Flór lakossági fórum

Nos, ez is megvolt.

Alapvetően sokkal szolídabbra sikerült, mint amilyen lakossági fórumok eddig voltak a témában. Ebben nem kis része volt annak, hogy a tervek most nem voltak annyira bicskanyitogatóak. De sokkal több jót nem tudok mondani.

Részletes beszámolóra egyébként sem futja. Kiemelt nagy ügyfélnél fejreállt 4 levelezőszerver, ilyenkor alvás sem nagyon van, nemhogy blogolás. A fórumra is csak úgy tudtam elmenni, hogy elindítottam előtte egy másfél órás telepítést.

Szóval. Volt felvezetés. Volt alapok tisztázása. Volt szervezett, kontrollált vitára való törekvés.
Egyvalami nem volt. Bizalom.
Anélkül meg mindenki elbeszélt a másik mellett.
Hiába hangzottak el elsőre korrekt mondatok, jól hangzó igéretek. Valahogy döcögött az egész. Apró következetlenségek. Apró ellentmondások.
És persze a kulcsmotívum. Ami a legnagyobb probléma. Nos, az most sem került megválaszolásra. Legalábbis nem megfelelően.

Miért?

Miért kell leburkolni az erdő melletti utat?
Az önkormányzat szerint azért, mert mi akarjuk. Nem ők. Mi.
Erre azt mondtuk, hogy mi nem akarjuk.
Erre azt mondták, hogy márpedig de.

Ez volt az egész fórum erkölcsi mélypontja. Pár nappal ezelőtt a momentumos hapsi kirakott a netre egy anonim kérdőívet. Hat, rendesen irányított kérdéssel. Akarjuk-e, hogy rendezett legyen az erdő széle? Akarunk-e padokat, kukákat? Szóval olyan jó, rávezető kérdések. Hogy ezekhez nem kell szilárd burkolat, menne anélkül is? Ugyan. Végül pedig a tényleges kérdés: akarunk-e szilárd burkolatot? Nos, a válaszokból készültek tortadiagramok. Az utolsó kérdésre olyan 44% igen(!), 42% nem válasz jött. 50 válaszoló. 50 anonim válaszoló. Beléphettem volna egymás után negyvenszer és beikszelhettem volna ugyanazt. Megkérhettem volna a kajakklubot, hogy ikszeljenek már. Igazából ez egy kontrollálhatatlan, annyira semmire sem jó felmérés volt, hogy elő sem lett volna szabad rángatni. A képviselő is érezte, hogy ez azért gáz, ki is jelentette, hogy nagyon nem volt reprezentatív. Csak éppen később a vita hevében többször is úgy hivatkozott rá, mintha az lett volna.

Volt egy olyan felvetés, hogy itt és most szavazzunk. Csak hát annak sem lett volna sok értelme, hiszen főleg azok jöttek el, akik kritikusak. Elhangzott az is, hogy ha megnyerjük a pályázatot, akkor lesz egy írásos közvéleménykutatás is arról, hogy tényleg szeretnénk-e? (Néhányan ekkor a szívükhöz kaptak, mert nekik az is újdonság volt, hogy azután hívták össze a fórumot, miután már beadták a pályázatot.) Na mindegy, nagyon úgy néz ki, hogy az kevés, hogy kétszer már elég határozottan kijelentettük, hogy nem kérünk semmilyen burkolatot, most bíznak abban, hogy ezt a térkövezést csak sikerül letolni a lakók X%-ának a torkán. (Mennyi is az az X%? Erre azt válaszolta a képviselő úr, hogy izé. Ezt még nem gondolták át. De addigra át fogják.)

Ja, és ha már térkövezés. Sokmindenre számítottam, de arra, hogy a kukásautó lesz az ultima ratio, arra semmiképpen sem. Felmerült az a kérdés, hogy hogyan is fog bemenni a kukásautó a burkolás és forgalomcsillapítás után a házakhoz? Azt mondták, hogy nyugi, erre gondoltunk. Be fog férni. Jött a következő kérdés. Milyen térkövezés lesz az, amelyik elbír egy rendszeresen bejáró kukásautót? Masszív. Teherbíró. Lesz rendes beton alapja.
Na itt néhányan azért nyeltünk egyet. Eddig ugyanis az volt az egyik érv, hogy mennyire életszerűtlen lenne az önkormányzattól, ha egyszer, valamikor felszedné a mostani burkolatot és aszfaltozna helyette. Na de ha teherautókat is elbíró betonalap lesz alatta, akkor azt nem kell felszedni. Térkő el máshová és már ott is van a remek teherbíró útalap.
Elhangzott az is, mint végleges és visszavonhatatlan forgalomkorlátozás, hogy lesz a szakaszon 3 lezárás, meg 3 sikán. Dézsákból. Hogy ez mennyivel masszívabb, mint ha csak az út két végét zárnák le. A szakaszon megjelenő forgalom szempontjából tényleg előnyös… de ez egyáltalán nem egy visszavonhatatlan lépés. El kell szállítani 12 dézsát. Nagy ügy.

