Facebook és Google

Avagy a szép új világ.

Az gondolom köztudott, hogy a Facebook rögzít mindent, amit csinálsz: olvasol, lájkolsz, kommentelsz. Aztán ebből próbál gyártani rólad egy profilt, hogy minél inkább téged érdeklő reklámokat kapjál az arcodba.

Valószínűleg azzal sem mondok újat, hogy ha egy weboldal ad neked egy cookie-t, akkor az a te gépeden, csak azon weboldal számára érhető el. Hasonlóképpen egyik, hangsúlyozom egyik weboldalnak sem szabad, hogy hozzáférjen a böngésződ gyorsítótárához, illetve a history-jához. Ez durván sértené a személyiségi jogaidat.

Ehhez képest az történt, hogy amikor az előző írást fogalmaztam, a Chrome-ból rákerestem (Google) erre a nutribullet csodára, hogy legalább tudjam, mi is ez. Egy félóra múlva benéztem a Facebook-ra. Mi volt az első hirdetés, amely szembejött velem? A nutribullet gyártójának a hirdetése. Aztán négy órával később, amikor megint benéztem a Facebook-ra, akkor meg a TopShop hirdetését kaptam meg. Igen, azét a cégét, ahová a keresés után odakattintottam megnézni azt a nutriizét.

Márpedig ez így, együtt, elég gyanús.

23 thoughts on “Facebook és Google

  1. A múltkor egy kliens kedvéért különböző tanfolyamokat keresgéltem. Nem volt like még semmi. Azóta a FB állandóan asztalos tanfolyamokat ajánlgat (nem azt kerestem, csak akár milyen tanfolyamot). Közigálláson néztem enyingi állást (szintén kliens miatt, nem ott lakom) azóta az index főoldalon lévő otthontérkép, vagy miatököm ingatlan portál enyingi házakat ajánlgat (nem néztem sehol semmi más enyingit). Közigálláson aztán tényleg nem kéne like-nak lennie.

  2. Ha ugyanazzal a böngészovel csináltad, akkor valoszinuleg az a ludas (de bitszinten nem értek hozzá).
    Megoldás lehet, ha mindig privát módban böngészel. Ennek az.összes.hatranyaval együtt.

  3. En mostanaban vasaroltam a GearBest-en egy orat magamnak, azota akarhova megyek, literally akarhova, mindenutt GearBest reklamokba botlok. Nem csak a Facebookon, de pl. vannak ilyen trash oldalak, ahol az oldalsavon ott van egy bannerblokk, na ott is GearBest banner jon be. Komolyan, inkabb visszaadom a rendelest, csak hagyjatok beken mar!

  4. Én is azt olvastam, hogy a lájkgomb követ, akkor is, ha nem is lájkolsz.

    Én csak percekre vagyok a fészbukba belépve, és másik böngészővel, ezért ilyen tapasztalatom nemigen van, de valóban bámulatos, hol tart ma már a tudomány. Talán birkavesével lehet ellene tenni.

    • Igen, a Facebook-ban meg le tudod nullázni a profilodat. Ez rendben is van. Engem az lepett meg, hogy a Google hogyan adta át nemhogy a profilomat, hanem konkrétan a terméket és a webshop címét.

  5. Szinte minden oldalon van már több fél követő kód, akár kombinálva is. Magam is szoktam ilyeneket berakni, szóval ismerősek. Google több féle, bármilyen facebookhoz köthető funkciónál is, sőt most már van Pixel, ami ugyanaz mint a GA analytics, csak kékben.

    Mivel ezeket nagyrészt ingyen használjunk, saját magunkról adott információkkal fizetünk értük.

    • Jogos, erre a blogra is be van kötve a GA, meg a WordPress saját statisztikája (a Jetpack révén). Nem is az volt meglepő, hogy mindenki adatot gyűjt, hanem az, hogy ezek szerint a Google simán odaadja valami hátsó csatornán ezeket a Facebook-nak?

      • Nekem az AdGuard miatt nem nagyon látszik reklám a laptopon, de mobilon, ahol nem fut ilyesmi, ott hasonlóan jönnek. Szerintem a hirdetési box van közösen eladva, de hirtelen nem találok olyan oldalt, ahol meg tudnám nézni az oldal forrását, hogy ez tényleg igaz-e.

  6. Gondolom már Win10-et használsz, Keresés/Adatvédelmi beállítások, ott lesz a legelején, hogy “Az alkalmazások használhatják a hirdetési azonosítómat a hirdetések minden alkalmazásra érvényes személyre szabásához…” Kapcsold ki…

  7. Nem vagyok fent a Facebookon. Ma keresgéltem a google térképen. Belépéskor megkérdezte, hogy hozzájárulok-e a tartózkodási helyem megállapításához. Természetesen azonnal a letiltás gombra kattintottam, az oldal mégis a falum térképét dobta be kezdésnek. Na ezt honnan tudja?
    Ja Win10-et használok.

  8. Facebookozni csak frissen nyitott privát ablakkal szabad. Akkor az onnét érkező cookie-k eltűnnek az ablak bezárásakor. A privát mód miatt meg üresen kezd, ezért az esetleg előtte fölszedett FB-cookie-kat se tudja a személyedhez kötni.

    Ha normál módban egyszer kap a böngésződ egy cookie-t a FB-tól, azt szépen eltárolja (a Google is kvázi permacookie-t használ, ami csak 2038-ban jár le) és onnét kezdve bárhol jársz, ha van automatikusan betöltődő Like-gomb, média stb. a FB-ról, onnét kezdve tudja, hogy meglátogattad azt a site-ot. Amikor egy oldal részeit lekéri a böngésző, akkor mindig* ott van az elemeknél egy-egy referral request header, ami az adott oldal teljes URL-jét tartalmazza. Ez ugye azt is jelenti, hogyha ezek a gombok pl. egy webshopban mindenhova be vannak építve, akkor a FB végigköveti az összes URL-t, mit nézegettél, mire keresgéltél stb.

    mindig*: az egyetlen kivétel az, ha pl. Firefox alá fölraksz egy olyan plugint, ami a referral headert letiltja. Ettől persze jópár site megkergül. Enyhébb formájában csak akkor engedélyezi, ha a az adott oldal és a hivatkozott URL is ugyanazon a domainen vannak.

    Pozitív példának tudnám írni a HWSW-t, mert ők átvették azt a – németektől indult – szokást, hogy a Like gomb, Tweet gomb stb. nem töltődik be automatikusan, hanem kattintanod kell és csak ezzel aktviálódnak.

    • Köszi a magyarázatot.

      Amin elgondolkodtam: van-e értelme görcsölni a profilírozás ellen? Hiszen reklámot _mindenképpen_ kapsz a képedbe, legfeljebb véletlenszerűek lesznek.

      • Nem kapok mindenképpen. :) Erre vannak a szintén remek pluginek. Én Firefoxot használok (és néha Vivaldit), de Chrome-ot sose, mert az maga is lopkod mindenféle adatot rólad és a Google-nek továbbítja (voltak ebből már fölzúdulások, de most pontos URL-t nem tudok persze).

        Alapból uBlock Origin és Ghostery. Az az uBO tud olyat, hogy bizonyos elemeken jobb klikk az oldalon és letilthatod a CSS ID alapján. Pl. én így szűröm ki azt a nagyon idegesítő pop-upot, amit a FB akkor dob az ember arcába, ha csak megnéz egy nyilvános oldalt és ő rá akar venni, hogy lépj be.

        • Megnyugtató tudni, hogy akadnak még, akik harcosan küzdenek a privát szférájuk védelmében. És ezt most se gúnyolódásnak, se csipkedésnek nem szántam. Én már régen feladtam. Adblock és nem használom a Facebook-to. Ez a max.

  9. Az én elvem is az, hogy végeredményben, ha nekem tetsző reklámot kapok, az még mindig jobb, mintha valami hülyeséget. A reklám meg mégiscsak segít az oldal fenntartásában (de ez mindig valami harmadik félnél történik. Se én, se egy ismerősöm nem lett még gazdag ebből..).

    A gond inkább az, hogy nagyon nem sikerül belőni, mi is érdekel. Pont, ahogy fentebb is írták néhányan, a reklámok a múltba mutatnak. Vagy megvettem a terméket, vagy nem érdekelt. Vagy elraktam, hogy később megvegyem.
    Ezek után már nem fog érdekelni annak a reklámja.

    Ha mondjuk veszek egy autót, akkor utána nem autós reklám kellene (főleg, ha el is fogyott a pénzem). Hanem mondjuk pótkerék, autós mobil töltő, stb..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *