, de régen voltunk már tengernél. Mármint úgy igaziból, kajakkal. Visszakerestem. Eltekintve a 2016-os szerencsétlen posedarjei próbálkozástól, utoljára 2015-ben eveztünk sós vízben, Murteren. Azannya.

Erről a hétről készült is videó, melyet a youtube először beengedett, majd letiltott. Aztán pár év múlva megint beengedte. Jelenleg fent van, elérhető. Kedvcsinálónak be is linkelem.

[Update]
Na, elkiabáltam. Két hét után megint letiltották. Átraktam a videót a surranópályára.

Tipikusan az a videó, melyet minden évben meg kell néznünk. Hogy lássuk, valamikor milyen durván kövér disznók voltunk. Hogy lássuk, igenis van értelme számolgatni a kalóriákat, van értelme rendszeresen sportolni. Hogy soha ne fordulhasson elő, hogy ismét ilyenek legyünk.

A kihagyásra persze van magyarázat. Hiszen akartunk mi menni már tavaly is, de akkor a vírushelyzet szólt közbe, illetve akartunk menni tavalyelőtt is, de akkor meg a felkészülés nem sikerült. Jogos lehet a kérdés, hogy milyen felkészülés? A válasz kicsit komplikált. Nekem négy éve, Nejnek két éve van új kajakja. Ezek a kajakok még nem láttak tengert. Ami elég gáz, mert úgy egyébként tengeri kajakok lennének. Ezekről a kajakokról rengeteget írtam már eddig, nem akarom magam ismételni, a lényeg az, hogy sokkal instabilabbak, mint a korábbi polietilén kajakok. Nem is láttam értelmét, hogy addig lemenjünk velük a tengerre, amíg hazai környezetben nem próbáltuk ki és ültük meg mindenféle vízen. Ezt jelentette a felkészülés. Két évvel ezelőtt az volt a feladat, hogy a szeles, hullámos vizet tanuljam meg vele. Erre egyszerűen nem volt sehol szeles, hullámos víz, amikor elmentem kajakozni. Még a nyomorult szeles, hullámos Velencei-tó is mindig csendes volt. Aztán a következő évben meglett ez a szint is, mehettünk volna, de covid. Idén viszont nincs kecmec, megyünk a kedvenc kajaktanulós helyünkre, Murterre. (Nos, nem egészen úgy sikerült, ahogyan terveztük. De spoilerből legyen elég egyelőre ennyi.)

Előkészületek
2021.06.14-22

Mint a vad, akit felzavartak a hajtók. Az egész felkészülési időt egy nagy hajtásként éltem meg, ahol folyamatosan ott volt mögöttem bunkósbotjával a hajtó, én meg bestresszelve rohantam előre árkon-bokron keresztül. A fenti időszakra esett a születésnapom, de leállítottam mindenkit. Kösz srácok, de egyáltalán nem vagyok szülinapos hangulatban, szkippeljük, egyszer majd megtartjuk. Azt is láthatod, hogy tulajdonképpen azon az egy héten kellett elintéznem mindent, ami a bringatúra és a horvát kajaktúra között volt. (Megírni a bringatúrát, elpakolni, bringát beadni szervízbe, majd közvetlenül indulás előtt értemenni, mert vittük, kijavíttatni a csatornát, mert hamarosan tetőfelújítás, elmenni ide, meg oda, meg amoda, mert minden most jött meg, könyvelő, vettem egy sportórát, alaposan leteszteltem, majd visszavittem a boltba (megírom), kellett kuna és euró, halasztást nem tűrő kerti munkák, a bádogos persze cseszett jönni a megbeszélt időben, aztán megint cseszett jönni, végül egy nappal az indulás előtt jött ki, akkor ugyan már megcsinálta, amit kellett, csak éppen én voltam ideges, mert ezer más dolgot kellett volna csinálnom, a kajakokkal is volt munka, az utazásszervezéssel is, meg kellett terveznem a túrákat, feléleszteni a laptopot, próbaevezés az RSD-n, mert Nej idén még nem evezett, én is csak egyszer, ja meg persze dolgoznom is kellett.)
Utazásszervezés. A hülye vírus miatt ez sem volt egyszerű. Nej 22-én kapja a második oltást. 23-án megyünk. Ami azt jelenti, hogy a regisztrációt csak 22-én délután tudom megejteni. Csak remélni tudtam, hogy meg fog jönni a visszaigazoló email. Aztán pár nappal az indulás előtt bezöldültünk, azaz a határon már nem kérnek semmi oltási papírt, de a regisztrációról elfelejtkeztek, szóval azt meg kell csinálni, abban meg benne van minden oltási marhaság.
De még mennyire benne van.
Kedd délután kitöltöttem az űrlapot. Már ez sem volt egyszerű, egy külön txt fájlba gyűjtöttem össze mindent, de tényleg mindent, cipőmérettől kezdve a vérképanalízisig. Aztán kitöltöttem. Volt egy olyan rubrika is, hogy töltsük fel az igazolvány beszkennelt képét. (Hanyag eleganciával nem részletezték, melyik igazolványra gondolnak: a védettségire, vagy az oltásira?) Emellett nem volt piros csillag, azaz nem volt kötelező. (Gondoltam, így is van rendjén, hiszen már bezöldültünk, tulajdonléppen nincs szükség igazolványra.) Szóval kitöltöttem az űrlapot, elküldtem. Közölte, hogy hiányos a kitöltés. Megjelent egy olyan rubrika, amely előzőleg garantáltan nem volt ott. Miafasz? De amin végképp kiakadtam, az az volt, hogy kellettek a beszkennelt képek is. Kédd délután. Szerda kora reggel indulunk. Nej is, Dóra is szanaszét a városban, estefelé jönnek haza. Az igazolványok persze náluk. Email, sms, telefon. Nehéztüzérségi fenyegetések, káromkodások. Azonnal mindenki fényképezze le az igazolványt és küldje el. Nej a fene tudja miért csak később küldte el. Beadtam mindent. A form megint hibát jelzett. Valószínűleg lejárt, mert rajtam kívül törölt minden adatot. Begépeltem újra. Mindent. Megadtam a fényképeket. Elküldtem. Hibaüzenet. Akkor kivettem a fotókat. Hiányos. Visszaraktam a fényképeket. Hoppá. Homokóra. Sikerült. Ötödjére. Úgy, hogy ebből háromnál minden rendben volt, valamiért mégsem sikerült. Közben persze elküldtem a büdöskurvaanyjába az összes seggfej bürokratát, akik a végtelenségig képesek ellehetetleníteni olyasmikkel egy űrlapot, mely adatokra már nincs is szükség. Elméletileg kellett volna a szállásadótól is igazolás, na ilyen nem volt, kinyomtattam a levelezést, aztán kapják be.
Kerékpár. A szerelő hétfőre ígérte. Délután rákérdeztem, nem jött meg az anyag. Tűkön ülve vártam kedd délutánig. Rákérdeztem. Most jött meg tíz perce. Aha. Délután négyre készen lesz. És ezt még le is kell majd tesztelnem.
Ekkor kaptam egy céges levelet, miszerint egy ügyfelünk elvárja, hogy olvassuk el és tanuljuk meg az IT szabályozásukat, majd írjunk alá egy nyilatkozatot, szkenneljük be és küldjük vissza. Holnapra. A szabályozás 10 fájl, 8 pdf (összesen 410 oldal), plusz egy böszme nagy Excel tábla és egy fogalmam sincs, mekkora ppt, mert nem néztem végig. Ezek nem normálisak. Aláírtam, lefényképeztem, nesztek. Aztán szóltak, hogy álljak máshová a kocsival, mert nyírják a füvet. Ide csak akkor szoktam állni, ha nagy pakolás van, erre pont most jöttek füvet nyírni. Arrébbálltam. Aztán amikor befejezték a nyírást, jött egy Skoda és beállt pont oda. Az egész placc üres volt, de neki ez a hely tetszett. Kimentem, némi keresetlen gesztussal jeleztem, hogy ez nem oké, arrébbállt. (Tudom, nem volt igazam, elméletileg oda áll, ahová akar, de ez így is kibaszás volt. Ráadásul kiderült, hogy a fűnyírók főnöke volt.)

Szállás. Ez lett volna a legegyszerűbb. Kemping. Méghozzá nem a megszokott Jezera Village, mert zsúfolt, drága és előre kell parcellát foglalni. A tőle nem messze lévő Plitka Vala kemping ehhez képest laza. Nem kell foglalni, nincs parcella, szabadon lehet terpeszkedni. Másfelől viszont kemping. Elő kell készíteni a kocsit, berámolni a fél lakást. Idő, idő, idő.
Aztán egy eldugott oldalon megtaláltam a kemping árait, kiváncsiságból kiszámoltam… és leesett az állam. 46€ éjszakánként. 30 euróért már apartmant lehet bérelni, igaz, nem a tengerparton. Fél nap intenzív keresés után viszont találtam a kempingtől egy kilométerre tengerparti apartmant 50 euróért. Klímával, konyhával, fürdőszobával. Újratervezés. Szerencsére a tulaj egyből reagált, gyakorlatilag az utolsó pillanatban sikerült nyélbeütünk az üzletet. Mondtam is itthon, hogy kimegyünk és egy napig csak feküdni fogok a klímában és nézni a plafont, hogy kiheverjem az előkészületeket.
Aztán pakolás. Több napon keresztül. Utolsó pillanatban találtam polifoam csőszigetelést, mely nagyon kellett ám a tetőcsomagtartóra. De meglett ez is.
Délután négy előtt pár perccel ideszólt a bringaszerelő, hogy nem lesz kész négyre, talán hatra. Amiben az a frankó, hogy a kocsiba először a bringa megy be, azaz addig nem tudunk pakolni semmit, ebből kifolyólag a lakás apránként tele lett ajtófélfákra gombostűzött cetlikkel, hogy mit hová kell majd pakolni, ha egyszer el lehet majd kezdeni, aztán persze amikor el lehet, akkor már soványmalacvágtában kell.

Hatra kész lett a bicó, mentem egy gyors tesztkört, este nyolcra pakoltam be mindent és álltam be a kocsival az udvarra. Nem voltam teljesen összeszedett. Beugrottam a hideg zuhany alá, bevizeztem a hajamat, majd letusoltam a samponnal, utána újra bevizeztem a hajamat és csodálkoztam, hová tűnt a hab. Utána egy üveg bor. Ventillátoros ágybaájulás.

Ezt csak úgy, levezetésképpen.

Törmelék

  • Miért nem gyártanak borospince illatú levegő-illatosítót? Kereslet lenne rá.

  • Egy überszuper fejhallgató csak egy újabb lépés a belső világodban való elmerülés felé.

