NIMB




Azaz Not In My Backyard. Így hívják azt, amikor valaki tudja, hogy szükség van valahol hulladékégetőre, radioaktív hulladék temetőre, szennyvíz iszapolóra, nagyforgalmú utakra – de azok ne a kertjében legyenek. Legyenek máshol.

Na, ebbe futottam most bele, de nagyon. Direkt vártam egy órát az írással, de egyelőre még mindig sokkos állapotban vagyok.
Megpróbálok tényszerű lenni.

Valamikor, 10-15 évvel ezelőtt tervezgettek kerülőutakat, körutakat a külvárosba. Végül lett/készül az M0. A régi nyomvonalon tervezett körút meg feledésbe merült, mert nem volt rá pénz. Egész mostanáig. Ugyanis nemrég derült ki, hogy az EU támogatja a forgalomszervezési ötleteket, lesz pénz. Így most gyönyörű, kétszer két sávos körút fog épülni. Igen, a hátsó udvarban. Gyakorlatilag 50 méterre attól a helytől, ahol most szorgalmasan ültetgetem a cserjéket, fákat – a régi iparvasút nyomvonalán.

Na most. Tény, hogy kell egy ilyen út, mert az M0 viszi a tranzitot, a kamionokat – személyautóval meg tényleg baromi kellemetlen a külvárosokban közlekedni: az ember vagy bemegy a sugárutakon a Hungária körútig és úgy ki, vagy nagyon zsúfolt rejtekutakon, házak között tekereg. Az is tény, hogy ha arra optimalizálnak, hogy ez az út minél lakatlanabb területen menjen, akkor az a nyomvonal adódik, amit most láttam. Ekkor a legrövidebb a lakott területen vezetés (1 km), ekkor szopnak a legkevesebben – igaz, hogy én például igen és nem is kicsit.

De. Egy ilyen átalakítást lehet kétféleképpen csinálni: olcsón, leszarva az ott lakókat, illetve drágábban, figyelembe véve az ott lakókat. Mondanom sem kell, hogy mennyi az esélye a kulturált megoldásnak.
Mondjuk, nem nulla. Az önkormányzati lap ugyan túl sok konkrétumot nem ír, viszont találtam egy fórumot, ahol ez a körút – KKK, Külső keleti körút – az egyik téma. Itt nem sokkal egymás után írt két hozzászóló, akik mindketten felhívták az önkormányzatot. Az egyik szerint kiröhögték, hogy mit akar alagúttal meg kéregben vezetéssel, örüljünk, ha zajvédőfalat kapunk. A másik meg azt írta, hogy az alpolgármesterrel beszélt, aki szerint az önkormányzat csak a föld alatti változat esetén engedélyezi az útépítést. Ehhez képest a Városkép újság zajvédő falról beszél és sínáthelyezésről, alagútról nem. (Engem meg a fórumban lecsesztek, hogy úgy kell nekem, miért nem néztem meg vásárlás előtt az önkormányzatnál a hosszútávú rendezési tervet. Tiszta Galaxis Útikalauz.)

De a legdurvábbat még nem is mondtam. Erre a főútra lesz néhány – várhatóan szintén nagy forgalmú felvezetőút. Ebből az egyik, a Gyál felől jövő.. az bizony abszolút illogikusan és értelmetlenül ebből a szerencsétlen murvás útból lesz, amely itt poroszkál a kertem végében. Amelyiknek a másik oldalán van az erdő. És itt már szó sincs ám alagútról meg zajvédő falról. A kert, a terasz, ahová eddig olyan szívesen ültem ki… értelmét veszti. A gyümölcsfák, a bokrok, melyeket a jövő héten terveztem elültetni, szintén: ki a franc akar enni kormos, ólmozott gyümölcsöket? Az eddig ültetett cserjéket simán ki fogják csapni, hiszen útban lesznek. A hátsó udvar, a csendes, védett búvóhely hirtelen kikerül a rivaldafénybe, nem is kicsibe.
Én meg csak ülök, forgatom a kezemben a cetlit, amelyre összeírtam, milyen fákat, bokrokat szeretnék telepíteni az udvarba, meg a ház köré… hogy minél idillibb legyen a környezet. Hja.

Milyen lehetőségeim vannak?

