Fej, tor, potroh. Napi ismétlés biológiából Barnával.
– No, szóval van ez a tagozódás. Tanultátok, a fejen vannak a rágók, a csápok és az összetett szem. A torból nőnek ki a lábak, míg a potroh tartalmazza a belső szerveket és a légzőnyílásokat. Figyeltél? Vedd észre, milyen furcsa állat a rovar – hiába próbálnád megfojtani, úgy, hogy a fejét nyomod a víz alá… röhögve kibírja, ugyanis a potrohán keresztül lélegzik. Magyarul szólva, pont fordítva, mint az ember – a bogár a seggén keresztül veszi a levegőt.
Kis hatásszünetet tartottam.
– Mint nagyanyád, amikor úgy igazából belelendül a beszédbe.
Utána megkaptam a kémia füzetet. Átfutottam a mai adagot. (Fontos. A gyerekkel nem úgy kell tanulni, hogy milyen órád lesz holnap… akkor már késő. Úgy kell tanulni, hogy milyen órád volt ma. Akkor még friss a fejében az anyag, jobban el lehet mélyíteni a tudását egy beszélgetéssel.)
Tehát ott jártam, hogy kémia füzet. Kinyitottam – és egyből kigúvadt a szemem. Gyors átfutás az atommagon, a proton/neutron/elektron szentháromságon, majd rögtön a Heisenberg-féle bizonytalansági reláció, illetve Schrödinger. Asztabetyár. Tizenhárom évesek. Nem arról van szó, el lehet ezt magyarázni úgy is, hogy egy gyerek is megértse… remélem, sikerült is… de azért onnét indítani, mi is az a valószínűség és kilyukadni a mindenféle hibrid pályáknál… mindez hetedikes korban… kicsit durva.
2006. October 12. Thursday at 09:28
Vedd hozzá, hogy a szülők 95%-a veled ellentétben szarik erre és nem magyarázza el otthon a kölyöknek. Semmi értelme általánosban ezt mindenkinek tanítani.
2006. October 12. Thursday at 10:04
Nem olyan biztos. Azt elfelejtettem megemlíteni, hogy a gyerek egyfajta “zseniképző” iskolába jár. (És ha úgy nézzük, nem is hetedikes, hanem harmadikos középiskolás egy nyolc osztályos gimiben.)
2006. October 13. Friday at 13:07
És jól megy Barnának a suli?
2006. October 13. Friday at 13:35
Jól. Tényleg kiváncsi leszek, mikor találkozik majd az első fekvőrendőrrel, amely lelassítja. Egyelőre tempósan halad.