  • Valamit reménytelenül keresni legjobban az álomban lehet.

Építgetünk

Annyira mélyre süllyedtünk, hogy ebből a mostani helyzetünkből akkor tudunk igazán kijönni, ha az orbáni politika tartósan eltűnik a magyar közéletből. Nem egy ciklus erejéig, hanem addig, amíg az a mérgező közélet, amit a Fidesz áraszt magából, az az akarnok, senkinek teret nem hagyó hozzáállás kihal a magyar politikai gondolkodásból. És itt csak a legkisebb kockázat az, hogy nem lesz kétharmad. Az igazán nagy kockázatot abban látom, hogy ez a mérgezett gondolkodás bizony nem idegen az ellenzék egyes tagjaitól sem. Igen mély kulturális válság van, amiből pusztán jogi megoldásokkal biztosan nem lehet kijönni. Idő kell hozzá, és nagyon tudatos kimondása annak, hogy mi a demokrácia, és mi nem demokrácia.
Interjú

Írhatnék Egerről is, de a helyzet hasonló nálunk, Pestlőrincen is. Sőt, tulajdonképpen rosszabb. Itt ugyanis még nem szálltak szembe az ellenzéki képviselők az ellenzéki polgármesterrel.

Kezdjük ezzel a pdf doksival. Arról van benne szó, hogy magánbefektetők az egykori orosz laktanya – jelenleg magánterület – helyére sorházas lakótelepet szeretnének építeni, viszont több házat szeretnének bezsúfolni, mint amennyit a jelenlegi Kerületi Építési Szabályzat engedélyez. A polgármester viszont van olyan jó arc, hogy kihasználva a veszélyhelyzeti kormányzás lehetőségeit, akár egyszemélyben is módosítja a KÉSz-t. A befektetőkért mindent. Akár még az önkormányzati képviselőkkel és a kerületi lakosok érdekeivel is szembemenve.

  • Egyfelől a környéken azért rebesgetik, hogy az a talaj nem annyira tiszta. Akár mérgező is lehet.
  • 110 házat szeretnének bezsúfolni arra a pici területre.
  • Ez a kertváros már jelenleg is nagyon zsúfolt. Az utcák rendszeresen beállnak, nem bírják elvezetni már az itt lakók közlekedését sem.
  • Az orosz laktanya helyén egy fás-ligetes terep alakult ki. Üde színfolt a rettenetesen beépített terület közepén.

Nézzük sorban.

  • “Összefoglalva az előbbieket megállapítható, hogy a területen az 1. és 3. fúrásban mutatkozó kismértékű Ba, Cr (bárium, króm) szennyezés feltételezhetően csak pontszerűen jelentkezik és éppen hogy csak meghaladja a területre vonatkozó (B) szennyezettségi határértéket.
    A toxikus fém és félfém szennyeződésekkel kapcsolatban általánosan elmondható, hogy azok nem degradálódnak, továbbá jelenlegi formájukban – a szilárd fázisban – feltételezhetően oldhatatlan csapadék, vagy szervetlen és szerves kolloidok felületén kicserélhető és specifikusan adszorbeált formában vannak jelen.

    Mivel a talaj Ba, Cr (bárium, króm) szennyezettsége csak lokálisan fordul elő, és a területen települt agyag, iszap rétegek csökkenthetik annak vertikális irányú mozgását, továbbá a felszín alatti víz mélyen helyezkedik el, valamint a szennyezés felszíni vízbe jutásának kockázata csekély, műszaki beavatkozás nem javasolt.”
    – Idézet a dokumentumból, 19. oldal –

    Két fúrás alapján azt mondják, hogy a szennyezés csak pontszerű, lokális. Oké. Összesen mennyi fúrás volt? Ha négy, akkor azért a kettő az nem lokális. Ha húsz, akkor talán. Meg ugye, milyen területi eloszlásban fúrtak?
    Aztán, ezeken a fúrási helyeken azért csak meghaladta a két fém koncentrációja a B szennyezettségi küszöbértéket. Csapadék ide, kolloid felület oda, ha létezik szennyezettségi határérték, akkor annak valószínűleg az az oka, hogy valamennyi szennyezőanyag mégis csak el tud szabadulni. Talán nem kellene ilyen lazán lesöpörni a vizsgálat eredményét.
    Végül az én ízlésemhez képest túl sűrűn szerepel a szakvéleményben a ‘feltételezhetően’ kifejezés. Azért ide 110 család fog betelepülni.

  • A telkek baromi kicsik lesznek. A jelenlegi KÉSz nem is enged ilyen sűrű beépítést. Viszont… micsoda szerencse, a veszélyhelyzet miatt a polgármester (Szaniszló Sándor, DK) akár egyszemélyben is módosíthatja a szabályzatot. Mint ahogy a veszélyhelyzetben meghozandó döntés előkészítő anyagában benne is van a módosítás.

A zsúfoltság. Igazából ez volt az, amiért elkezdtem egyáltalán írni erről a disznóságról. Ez ugyanis magyarázat. A Flór Ferenc utca vehemens és minden áron történő leburkolására. Mert oké, hogy vége. Nagyjából tudjuk is, miért lett vége. De nem tudjuk, mi miatt volt annyira fontos az önkormányzatnak ez a burkolás, hogy szószerint eget-földet megmozdítva igyekeztek áterőszakolni. Az ember ugye már csak olyan, hogy ha nem árulják el neki a miértet, akkor kombinál. Korrupció? Nem lenne meglepő, de lopni más utcák burkolásánál is lehetett volna, márpedig errefelé van bőven burkolnivaló, egy csomó helyen kifejezetten szerették is volna.
Felmerült még, hogy a jelenleg döglött M0-Pestszentlőrinc elágazót erre építik tovább és kialakul egy, az Üllői úttal párhuzamos csatorna. Ilyesmire tényleg léteztek tervek, de mára ezek el lettek vetve. Persze ennek az önkormányzatnak semmit nem lehet elhinni, de ez azért tényleg nem valószínű: mégha nem is lenne semmilyen korlátozás, ez az utca bőven nem tudna elvinni ekkora várható forgalmat.
Akkor?
Nos, ez a mostani előterjesztés és a valószínűleg erőből átnyomott döntés magyarázat lehet. A jelenlegi kertvárosi környezet telítődött. A két hosszanti utca – a Halomi utca és a Kétújfalu utca – sokszor csak cammogva járható, de a keresztutcákban is erős a forgalom. Ebbe a környezetbe belerakni 110 új házat… hogy is mondjam, nem várostervezés, hanem hazardírozás. Ezért kellett volna a két hosszanti utca mellé megnyitni egy harmadikat. Szerintük. Mert szerintünk, és a beruházásban érintett lakók szerint is az lenne az egyedüli elfogadható akció, ha hagynák őket/minket békében élni. Ha a tulajdonos mindenképpen be szeretné építeni a területet, akkor valamilyen lazább beépítést engedélyezni számára. Elkerülni a zsúfolt terület további zsúfolódását.
Csak hát abban nincs pénz.

Aztán miközben szedtem össze az anyagot ehhez az íráshoz, jött az újabb doksi. Nem tudnak hibázni, megint belenyúltak. Van itt egy nagyon durva rozsdazóna. Jó tíz évig ez volt Budapest legforróbb környezetszennyzési problémája, az ún pakura tavak. (Vicces, hogy jelenleg is itt van nálunk a legdurvább környezetszennyezési dög, a Cséry-telep.) Ez az egész önmagában is nagy kavarás, nagy disznóság volt, hogy mást ne mondjak, az önkormányzat kapott rá támogatást, aztán visszavonták, aztán pereskedtek, majd jött az Auchan, hogy megcsinálja, ha áruházat építhet, ja meg építsen neki az önkormányzat egy KKK-t, ezt a Pilisi Erdőgazdaság torpedózta meg, aztán velük megegyeztek, csakhogy utána jött a lakosság, na ekkor lett elege az Auchannak az egészből. Hogy a területet végül ki és hogyan mentesítette a többezer tonna pakurától, azt nem tudom, de a fenti doksi 36. oldala alapján az érintett rész tiszta. Ez is magánterület jelenleg, ezt is sűrűbben akarják beépíteni, mint lehetne, a KÉSz veszélyhelyzeti módosítása erre a projektre is vonatkozna.
Erről a városrészről van szó.
Látható, hogy ha ezzel a területtel bármi is történik, attól csak csak jobb lehet a helyzet. Hatalmas betonplacc egy kifejezetten rossz hírű területen.
Csak hát ide meg 753 házat és 51 egyéb célú épületet terveztek. Én készséggel elhiszem, amire a dokumentum is célozgat, hogy a Szemeretelep bölcsödéi, óvodái és iskolái konganak az ürességtől (nem), hogy sem az Üllői, sem a Ferihegyi gyorsforgalmi út nem egy bedugulós út (de), azaz 753 lakás hirtelen iderakása nem fog semmi kapacitásproblémát okozni (de). Hasonlóképpen azt is elhiszem, hogy a dokumentumnak igaza van és mind a telep sarkán húzódó vasúti fővonal (Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, azaz a nagy forgalmú 100-as fővonal), mind a másfél kilométerre lévő ferihegyi le- és felszállópálya zajterhelése elhanyagolható (nem).
De az minimum gyanút keltő, hogy mindkét necces és várhatóan ellenkezést kiváltó előterjesztés veszélyhelyzetben hozandó döntésre lett kihegyezve. Azaz ha a képviselők renitenskednek, a polgi akár egyszemélyben is dönthet. Szembemenve a képviselőkkel. Rontva az itt élők életkörülményeit. Magáncégek beruházása érdekében. Hmm.

Hegyek? Megyek! #04/04

Nógrádmegyer – Kazincbarcika Zabar
2021.06.13; vasárnap

A tegnapi viharos nap után 30-50 kmh közötti szél. Szerencsére oldalról, de így sem öröm.

Ez itt a napi táv szintekben. Az a fekete pötty vagyok én, egy váratlan emelkedőn. Annyira a nagy emelkedőre koncentráltam, hogy teljesen elfeledkeztem az előtte lévő huplikról. Aztán amikor találkoztam velük, csak csodálkoztam, hogy ti hogyan kerültetek ide? Hogyan nőtt ki váratlanul 80 méter szint, 12-14%-os emelkedővel? Mert azért az ilyeneket már jegyzik.

Salgótarján. A négysávos főút mellett kerékpárút. Csakhogy az egész város egy hosszú völgyben fekszik, a kerékpárút felszorul a domboldalba. Azaz amíg a főút egyenletesen halad, a kerékpárút hol fel, hol le. Leginkább fel.