  • Gyorsan eladni az egészet, mielőtt túl nagy port ver fel az útépítés terve. Bele sem merek gondolni. Most vagyunk túl egy adásvételen, megint végigcsinálni ugyanezt… halálos.
  • Beletörődni, hogy az ingatlan 2009 után brutálisan veszíteni fog az értékéből. Beletörődni, hogy a kipufogógáz nem fog csak úgy felszívódni, az biz ide fog lecsapódni. Beletörődni, hogy az eddigi szép látvány helyett valami ronda beton/fa kombinációt nézegethetek. Beletörődni, hogy a csend helyett folyamatos lesz a zaj. Beletörődni, hogy a hátsó ablakokat állandóan zárva fogjuk tartani. Beletörődni, hogy a továbbiakban ez a rész nem egy eldugott idilli sarka lesz a világnak.

Jobbnál jobbak.

27 Comments

  1. Az első, ami eszembe jut, a kedvenc viccem poénja… “…zdmeg szamár, ezt megszívtad..”
    A második vigasztaló, az, hogy kiírták és szeretnék, ebben az országban még akár több tíz évet is jelenthet…
    A harmadik értetlenkedés… miért nem az M0-st csinálják meg először rendessen…?

  2. A főváros 2010-et emleget. A helyi önkormányzat 2012-2013-at. Ez elég közelinek tűnik.
    http://index.hu/politika/belfold/budapest/krt0926/

  3. Hej, en is mostanaban koltozem arra a kornyekre, es gondolhatod, hogy majdnem szivrohamot kaptam en is, amikor megtudtam, hogy mit terveznek, hat egybol rohantam megnezni a tervezett utvonalakat. Szerencsere tolunk kintebb lesz par utcaval, igy mi megusztuk… De nem kivanom senkinek azt az erzest :(

    Mely egyutterzesem.

  4. Őszinte részvétem. Utálom, amikor ilyen baromságok miatt stresszeli magát az ember évekig. Nálunk is majdnem volt ilyen helyzet (hol nem?), de annyi kb. 1 km-nyi vadi új házat kéne lebontani, ezért aztán elvetették. Meg aztán ez az egy jó a nyeles telekben. Az út eleve 50-re van a telektől.

    Az egyetlen igazán jó megoldás (amit amúgy nem nagyon szeretek) a hegy tetején, szűk utcácskákban lévő ház. Ott max. egy gipszoroszlános kastélyt fognak eléd építeni.

  5. Részvétem, de azzal veszítesz a legkevesebbet, ha elkezdesz visszacsomagolni.
    A következő tanyádnál jobban nézz körül. Pl. villanytávvezetékek és környékbeli morál (http://mivanvelem.hu/2007/09/29/seggszag) tekintetében.
    Mi építkezünk. A kiválasztott telke(ke)t majd 1 évig szemléltük, figyeltük a környéket, az ott lakókat. Persze minket nem szorított az idő.

  6. Jobban nézzek körül? Épp most írta a fórumban egy illető, hogy ők öt évvel ezelőtt kezdtek ott építkezni. Előtte bementek a kerületi főépítészhez, hogy mi várható a környéken, mi lesz a sínnel? Azt mondták neki, hogy semmi. Ezek után felépítették a házat.

  7. Menekülj, sajnos nem tudok mást mondani. Az autópálya még 500 méterről is odahallatszik a kertbe, a füstről nem is beszélve. Egyszerűen nem opció ott élni…

  8. Nem lehet hogy az előző tulaj azért ment el onnan, mert tudta? Jó kis peralap…..

  9. Ezek szerint az a roadmap, hogy 1) eladni 2) új ingatlant keresni 3) pereskedni a régi tulajjal 4) várni egy hasonló tárgyú pert az új tulajtól? Ez nekem már sok lenne. Inkább bíznék a magyar nemzet impotenciájában. IMHO lesz még néhány kormány- és önkormány váltás az első kapavágásig. Épp most olvasom, hogy a szendrei elkerülő út a rendezési tervekben még 2003-as kezdéssel szerepel. Most 2007 van, és a koncepció “már” letölthető a webről.

  10. Hamurabi,

    Elég nehezen hihető, hiszen ide költözött, pár száz méterrel arrébb, egy kisebb házba. (Kirepültek a gyerekek, a szülőknek meg nagy lett a ház.)
    Ezzel szemben, ha most én adnám el, akkor jó eséllyel engem perelhetne az új tulaj.

  11. “magyar nemzet impotenciájában”

    Ha jól olvasom az EU is finanszírozza. Márpedig ha ez így van, akkor igen hamar elkészül, akár milyen régen is tökölődnek vele (lásd: M5-4 főút összekötő, 10 évig tervezgették, belépett az EU és olyan határidőket szabott (és minőségi követelményeket (betonút))hogy egy év alatt elkészült)

  12. Pix,

    Van opció, csak félek a fafejű bürökratáktól. Ha siekrül elérni, hogy ezen az 1 kilométeren a kéregben vigyék az utat (gödör, lefedve), és sikerül meggyőzni őket, hogy a rávezető utat ne a társasházak udvarával érintkezve alakítsák ki, hanem legyen egy 50-60 méteres erdősáv közöttünk, és azt is bele tudjuk venni, hogy a kereszteződés ne a lakott részen legyen, hanem 100 méterrel arrébb… akkor oké.
    De ehhez – attól tartok – harcolni kell.

  13. Franc,ez gáz. Kipufogógáz. Annyi autó az már tiszta belváros annak az előnyei nélkül.

    Harcolni kell, az biztos, nem árt bujtogatni és feltüzelni a szomszédságot.

  14. Egykoron csendes kis falucskák is ilyen helyekké váltak, tömegesen az országban…. Repedező házfalak, iszonyú kamionzaj, eladhatatlan házak.

    Szerintem is harcolni kell, összefogva, hangosan, médiát becserkészve. A mai technika ugyanis lehetővé teszi az út megépitését és a környék megóvását is. De a széndioxid pl. akkor is kijön valahol, ha a föld alatt megy a kocsiáradat…

  15. Z, bMi,
    Igen, egyfelől az EU pénzek miatt nem valószínű a tökölés, másfelől meg már 15 éve húzzák. Lassan teljesítve lesz a kötelező elhúzódás.

  16. gabora,
    Úgy gondolom, ilyen hosszú szakaszon már kell ventillátor – és ekkor a gödör két szélén jönne ki a kipufogógáz. Ha úgy valósul meg, ahogy szeretnénk, akkor az egyik vége erdőben lenne, a másik egy senkiföldjén a temető mögött.

    (Aki esetleg az erdőt féltené, azzal közlöm, hogy az erdő így is, úgy is tönkre lesz vágva.)

  17. Hát erre sajnos csak annyit tudok mondani, hogy ritka sz@r helyzet!

    De ha van olyan ház/telek, amit esetleg keresztezne az út, meg kell venni olcsón, aztán meg jó drágán eladni (lásd ótópálya mellett)
    Nem 1 manus szedte meg magát belőle.

  18. Gabora,

    “De a széndioxid pl. akkor is kijön valahol, ha a föld alatt megy a kocsiáradat…”

    A CO2 nem baj, attól csak zöldebb lesz az erdő. Ólmozott benzint vagy 10 éve nem kapsz sehol, tehát szerintem tényleg a zaj a legnagyobb baj.

  19. Te, Varanusz, koromról nem hallottál még?

  20. De hallottam. Az azonban a dízel-teherautóknak a sajátja. Te meg inkább szgk-forgalomról beszélsz a leendő úton.

  21. Nem, nem lesz felhajtás előtti ellenőrzés. Annyi van, hogy a tranzitot nem fogják leengedni az M0-ról… de ki fogja ellenőrizni, hogy a kamionsofőrök ne a rövidebb utat válasszák?
    Másrészt meg a személykocsik között is igen magas a diesel üzemű autók aránya.

  22. sajnálom a helyzeted.

    ha eladod nem tudom milyen jogalap alapján tudna téged perelni egy vevő. azzal hogy a szomszédban majd építkeznek? magáról az ingatlanról nem hallgatsz el semmit, az autópálya pedig nem az ingatlan része. a rendezési terv pedig egy leendő vásárló részére is publikus. erről persze ügyvédet kell kérdezni, de max 10 év pereskedés lesz belőle ha mégis lehetne ilyen miatt perelni.

    a ház eladás kérdése ebben az esetben morálisan érdekes.

  23. Az Andor utcában laknak (laktak..) ismerőseim – ez az a 11.ker-i kertvárosi utca, amire lazán rávezették az M1-M7-es bejövő forgalmát…. Ott már több egykoron szebb napokat látott családi házat vettek meg gumisok, autószerelők, alkatrészesek, merthogy nekik meg épp az kell, hogy nagy legyen arra a forgalom.

  24. Pont az Andor utcát akartam példának hozni én is. Valóban rávezették az M1-M7 forgalmát a Lágymányosi híd felé, de nem 2×2 sávban, ahogy eredetileg tervezték! Azért nem, mert a helyi erők olyan értékcsökkenés miatti kártérítést követeltek, amit az Önkormányzat nem volt hajlandó kipengetni. Állítólag bíróságon van az ügy már évek óta. Igaz, nem tegnap jártam arra, de nem hinném, hogy nagy változások volnának. Gondolom, a síneket sem szedték még fel.

    Demszky szerint 2010-re (az EU támogatásával) a Bosnyák térre ér a 4-es metró. Ezen fetrengve röhögök mindig mikor eszembe jut.

  25. Én elég gyakran járok az Andor utca felé, még nem 4 sávos, de attól még szörnyű lett az egész. Egész nap gyakorlatilag áll a dugó rajta. Csak néhány ház kapott tudtommal valami kártéritést, de azok nem is Andor utcaiak, hanem ahol az Egér út bejön, és ott voltak szivesek a kiskertek végibe a kanyaroknál 4-6 sávot odahuzni. A családi házak ABLAKÁTÓL 10 méterre. És véletlenül valami nevesebb ügyvéd is lakott ott. És ő bizony nem hagyta annyiban. Élhetetlenné vált az a közeg, és át is alakul ipari területté, autókereskedések, szerelők, meg ilyesmik lettek a családi házakban. És ez a rész pár évvel ezelőtt szinte autómentes, falusias nyugalomban élt. Még utcai közös disznóvágásról is hallottam… no, ma ilyesmi lehetetlen lenne. Szóval én teljesen megértem JoEP aggodalmait. Azt hiszem, én időben lépnék. Bár semmi biztositék nincs arra, hogy másutt nem jár ugyanigy.

    Ami a 4-es metrót illeti: 1992-ben az Etele uton laktunk panelben, amikor kitettek a parkba egy táblát, amiról pontosan leolvasható volt, hogy a nagyszoba alatt fog elhuzni a 4-es metró. Egy rahedli adósság volt még a lakáson, amikor máris menekülhetnékem támadt. Aztán 97-ben ki is költöztünk. A metróalagutat az idén furták meg, de a park alatt, kikerüli a házat. Ennyit a tervekről… meg a megvalósulásukról.

  26. Mikor csinálták az Egérútat? 1985 nyarán az öcsémmel, kalandként, felbicikliztünk Gazdagrétre azon a szakaszon, hogy megnézzük, hova fogunk költözni ősszel (mi is az Etelén laktunk :)), és akkor ugyan még más nyomtávon, de már megvolt 2 sáv az Egérútnak az Andor utca felé vezető szakaszából, és a vonatsínek alatt átmenő “aluljáró” kialakításából egyértelműen lehetett látni, hogy ott még legalább ugyanennyi sáv lesz. Szerintem legalább 10 évig állt ez így anélkül, hogy hozzányúltak volna. Persze, nem öröm az ott lakóknak, megértem.

    Amit nem értek meg, az a főváros illetve az önkormányzat kicsinyessége, hogy évek óta hagyják, hogy minden nap ez a dugó araszoljon azon a szakaszon, ahelyett, hogy felkeresték volna az érintetteket, és kipengették volna azt a lóvét, amibe az értékcsökkenés kerül. Lehet, hogy k nagy pénz (elvégre 2-3 lakótelepi épület is van az út mellett, ezt viszont akkor kellett volna végiggondolni, amikor kitalálták a nyomtávot (mehettek volna az Etele felé is). Idióta banda.

    Az Tétényi-Andor sarkához közel levő autószerelő és a gumis is már a 90-es évek elején is ott volt. Voltam egyszer náluk alvázat csináltatni Trabantra. :)

  27. A helyzet az, hogy az Andor utcában sokkal több hely van utat vezetni mint az Etelén. Az már más kérdés, hogy még ha meg is épül valaha a 2×2 sáv, a Szerémi ugyanúgy nem lesz képes felvenni a forgalmat ahogy ma sem… De, talán majd akkor megszüntetik az afféle idióta kereszteződéseket mint az Andor-Tétényi, ahol az út vesz egy zsugorkanyart, hogy kikerüljön egy villanyoszlopot. Vagy, netán kijavítják a Fehérvári-Galvani kereszteződést… Bár, mindez már oly sok éve húzódik, de ha a lakóknak jó az álló autók pöfögése, lelkük rajta.

Leave a Reply to varanusz Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading