Elég jó

Nagyon hasznos fogalom. Kíváncsi vagyok, hányan használják tudatosan.

Mire gondolok? Elmesélem.

Utazol az autóddal a naptól izzó Alföldön. Az autó lerobban. Szegényes tudásoddal megpróbálsz varázsolni valamit, végül az autó beindul és 20 km/h sebeséggel elkezd vánszorogni. Ez ‘jó’ megoldás? Nem. ‘Elég jó’ megoldás? Az! Ugyanis ezzel a sebességgel el tudsz vánszorogni a legközelebbi faluig, ahol a hozzáértő autószerelő már rendbe tudja rakni az autódat, azaz szállítja a jó megoldást.

Nézzük, hogyan néz ez ki az én szakmámban. Van egy projekt, kapunk rá egy hétvégét. Ordít róla, hogy alul lett méretezve az időtartam, de amikor ezt felvetjük, akkor csak joviális hátbaveregetést kapunk a főnökeinktől, hogy ugyanmár, ismerünk titeket, ügyes fiúk vagytok, megoldjátok ennyi idő alatt is. Aztán nincs szerencsénk, sorra jönnek a váratlan hibák, nem halad a projekt. Itt van a szombat éjszaka és a technikai vezető gondterhelten üldögél a projekt technikai embereivel a gépterem melletti irodában. Mindenkinek az a bizonyos Örkény idézet jár a fejében. (“Akkor elárulom, író úr. Lófasz fog itt folyni, nem acél.”) Lassan le kellene adni a státuszjelentést. De mi legyen benne?
Mondhatjuk azt, hogy feleim, nem sikerült. Küzdöttünk. Vesztettünk. Rollback. Ez azért, akárhogy is nézzük, kudarc. Arcvesztés. De ami még rosszabb, később újra neki kell futni, nulláról, miközben itt már 24 órája szopunk. Ez mind megy a levesbe és legközelebb újra végig kell csinálnunk. MegaHarapósLó.
Valaki bátortalanul felveti: mi lenne, ha éjszaka nem aludnánk? Ma sem? Nyernénk egy csomó időt. Hümmögés, morgások, de a végén mindenki beleegyezik. Oké. Mire megyünk ezzel a plusz idővel? Nos, először meg kell vizsgálni létezik-e ‘elég jó’ megoldás. Azaz ha először jól beijesztjük az ügyfelet, miszerint bukta a projekt, utána fel tudunk-e ajánlani neki egy ideiglenes alternatívát? (Az a bizonyos 20 km/h.) Azaz ha például a levelezőrendszert vertük éppen szét, akkor azt mondjuk, hogy hétfő reggel lesz valami ideiglenes levelezés. Lehet, hogy füstjelekkel. Lehet, hogy postagalambokkal. De a sürgős levelek mozogni fognak. Azaz valamilyen szolgáltatás lesz. Valamilyen ‘elég jó’ szolgáltatás. Mi pedig menetközben soványmalacvágtában reszeljük az ‘elfogadható’ megoldást. (A ‘tökéletes’ megoldást nem, az csak a mesében létezik.)
Vedd észre, hogy nem viccelek. Az ‘elég jó’ megoldás kiválasztásánál nem szabad szégyenlősködni, simán le lehet engedni a lécet a bányászbéka segge alá. Hiszen az ‘elég jó’ megoldás egyetlen alternatívája a rollback, már pedig az annyira szégyenletes, vállalhatatlan megoldás, hogy annál minden jobb.

Majd hétfő reggel az ügyfél alkalmazottai szembesülnek vele, hogy bizonyos feladatok csak erős kompromisszumokkal hajthatók végre. Nyilván lesz némi morgás, de ha a szakik pár nap alatt az ‘elég jó’ megoldásból képesek ‘jó’ megoldást kreálni, akkor pár hét múlva már senki nem fog emlékezni az egészre. Maximum az öreg rutinok anekdotázgatnak csapatépítő tréningen a harmadik feles után, hogy emlékeztek rá, milyen volt, amikor talicskán toltuk át a Felügyelethez a kinyomtatott Word doksikat.

5 Comments

  1. Egy a probléma, hogy az “elég jó” az esetek 95%-ban az IT hátán csattan, és a legtöbb esetben egy sokkal jobb elég jót lehetett volna kihozni a történetből, ha az üzleti megrendelő kevésbé nagy **** és jobban ért a dolgokhoz, ideértve a saját dolgát is.
    Itthon nagyon erős az a szemlélet, hogy oldja meg az IT, mert csak…

  2. Szerintem mindenhol ez a szemlélet. Az IT egy alapszolgáltatás egy cégnél, vagyis működnie kell. Mindezt olcsón :)

  3. Lehet így is dolgozni szépen, az agile ezt hívja “minimal viable product”-nak, de akkor az ügyfélnek előre kell tudnia arról, hogy nem lesz minden feature meg, csak egy használható alapállapot.

    Persze tudom, az egész cikk nem erről szólt. Az ilyen projektre az elején kell mondani egy normális határidőt, ha az ügyfélnek nem jó, akkor udvariasan elköszönni, hogy ennél rövidebb idő alatt nem lehet tisztességesen megcsinálni, csak tákolva.

  4. @Adi: persze, csak nem tudsz elköszönni az ügyféltől, ha ott vagy 10 éve és a te rendszeredet használják, fizetnek valami supportot, stb….
    Csak közben szép lassan meghülyültek.

  5. Az egyik, a masik meg amikor kenyszerhelyzetben vagy. Egyfelol az ugyfelek 70-85%-a mindent akar, azonnal. Es amikor elkezded mondani, hogy a szep, okos es olcso kozul csak ketto valaszthato, akkor nem fejvakaras kezdodik, hogy mi legyen, hanem felhoborodnek, hogy miert nem mind a harom es viszhall. Ez egeszen addig vicces, amig veszelybe nem kerul a dolgozok fizetese. Onnantol be szoktak ugrani necces projektek is, ahol szep, okos es olcso rendszereket kell sorozatgyartani.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading