Apeh és a XXI. század

Mint korábban is írtam, megkaptam a sokadik levelet az Apehtől, hogy legyek kedves regisztráljak a csillagügyfélkapun keresztül.
A levélben – és a weblapon is – ezzel a szövegrészlettel találkoztam:

A kötelezettség minden havi adó- és járulékbevallás benyújtására kötelezett munkáltatóra és kifizetőre, továbbá a kiegészítő tevékenységet nem folytató egyéni vállalkozóra vonatkozik.

Habár a szöveg explicite nem tartalmazza, hogy a kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozónak nem kell havonta elektromosan adót bevallani, de sansz azért van rá, jókora.
Meg kellene kérdezni.
Ott van a lapon, hogy hívjuk a 189-es telefonszámot. Nosza. Rövid IVR, végre embert kapok a drót túlsó végére. Elmondom, mi a bajom, erre közli, hogy nadehát ez adózási probléma, ahhoz ő nem ért. De átkapcsol az adóhivatalhoz. Jó. Ott jó 3 perc zenehallgatás után vette fel egy hölgy. Akkor még nem tudtam, mekkora szerencsében volt részem. Neki is elmondtam a bajomat. Indignáltan közölte, hogy ez egy technikai osztály, ők nem foglalkoznak ilyesmivel, de kapcsolja a megfelelő részleget. Vagy 5 perc zene után közölte az IVR, hogy most éppen senki nem ér rá, telefonáljak később. És letette.
Remek. Telefonálnék ugyan, de fogalmam sincs, mi volt az a szám, amelyre átkapcsoltak.
Viszont annyira reklámozták a www.apeh.hu oldalt, gondoltam, megnézem. Szépnek szép… csak éppen nyoma sincs mindazon szolgáltatásoknak, melyeket reklámoztak. A telefonszámokat tartalmazó oldalt is csak a honlaptérképről találtam meg, ami azért nem kicsit snassz. Itt azt írták, hogy a kék számot csak vezetékes telefonról lehet hívni, mobilról más számon kell támadni. Mivel ügyfélnél voltam egész nap, így csak a mobiltelefon jöhetett szóba. Hívtam négyszer-ötször a megadott számot, nem vették fel.
Nyomozzunk tovább. A honlaptérképről megtaláltam végre azt az oldalt, melyet a telefonban is annyira dicsértek: írhatok levelelet a hivatalnak. Ugyan csak egy form, de a semminél több. Kitöltöttem. Elküld. Erre közölte, hogy nem jó a megadott adószám. Itt kezdődött először rángatózni a szám széle. Egyrészt csak be tudok gépelni ennyi számot… másrészt ki a vérvörös búbánatos lóherét érdekli, hogy mi az adószámom? Egy teljesen általános kérdést szeretnék feltenni, adószámtól függetlenül. Alaposan átnéztem a beírt számot, jó volt. Még nyomtam néhány Entert, de nem jutottam át a szigorú kerberoszon.
A nyitólapon találtam egy központi telefonszámot. No, talán ez bejön. Hívtam… erre egy gépi hang közölte, hogy ha információra lenne szükségem, akkor hívjam a következő számokat (és felsorolta a korábban már megtalált számokat), amennyiben ismerem a kért melléket, akkor pedig gépeljem be.
Innen is lepattantam. Hívtam ismét a 189-et, azzal a kemény szándékkal, hogy elkérem az ügyintézőtől, milyen számra kapcsolt pár órával korábban. Az első néhány ütésváltás hamar megvolt, az új hölgyemény sem tudott válaszolni és felajánlotta a kapcsolást.
– Állj! – sikoltottam a kagylóba – Ne kapcsoljon, csak mondja meg a számot!
– Mit gondol? – méltatlankodott – Azt nem lehet.
És átkapcsolt.
Most viszont már egyből nem volt szabad ügyintéző, így az a dög automata letette a telefont.
Velem nem csesztek ki, gondoltam, láttam valami telefont darabban a tesztszobában, megnéztem, volt rajta városi vonal. Juhhé. Hívtam a kék számot – és igen, ez volt az a titkos szám, melyet az ügyintéző nem volt hajlandó elárulni.
– Alakulunk – gondoltam optimistán.
Felhívtam. Erre a gép bekérte az irányítószámomat.
– Nem mindegy, te rohadt dög! – rúgtam bele az asztal lábába. Mi a jóisten köze van egy általános kérdésnek ahhoz, hogy melyik kerületben lakom?
A történet további része határozottan unalmas. Bolyongtam az IVR menükben, de akárhányszor odáig jutottam, hogy megvolt, hová kellett mennem és már csak az ügyintézőnek kellett volna felvennie a telefont, pár perc zenehallgatás után az automata kivágott a vonalból. Mint macskát szarni.

Időközben megtaláltam az IVR menüt a weboldalon is (csak dolgoztak valamit a fiúk), itt akadt a szemembe a szöveg:

Ha Ön az ingatlan, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelemének megszerzését legfeljebb 12 hónappal megelőző időpontban szerez lakóingatlant, de az ingatlant részben vagy egészben adókedvezmény érvényesítésére jogosító lakáscélú hitelből, vagy más támogatott forrásból finanszírozta, nem veheti igénybe a lakásszerzési kedvezményt a lakáscélú felhasználás azon része után, amely a lakáscélú hitelből vagy más támogatott forrásból származik.

Mivel lakásvásárlásban/eladásban is érdekelt vagyok, megpróbáltam grokkolni a szöveget, de egyszerűen nem sikerült. Mély szemantikai elemzés kimutatta, hogy a problémát az okozza, hogy a “de az ingatlant” fordulat nem igazán egyértelmű, melyik ingatlanra vonatkozik. Márpedig kurvára nem mindegy.
Gondoltam, ezt is megkérdezem. Innentől felváltva menüzgettem a két kérdést illetően, természetesen irányítószámilag végigvariáltam fél Budapestet. A durván húsz hívásból, jó egy óra alatt egy olyan sem volt, hogy ügyintéző vette volna fel: mindig pár perc zene, majd a géphang, hogy mindegyik ügyintéző dolgozik.

Na most erre legszívesebben annyit mondtam volna csak, hogy dugjátok fel magatoknak az összes rendeleteteket a Vámosi-Nagy Szabolccsal együtt – de a legdurvább, hogy nem mondhatom. Mert ha elkefélek valamit, akkor természetesen én leszek a hibás és már vernek is vasba.

Azért ilyenkor meg tudom érteni a gyereket, hogy néha nem akar felnőtt lenni. (Pár évvel ezelőtt megmutattam neki, hogy már van adókártyája – hogy a hivatal már rákészült arra, hogy egyszer majd adóalany lesz. Azt a lesápadást… le kellett volna fényképezni.)

4 Comments

  1. Hehe, a honlapjukat valószínűleg ugyanaz tervezte, aki az adóbevallós programjukat :). Mikor először megláttam, azt hittem, elsírom magam, nem vagyok programozó, de leszedálva is jobbat írok :D.

  2. Én főállás mellett kiegészítő tevékenységet folytató vállalkozó vagyok, és azt mondta jól értesült könyvelőm, hogy nekem is kell ez az új APEH-tamagocsi.
    Viszont az is biztos, hogy APEH olyanokat is zargat, akiknek semmi köze az elektrongyos bevalláshoz. Apósom tankönyveket irogatott “egyéb önálló szellemi tevékenység” formájában, és ehhez adószámot is osztottak neki, de mégsem minősült vállalkozónak. Őt is zargatta az APEH, de jól értesült könyvelőm szerint nem kell törődnie vele. Majd jövőre kiderül, hogy kinek volt igaza.

    Feleségem főállású egyéni kényszervállalkozó volt, de inkább főállású anyára upgradeltünk, mikor betelt a pohár az egyre “egyszerűbbé és átláthatóbbá” váló ügyintézéstől. Erre kiderült, hogy hiába szűnik meg idén mint vállalkozó, azért erről az évről még elektronice kell bevallania jövőre.
    Hurrá! Irány az okmányiroda. Mázlija volt. A sorszámgép szerint az előtte várakozók száma nulla volt, így csak uszkve félóra telt el, mire sorra került. Nem tudom ki engedte a szoftvert, vagy az ügymenetet így specifikálni / implementálni, de a felhasználói név és emilcím adatokat bemondás alapján kellet közölni az ügyintézővel. Asszony viszont kifogott egy vagy nagyothalló, vagy diszleksziás fószert, és rossz adatokat vert be a gépbe. Az ügymeneti problémát ott látom, hogy a végleges commit-ig nem volt lehetőség ellenőrizni, hogy mi kerül az adatbázisba. Persze hogy elbarmolta az emil címet. Sebaj, adatmódosítás, persze a formaságok miatt az “ügyfél érdekkörében”.
    Miután ezt lezavarta, 24 órán belül jönnie kellett volna valamilyen kódnak, amivel lehet 5 napon belül aktíválni. Ha ez nem sikerül, akkor újabb ocsmányirodai kör.
    Mondanom sem kell, levél az nem jött. Pár telefon és hosszas debug után kiderült, hogy “ja, adatmódosítás is volt a, akkor nem jön automatice kód”…
    – Bravó! És mit lehet tenni?
    – Tessék rábökni az “elfelejtettem a jelszavamat” gombra az ügyfélkapun, és akkor küldik.

    Itt ugye két kérdés tör fel elemi erővel:
    1) Mi a búbánatért nem tudja ezt az ügyintéző közölni ahelyett, hogy az emil várására bíztat?
    2) Ha az operátor azonnal rávágja, hogy mi a bibi, mikor megtudta, hogy adatmódosítás is volt, és feleségem már a sokadik eset, akkor miért nem lehet ezt a bugot javítani?

    Ja, és így már ment. Most már csak a lobotómián átesett állami szervek egyik féltekéjéből a másikba kell postázni az infot, hogy regisztrálás történt.

  3. Bár az APEH általad is említett emiles “support” formja kéri ugyan az adószámot / adóazonosító jelet, azért nem feltétlenül kell értelmeset megadni. A 0000000000 adóazonosító jelnek kíváló. Kipróbáltam, elfogadta :-)
    Ez a szám ugyanis úgy képződik, hogy veszik a születési dátumod és valami fix (elég régi) dátum közötti napok számát, utána raknak még két számjegyet az egy napon születettek szeparálására, aztán meg jön egy jegyen egy checksum megmodulózva. A fenti adóazonosító jel formailag jó, gyakorlatilag meg úgysem futtatnak egy select-et többmillió soros táblára minden egyes levél előtt.

  4. Ez a magyar virtus! ;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2020 MiVanVelem

Theme by Anders NorénUp ↑