Tankolás a benzinkútnál.

Sörológia, összefoglalás: habár a legegészségesebb az alkoholmentes sör lenne, de a táskában megmelegszik és akkor már ihatatlan. Reggelire jó, mert éjszaka hűtőben alszik. (Már ha van a háznál hűtő.) Nullás radlerből eléggé elkeserítő a választék, meglehetősen sok a vacak. A kedvenceimet nem nagyon tartják, egy iható van, a citromos Gösser, de azt meg cefet drágán adják, drágábban, mint a normál sört. Viszont ráálltam arra, hogy nem eszek mellé csokikát és eddig jó.

Ha ránézel a fenti szintábrára, látható egy keményen kiemelkedő hágó. Ez a rónafalui hágó. Nem jegyzik sehol a nagyfiúk között, ennek ellenére rendesen megdolgoztatott. A kilátás viszont szép, ez itt például a somoskői vár Salgó vára.

Meg úgy egyébként is, nagyon hangulatos a táj. Hegyek keretezik a lankákat, mindenfelé virágzó akácerdők, kirajzott méhészek üldögélnek a kaptárak mellett, a teherautók még ott állnak, nemrég pakolhatták le róluk a kaptárakat, háttérben a műhelybódé.

Eszembe is jutott szegény apósom, hogy kibabrált vele a sors. Ő volt a szoboszlói főhere, azaz főméhész. A méhészkedés volt a hobbija, ez éltette. Felszórni a bódét egy kocsira, a kaptárokat az utánfutóra és menni a haverokkal, követni az akác virágzását, majd befejezni a túrát messze északon, Nógrád megyében. Ahol most én járok. Nyugdíjas éveire nagy tervei voltak az öregnek. Többek között a fiamat szemelte ki utódjának, akinek szép lassan át fogja adni a szakmát. Aztán a nyugdíjazása után egy héttel agyvérzés, majd fél évvel később még egy, mely végképp elpusztított belőle mindent, amit az első stroke meghagyott. Még tíz évig feküdt szótlanul egy ágyban, mielőtt elhunyt. A méhészfelszerelést anyósom szórta szét a méhészek között.

Vissza a túrába. Lezúgtam a hágóról ötezerrel. Nem tetszett. Az első kerék felől fura zaj jött. Diósjenőnél az agydinamó vezetéke ért hozzá a küllőkhöz, itt már ilyesmi nem lehetett, mert rögzítettem a vezetéket. Akkor mi? Cerednél nagy sóhaj. Lemálháztam, bringa fejre. Nem találtam semmit. Kicsit igazítottam a féken, a súrlódó hang eltűnt. Nem szeretem az ilyesmit, de menjünk. Visszapakoltam. Mentem.
Amikor csak úgy mentem, akkor nem is volt baj, de az első fék határozottan ütött. Mi lehet ez? Vagy egy durva nyolcas, vagy elállítódott a fékbetét. Aztán a helyzet egyre rosszabb lett, végül már sima tekerésnél is megrándult körönként a fékbowden. Zabar után jött egy nagy emelkedő, olyan 46 kilométernél (lásd fenti szintábra), ott megálltam. Az emelkedőnek nem akartam ilyen állapotban nekimenni. megint lemálházás, felfordítás. Igen, tekerem és egy ponton megszorul. Első körben megpróbáltam a féken állítani. Hogy a szorulós oldalon legyen egy kicsit távolabb a fékpofa a felnitől. Nem ért semmit. Aztán észrevettem. Bakker. A felni pereme egy hatcentis darabon kihajlott. De olyan erősen, hogy mire Zabarig eljutottam, a kihajlás vége el is tört. Megpróbáltam visszafeszegetni, ránézésre jó is lett, mentem egy próbakört, szépen ment a bringa, de amikor behúztam az első féket, akkorát ütött a kerékpáron, hogy kis híján eldőltem. A fékpofa beleakadt a törés szélébe, felfeszítette, majd ki is törte mind a hat centit.

Fejvakarás. Első blinkre nem akkora tragédia. A fékpoba dörzsölni fogja a külsőt, amikor az elkopik, akkor el fog durranni a belső. Ebben a forgatókönyvben van még kábé 100 kilométer, persze kérdés, hogy egy törött felni mennyire fogja bírni. Ha kiakasztom az első féket, akkor minden rendben, semmi nem dörzsöl semmit, csak hát nincsen első fék. Ami egy ilyen szerpentines hegyi közegben életveszélyes. (Ugye a hátsó fék csak lassít, az elsővel lehet megállni.) Meg a kitüremkedett külső bármikor meg tud lepni.

Szóval basszameg.

Az első gondolatom az volt, hogy Pétervására felé beevickélek Egerbe, de arra akkora emelkedők vannak, melyeket első fék nélkül nem lehet abszolválni. A második gondolat azt sugallta, hogy kihívom öcsémet, vigyen be Egerig. Hétfőn keresek szervízt és kedden folytatom a túrát. Ekkor csak a Bükköt buktam volna be. Csak hát voltak gondok. Egerben tetőfelújítás folyik ezerrel, nem biztos, hogy az öcsémnek lesz két szabad órája. Másfelől pedig… új felniként szeretnék valami erős monti felnit, nem ilyen szar lengyelt. (Ha visszaemlékszel, a német bringatúránkat is egy több helyen elrepedt lengyel felni tette tönkre.) Azaz egyáltalán nem biztos, hogy Egerben pont lesz ilyen. (Budapesten elvittem szervízbe, közöltem, hogy DT Swiss monti felnit kérek rá, egy hétre vállalták be. Egerben ez nyilván szóba sem jöhetett volna.)

Száz szónak is egy a vége, végül felhívtam Nejt, hogy léccilécci gyere és vigyél haza. De előtte megbeszéltük öcsémmel, hogy ha úgyis ilyen közel vagyunk, ugorjunk be hozzájuk, úgy sem láttuk még a családi sasfészket tető nélkül. (Ami persze nem igaz, segédmunkásként anno dolgoztam az építkezésünkön.)

Innentől már csak várakoznom kellett.

Ja, nem is írtam, hol robbantam le. Zabar külterületén, egy cigánytelepen. Ha van halmozottan hátrányos lerobbanóhely, akkor ez biztosan az: Észak-Nógrád, világvége, Zabar külterület, cigánytelep. Ehhez képest teljesen rendben volt minden. A romák odajöttek, kérdezősködtek, megkérdezték, tudnak-e segíteni, aztán ment mindenki a dolgára. Vasárnap lévén sok család vonult onnan ide és onnan vissza, mindenki barátságosan köszönt. Az idősebbekkel hosszabban is elbeszélgettem, volt olyan is, aki egészen képben volt, milyen bringatipusok léteznek.
Közel 2,5 órát üldögéltem a patakhíd sarkán. Unalmamban nézegettem, hogyan élnek itt az emberek. Az első, ami már anélkül is feltűnt, hogy figyeltem volna rá, az a dráma. Mindenki ordít mindenkivel. A gyerek a gyerekkel, a felnőtt a gyerekkel, a felnőtt a felnőttel. Majd miután kiordították magukat, megy minden a maga útján, újra mosolyognak. A gyerekek gyerekkorát viszont kifejezetten irigyeltem. Hatalmas porták, a ház mögött kaszálók, a kert végében folyik a patak. A ház mellett hulladékfából épült vár, kifejezetten a purdéknak.
Ami megint érdekes volt, azok a házak. Teljesen rendben voltak. Igényes, karbantartott külső, semmi kopott vakolat, meg ilyesmi. De azt, hogy odabent nincs minden rendben, jelezte a ház melletti budi, melyet használtak is. Azaz odabent fürdőszoba nem nagyon van.

Na szóval, üldőgéltem és vártam.

Érdekes módon hasonló várakozásban pont ezen a környéken volt már dolgom. Kamaszkoromban kismotorral kirándulgattam vadakat Eger környékén. Az egyik ilyen volt, amikor elmentem Salgótarjánba. El is kocogtam, aztán hazafelé Nemtinél bekrepált a motor. De teljesen. Bekopogtam egy portán.
– Csókolom, hol van a faluban telefonfülke?
– A faluban? Kedves, itt nincs ilyesmi.
– Nem mondja?
– De. A legközelebbi telefonfülke Homokterenyén van, olyan hat kilométerre.
– Huh. Köszönöm. Berakhatnám Önökhöz a motort, amig elmegyek telefonálni?
– Persze, tegye csak le ide a kerítés mellé.
– Köszönöm.
Aztán elindultam. Menetközben azon röhögtem, hogy az akkori középsulis szlengünkben volt olyan kifejezés, miszerint ‘hasonszlip Homokterenye’, fogalmam sincs, honnan jött, de a mostani helyzetre tökéletesen illett. Homokterenyéről betekertem a központot, kértem R beszélgetésre a szüleimet (tudja ma még valaki, miket irkálok?), apám el is indult. Én meg vissza Nemtibe. Ott megálltam valami híd mellett és vártam. Mereven néztem minden autót és szuggeráltam,. hogy meggypiros Lada legyen. Végül már vadul leszállt az este, mire apám megérkezett. A házat bezárták. ‘Istenem, add, hogy ne legyen kutyájuk!’ felkiáltással átugrottam a kerítésen, kiadtam a motort, aztán valahogy begyömöszöltük a Lada csomagtartójába és a megfáradt csapat hazaért.

Hasonlóképpen vártam Nejt is. De még nem érkezett meg.

Akkor írkálok egy kicsit a bringás-videós szkénáról. Nem is igazán tudnám megkerülni a témát, az utóbbi hónapokban rengeteg szerzőtől néztem végig rengeteg alkotást. (Külön kiemelve Cobrancót és Passót, akiket nem pár hónapja követek, hanem évek óta.)
Ezeknek a videóknak az a trükkjük, hogy a szerző igyekszik úgy narrálni a videóit, hogy fenntartsa a figyelmet, miközben szebbnél szebb tájakat mutat be, meglehetősen hosszan. Aztán vannak, akiknél ez működik, vannak, akiknél nem. Az érdekes az, hogy mindenki nagyjából ugyanazokat a témákat variálja: vízvételezés, csobbanás, éjszakai sátorhely, időjárás, kaja. Aztán van, akitől elfogadjuk, van, akinél halálra unjuk magunkat.
Én már az elején eldöntöttem, hogy nem ilyen videókat akarok csinálni. A fenti témák nagy része nálam nem működik, mikrofonokkal sem akarom körbetekerni magam. Bátrabban használom a zenét, nem érdekel a reklámbevétel. Az informatív rész eleve a blog, a videók a vizuális hátteret adják. Azt sem érzem helyénvalónak, hogy egy egyhetes túra filmjeivel elraboljak a nézőktől 7-14 órát. Ez nagyon sok. (Félreértés ne essék, néhány alkotótól megnézem ezeket a hosszú filmeket, ahogy megnézik mások is. Csak egyszerűen ez nem az én világom.) Különbség az is, hogy én nem a közönségnek, azaz nem nektek készítem a videókat. Ha megnézitek, örülök. Ha tetszik, örülök. De nem ez a cél. Ezek gyakorlatilag videónaplók nekem és a szűkebb családnak. (Hasonlóan, mint ahogy ez a blog is egyfajta napló nekem, a családnak és az üzletfeleimnek.)
Illetve még valami. A szállás. A múltkori túrán a legdrágább szállásom 5e forint volt. Az öt szállás együtt volt 19e forint. (Külföldön kempingezünk, az is nagyjából ilyen árban van /fő.) Nem hiszem el, hogy ennyire takarékosnak kellene lenni, hogy nem, nem fizetünk, bújkálunk, alszunk illegálban. Az persze más, ha valakinek ez jelenti a szabadságot és élvezetből csinálja. Azt is megértem, ha valaki gyűlöli a kempinget a rengeteg vadbarom részeg társaság miatt. Ezeket én sem szeretem, de elvagyok velük. Az a helyzet, hogy így, lassan hatvan felé közeledve, egyre nagyobb az igényem a vizesblokkra. (Ha meg fedett szállás van, akkor a cucc mennyisége is jelentősen lecsökken, azért ez sem mindegy.)
Visszatérve a szabadság kérdésére, mert itt azért van egy masszív különbség a túrázásban. Aki vadkempingez, az úgy megy, ahogy tud. Nyilván van neki egy körülbelüli terve, aztán ahogy esik, úgy puffan. Ha nagyon szar az idő, akkor bevackol egy fedett buszmegállóba és megvárja, amíg megjavul. Legfeljebb egy-két nappal később érkezik haza. Amennyiben előre lefoglalt szállásra megyek, akkor oda meg kell érkeznem, akármilyen idő is van. Ezért nem is látsz nálam olyat, hogy beállok valahová és megvárom, amíg elmúlik a rossz idő. Megyek.

Végül Nej csak megérkezett, normál idóben. Induláskor volt aggódás, még nem lakta be ezt az autót, de a végére belejött. Komfortzóna, ugye.

Hazafelé, ahogy ígértük, még beugrottunk Egerbe, aztán vissza Pestre, egy karambol miatt sztráda helyett az Alföldön, de legalább megmutattam, merre jöttem volna haza. Ha a bicó is úgy gondolta volna.

A történetnek természetesen még nincs vége. Már rajzoltam egy új útvonalat. Amikor időm lesz, nekifutok még egyszer.

Hegyek? Megyek! #03/04

Nagybörzsöny – Nógrádmegyer
2021.06.12; Szombat

Reggel vettem észre, hogy még este kaptam egy levelet a következő szállás házinénijétől. Miszerint beesett egy család, 5 napra jönnének, de pont útban vagyok. Nincs-e kedvem átmenni a haverjának a vendégházába? A település kábé 10 kilométerrel arrébb volt, sajnos rossz irányban.
Reggel nekiálltam és újraterveztem. Tulajdonképpen be tudom tenni, legfeljebb a 22-es úton megyek végig Salgótarjánig. Igaz, így a mai nap csak 90 km lesz, a holnapi viszont 120, nem öröm, de nem is tragédia. Visszaírtam, hogy ugyan nem volt egyszerű variálás, de oké, legyen így.
Erre a hölgy úgy reagált, hogy ha nem volt egyszerű, akkor ne variáljunk, vesszen a család.
Erre visszaírtam, hogy ne legyünk már rugalmatlanok, ha nekem jó így is, akkor miért ne legyen kompromisszum?
Erre már nem jött válasz. Királyrétről felhívtam, hogy WTF, ekkor mondta azt, hogy a család már előző este talált valami más megoldást.

Hoppá, most esett csak le. Túrautakon fogok menni a Börzsönyben. Szombaton. Annyian lesznek, mint egy falusi búcsúban.
Végül nem lettek annyian, de a Királyréten azért kellett nyomnom a csengőt.

Indulás.

Bejött, amitől tegnap tartottam. Visszafelé már a faluban másznom kellett, de a templom után aztán tombolt a vacak meredekség. Úgy értem, akkora vacak és meredek út jött, hogy időnként le kellett szállnom és tolnom a bicót. Ahogy enyhült a terep, visszzaültem, de ekkor meg beértünk a nyakig érő sárdagonyák birodalmába. Ja, nem mondtam, elég sokáig földút volt, a házigazdám, az egykori erdész, nem is igazán értette, hogyan akarok én ezen az úton kerékpározni. Valahol igaza is volt.

De aztán elértem az aszfaltozott utat és minden egyből kellemes és gyönyörű lett. Habár szintek még voltak, ajjaj, de már lehetett menni. Kóspallag, Királyrét. Első pihenő. Megálltam, nullás radler.

A fekete pötty jelzi, hol vagyok. Ez a Királyrét. Lejöttem az első csúcsról, készülök a másodikra. Mely második volt a nap legvacakabb része. (Pedig nagy volt a verseny.) Elméletieg megy Királyrétről Diósjenőre kerékpárút.
Elméletileg. Kerékpárút.
A gyakorlatban sártenger, meredek utak, nagy kövek. 13 kilométer. Igazából nem is tudom, hogy a felmenet, vagy a lejövet volt a rosszabb. Rengeteget rollereztem a dagonyákban, de így is volt olyan pillanat, hogy egy szerencsés mozdulat mentette meg az életemet. (Ez most olyan bombasztikusnak tűnhet, de nagyjából igaz. Tízméteres szakadék volt oldalt, utána pedig meredek oldalban gyér aljnövényzet. Rollereztem a szakadék szélén a sárban és kicsúszott a lábam, a bringa segge meg, rajta a nehéz súllyal elindult lefelé. Ösztönösen felrántottam az első kereket, majd oldalra fordulva erőből belevágtam az utolsó csalánbokorba… és megállt a csúszás. Volt ám levegőkapkodás meg kurvaanyázás.)
Szóval nem. Az út első felét szárazabb időben simán bevállalnám újra, ezt a másodikat inkább nem.

Mindenesetre nehéz leírni azt az örömöt, amikor bezúztam Diósjenőre. Sajnos a pihenővel túl sokat nem várhattam, így a tűző napon kellett megállnom. Ez a nyomorult út annyira szétrázta a bringát, hogy sürgősen vissza kellett pattintanom egy csomó dolgot.
Innentől már minden sima. Lesznek ugyan huplik, kisebb mászások, de nem vészes. 70 kilométer, négy óra alatt meglesz.
Gondoltam én, a naív.
A kisebb huplik szintben tényleg nem voltak jelentősek, meredekségben annál inkább. De a legdurvább pofont a Rétság végén lévő Mol kútnál kaptam. Betértem feltölteni a készleteket, majd indulás előtt rutinszerűen ránéztem a windy radarra. Bakker. Szlovákiából akkora vihar jön, hogy leradíroz mindent. Kábé fél óra múlva ér ide. Sóhaj. Akkor öltözzünk be. Vízálló, de nem szellőző nadrág. A legnagyobb előnye, hogy van kalucsnija, megvédi a cipőt is. Esőhuzat előre, hátra, majd a bicós télikabát. Meleg ugyan, de szélálló és esőálló.
Csak hát… a vihar félóra múlva ér ide. Addig viszont kánikula. Alul-felül begőzöltem.
A vízálló nadrág itt debütált, nem túl jól. Ahhoz, hogy felvegyem a normál nadrágra, le kell vennem a cipőket, utána meg nyilván vissza. Ha bejelentkezik egy nyári zápor, ennyi cifrázásra nincs idő, rojtosra ázok, mire felveszem. Ha meg előre felveszem, az meg szauna.
Ma mind a kettő megtörtént. Rétság után rajtam volt, szépen meg is úsztam a vihart, de amikor levettem a felszerelést, minden csuronvizes volt belülről. Mert amíg nem ért ide az esőfelhő, a napocska tette a dolgát.
Hogy legyen lehetőségem tesztelgetni, az időjárás kegyes volt, folyamatosan küldte rám a viharokat. Gyakorlatilag Rétságtól Őrhalomig folyamatosan vihar vihar hátán. Balassagyarmaton lett elegem a kutyakomédiából. Először kiálltam egy benzinkúthoz, mert nagyon durva vihar jött oldalról, de miután láttam a radaron, hogy a viharnak annyi utánpótlása érkezik, hogy még holnap reggel is szakadni fog, felhúztam a ponyvákat a cuccra, majd nekiindultam, úgy, ahogy voltam. Rövidgatya, póló. A legnagyobb viharban. A kutas kölyök az őrülteknek járó tisztelettel köszönt el. Kegyesen intettem neki.

Az útvonal Rétság – Balassagyarmat – Szécsény volt. Habár az ábrán úgy néz ki, mintha éppen sikerült volna átslisszannom a vihar előtt, de ez nem igaz. Az előző, hasonlóan ambíciózus zivatar derekasan megpróbált vízbe fojtani.

A legnagyobb probléma ilyenkor a cipő. Ha átázik, egy hét, mire kiszárad. 45-ös láb, a cipő túl nagy ahhoz, hogy tartalékot pakoljak. Gondoltam arra is, hogy túraszandál, de vasárnap/hétfőn hidegfront lesz, 13-15 fokokkal. Szélben, esőben a szandál nem a legjobb viselet.

Aztán csak megérkeztem. A kecó, az olyan, hogy elállt a lélegzetem. Az egyik szobából vízes paradicsomot varázsoltak: tusoló, jakuzzi, szauna. Ezek közül egyedül a tusolóval tudtam mit kezdeni.
Fura. Kívülről egyszerű, kicsike falusi ház, nagyjából a világ végén. A kutya sem mondaná meg, hogy odabent szauna és jakuzzi leselkedik a vendégre.

Hatalmas udvar, hátul, ahogy ez errefelé divat, nyitott. Elsétáltam, fel is küldtem a drónt.
Aztán a szokásos program, zuhany, vacsi, aksitöltés, sör mellett blogolás. Holnap pedig vár rám a kies Salgótarján, Ózd és Kazincbarcika.

Este fél kilenc. A radar alapján épp most csúsztunk át két zivatar között.

Azért mennyire mások az esték. Tegnap este nem voltam nyugodt. Most már tudom, hogy a bizonytalan börzsönyi út miatt. A holnapi terep miatt nem aggódok. Mászni kell. De végig civilizált, aszfaltos úton.