Az apró, vicces ellentmondások rovatba. Elhangzott az is, hogy ez a terv azért jó, mert sokkal barátságosabb, elfogadhatóbb, mint amit a kormány, vagy a főváros építene ide. Aztán később meg az – a KKK-val kapcsolatban – hogy van a kormánynak, fővárosnak annyi baja, hogy le se szarja, mi folyik itt.

Ami határozottan nem esett jól, az az volt, amikor a momentumos képviselő arról elmélkedett, hogy egy közösség vagyunk, tudomásul kell venni, hogy ilyenek a környék közlekedési adottságai, ha el akarjuk vezetni ezt a forgalmat, akkor az valakiknek fájni fog. Ha ezt bármelyik korábbi önkormányzatból mondja valaki, azt mondom, hogy oké, ennyit tudsz. Most viszont új szelek fújnak. Itt van ez a Vitézy, Fürjes, Varga felállás, arról szólnak a nyilatkozatok, hogy a főváros közlekedési problémáit a külvárosokban és az agglomerációban kell megfogni, olyan módon, hogy az emberek ne autóval járjanak be. Azaz nem az autókapacitás növelésén kellene gondolkozni, hanem azon, hogyan lehetne csökkenteni az igényt.

Ott is volt némi zavar az erőben, hogy akkor most ez kinek is a pénze? Először az volt, hogy ez egy remek alkalom arra, hogy olcsón megcsinálhassuk, de nem sokáig élhetünk vele. Hiszen az EU már egyre kevésbé fizet infrastrukturális projektekre. A Facebook-on viszont pont az alpolgármester tiltakozott, miszerint nem lesz benne EU pénz. Aztán a fórumon a fejünkhöz vágták, hogy milyen sok pénzbe fog ez kerülni a közösségnek, igazán örülhetnénk neki. (Ami persze megint felveti azt, hogy miért? Amikor a közösségnek nincs szüksége rá.)

Látszik, hogy az utóbbi napokban hullára vagyok hajtva. Megint csak a negatívumokat sorolom. Voltak jó témák is. Vízelvezetés. Hiszen ha beton alapra rakjuk a térkövet, akkor nem szívja be a talaj a vizet. Ki fogja tisztán tartani az utat? Külön tekintettel a várhatóan nagy mennyiségű kutyaszarra. Enyhülnek-e a mostani parkolási problémák? A záportározó medencék kapuja sokszor nyitva marad, most meg ott van mellette egy játszótér, csomó apró gyerekkel. Sebességkorlátozás? Segít-e a tervezett út összekötni a környék meglehetősen töredezett kerékpárút-hálózatát? Mi lesz az út alatti közművekkel? Erősárammal? Ezek teljesen konstruktív felvetések voltak és a képviselők is ilyen szellemben válaszoltak.

Úgy összességében egyébként nekem úgy tűnt, nem volt olyan nagy az ellenkezés ezzel a tervvel szemben. Csak az a fránya bizalom. Az csak úgy nem fog megjönni. Hiába áll ki XY és mondja azt, hogy itt biztos nem lesz nagyforgalmú út, legalábbis addig, amíg én itt leszek. Hát, izé. Erre nem lehet várat építeni. Más garancia? Hogyan? És ekkor ott van a mérleg másik serpenyőjében az, hogy ennyire intenzíven erőltetik, elfogadható magyarázat nélkül, a helybéliek akarata ellenére, plusz a kamu közvélemény-kutatás, aztán beleraktak egy teljesen felesleges és értelmetlen futópályát, mellyel viszont már pont kijön egy széles út űrszelvénye is, na meg a masszív, nagy teherbírású alapozás. Csakis a kukásautó miatt.
Kicsit sok. Kicsit büdös.

A végére még valami. Igérem, csak és kizárólag a tényeket írom le. Ne legyen már az, hogy megint alaptalanul vádaskodom.
2-3 perccel hat után érkeztem meg, a terem már tele volt. Az ajtóban tudtam csak megállni. Nem sokkal utánam jött egy pacák. Ő is megállt az ajtóban. Aztán meglátta a hapsit az egyik önkormányzati képviselő és integetni kezdett konkrétan neki, hogy menjen csak be, van még hely elől. Az illető visszaintett, majd előreverekedte magát.
A tájékoztatás után jöhettek a kérdések. A pacák a második körben jelentkezett. Közölte, hogy ugyan ő nem ezen a környéken lakik, de az mégiscsak felháborító, hogy itt emberek foglaltak el közterületet és ezt szigorúan rendezni kell. Mindezt mondta annak ellenére, hogy a másik képviselő rögtön az elején úgy indított, hogy ezt a témát hagyjuk, nem idevaló. Majd a férfi a végén még jelentkezett egyszer, akkor pedig azt fejtette ki, hogy az önkormányzat milyen színvonalasan, értelmesen érvelt, ezzel szemben a lakók, na, megnézhetik magukat, mondtak egyáltalán valami értelmeset?

Hát, ennyi.

1 Comment

  1. Maffia.
    Csak azt nem tudod még, hogy ki és mivel nyerne nagyon sokat.

Leave a Reply to Alfa Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading