Egy rejtéllyel kevesebb

Ma szakítottam egy kis időt rendberakni a bringát. Megjött az új külső, vettem egy talicska belső gumit is, épp ideje volt rendet vágni. Mindkét jelenlegi belső folt hátán folt, az első keréken lévő külső rossz forgásiránnyal van fent, a hátsón pedig ott van az egycentis hasadék.

Össze is raktam, ahogy kell. Mivel a gumin az szerepel, hogy ajánlott nyomás 8,5-12 bar, felpuppantottam 9 barra mindkettőt. Végülis, csak súlyosabb vagyok, mint egy átlag kerékpáros, nem egészséges a plafon környéki guminyomás.
Aztán nekiálltam gyönyörködni a látványban. Egy vadiúj, koszmentes, még ragadós külső gumi igen szép látvány ám. És ekkor láttam meg. A vacsiúj gumin. A régin ugyanis már kopott volt a szöveg.

Leírom, hogy mit láttam… hogyan értelmeztem korábban az előírást, a kopott gumi alapján: 8.5 bar – 12 valami.
Nos, ehelyett az volt, hogy max: 8.5 bar – 120 psi. Mi a vörös rák ez a psi? Rákerestem. Megtaláltam. Átszámoltam. A 8,5 bar egész pontosan 123,282077071 psi, bármi is legyen az. Azaz a fenti két érték nem intervallumot határozott meg, hanem a maximális nyomást, két különböző mértékegységben. És mikortól kezdtek elpukkanni a gumijaim? Amióta rendes pumpám van, mely tudja a 9 bart is.
Szépen visszaengedtam 8 barra… és ég a bőr az orcámon.

Még jó, hogy műszaki mérnök vagyok.

8 Comments

  1. És az is csak a max…
    Én az autókon megszokott 2-2,5 bar-ra szoktam fújni csak… Max 3-ra, ha rajta felejtem a bohóckompresszort (szivargyújróról üzemelő zörgő, ámbár alig fújó tipus…)

  2. A max, persze, de a bringán nem szabad alacsony keréknyomást állítani, mert egyrészt akkor lassabb, másrészt hajlamosabb a felütéses defektre.

  3. JoeP

    Nem tudom, hogy országútin mi a helyzet, de montis körökben 3 bar környékére van fújva a gumi, ha nagyon aszfaltozunk akkor 4 bar. Egyébként minél nehezebb vagy, annál nagyobb nyomás kell bele, hogy ne üljön le. Mint az autóknál. Akartam már korábban írni de mivel outiban nem vagyok annyira otthon, gondoltam a 9bar normális, még ha soknak is tűnik. Szerintem ha 8,5 a max, akkor 6 fölé ne nagyon gurítsad.

  4. Miért nem kérdezed a UK-ban élőket?
    ;)

    A kompresszorok alapértelmezésben PSI-ra vannak állítva a benzinkutaknál.

  5. Fizetni meg font/köbláb alapon kell. :-)

  6. Nem hiszem, hogy az a fél bár túllépés lenne a defektek oka. Mondjuk én csak 8-ig szoktam felfújni az outimon, elsősorban kényelmi okokból. De azzal csak a Pilist járom, ~4000 km-en eddig egy defekt.

    Munkába viszont 4-5-re fújt trekkingel járok, aminek a külsőjében kevlár betét van. Jó pár (4-6?) ezer budapesti kilometeren 0 defekt. (Előtte havi 1-2.) Amúgy a kevláros szuperkülsőm ~3 év után ugyanúgy elkezdte gyűjteni a defekteket. Nem lepődtem meg, mert mondták, hogy így lesz, pár év után hirtelen föladja. A második defekt után gyorsan vettem egy újat, szintén kevlár betéttel, azóta megint nincs defekt. A defektvédettnek mondott könnyű outis külsők ilyen szempontból nem is hasonlíthatók az (amúgy ólómnehéz) kevlár betétesekhez. Ha a szép új gummáiddal és kisebb nyomáson is kezdődnek a defektek javaslom próbáld ki az _igazi_ defektvédelmet. – Persze ilyenből nincsenek nagyon keskeny versenygumik, de gondolom nem időfutam géped van, csak befér egy 35mm-es gumi a villádba. – Olyanban asszem van már kevláros.

    Amúgy miután kiszuperáltam a régi kevláros külsőm, kíváncsiságból elkezdtem szúrkálni, vagdalni. Normál, étkezéshez használatos, de nagyon hegyes késsel nem tudtam átszúrni! (Valahogy végül sikerült széttrancsroznom, már nem emlékszem pontosan hogyan.)

  7. A conti gp 4000 ha nem is kevláros, de a vectran réteg, amit beleraknak, majdnem olyan hatásos.
    Itt inkább az lehet, hogy ez már két éves gumi, és feladta.
    http://mivanvelem.hu/2006/06/17/42/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *