A kattintásod érték

Ha irodai munkát végzel, akkor akár munka közben is, de otthon mindenképpen odaülsz a számítógéped elé és szétnézel, mi is történt a nagyvilágban. Híroldalak, blogok, vlogok, Facebook. Idekattintasz, odakattintasz, nocsak, ez is érdekesnek tűnik, menjünk rá. Olvasgatsz, klikkelsz. És közben nem tudod, hogy az egyik legértékesebb dolgodat szórod szét: a kattintásaidat.

Tudod, mitől működik az internet? Nem, ne mondd azt, hogy lelkes exhibicionisták tolják a kontentet. Valamikor tényleg így volt, de az az idő már jó 15 évvel ezelőtt véget ért. (Akkor olyan is volt az internet. Emlékszem, még vigyorogva mutogattam a családnak azokra a cégautókra az utcán, melyeken a cégnév mellett URL is volt.)
Nem, ma egyértelműen a reklám az internet üzemanyaga. Akinek sok van belőle, az gyorsabban megy.
Hogyan lehet sok reklámot szerezni? Ha erre azt mondod, hogy rakjunk ki igényes tartalmat a netre, akkor azt mondom, próbálkozzál még. Nem, az igényesség felesleges luxus. A hirdető két dolgot néz: hányan látják a reklámját és ezek közül hányan kattintanak rá a hirdetésre. A látogatottságot pedig kétféleképpen lehet növelni: vagy az alantas ösztönökre építesz (balhé, gyilkosság, szex) vagy valamilyen trükkel felkelted az olvasó kíváncsiságát. Fontos, hogy az utóbbi esetben tartalomra igazából nincs is szükséged: elég csak a jó cím.
Nos, ezt hívják kattintáscsapdának, avagy clickbait-nek.

170116_a20447-690

Mutatok is egy szemléletes példát.

clickbait

Huh, ütős egy cím, nem? Aki kedveli Jarre munkásságát, nyilván rákattint. Aztán az írásból kiderül, hogy egy interjúban azt mondta a zenész, hogy ő zenefüggő, nem tud zene nélkül élni. Azaz bevonzottak az írás oldalára egy bombasztikus címmel, de odabent gyakorlatilag nem kaptál semmit; hiszen annál nagyobb közhely, hogy egy zenész nem tud zene nélkül élni, alig van.
És ha ezt nem tudatosítod magadban, akkor újra, meg újra beleesel a klikkcsapdába, újra meg újra semmitmondó, érdektelen oldalakon találod magadat. Olyan oldalakon, melyeknek egyetlen céljuk az, hogy pörgessék a kattintásszámlálót, azaz vonzóbbá tegyék a konkrét online médiát a hirdetők számára. Elvettek tőled 20-30 másodpercet, elvették erre az időre a figyelmedet, mindezt azért az egy nyomorult kattintásért.

(Beszélhetnénk ezek után arról is, hogyan lehet növelni a reklámra kattintások számát, de ez egy másik téma. Ráadásul meglehetősen lerágott is, hiszen mostanában még a csapból is az folyik, hogy az egyes online médiák hogyan gyűjtenek be rólad minden lényeges adatot, hogyan készítenek rólad személyiségprofilt, mely alapján már az érdeklődésedhez jobban illő reklámot kapsz az arcodba. Ez van. Egészen addig, amíg mindezt tényleg reklámprofilírozásra használják, nincs is vele semmi gond. De nem csak arra fogják, ebben teljesen biztos vagyok.)

2 Comments

  1. Sok sok éve HVG olvasó vagyok (nyomtatott hetilap). Egyszer-egyszer “feltévedtem” az online oldalra is, de azóta nagy ívben kerülöm, egy igazi szenny. Az ütős, szenzációhajhász címek mögött nulla tartalom, bulvár, tele helyesírási hibával. Azt kell mondanom, hogy még az Index is ettől a szinttől kicsit feljebb van.

  2. Azért a hatásvadász cím nem internetes feltalálás. A nyomtatott újságok is bőven éltek és élnek vele. Elég megnézni egy újságosbódé kirakatát. És, ha megállsz előtte, hogy ránézz, az idődből ott is elloptak pár másodpercet. Sőt, olyat is hallottam, hogy állítólag egyes újságok a címlapjukra direkt lengén öltözött hölgyek képét rakták.

Leave a Reply to pulykakakas Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading