Kajak és pánk

Azaz ezt dobta ki mára a gép.

Kora reggel már a kajakshop előtt álltunk négy gépkocsival. No, nem ingyen kajakot osztogattak, de majdnem. A forgalmazó választékot szeretne bővíteni, ezért megkérte szolíd alkoholista kajakos társaságunkat, hogy vigyük el a hajókat és hajtsuk meg, mint Zinger a találmányát, majd mondjuk el a véleményünket. A kajakokról is.

Az öt beigért kajak helyett csak négy lett, de ami nekem jobban fájt, hogy a Tahe Marine PE hajókból csak egy volt, a Coastspirit. Nekem viszont a Lifestyle 500-ra fájt a fogam, akár vásárlási szándékkal is. (Nej is megunta a kettes kajakot, szeretne immár ő is egyesben nyomulni. Úgy döntöttünk, becseréljük a Biwok-ot valami jófajta egyesre. Vannak is konkrét tippjeink, de a Lifestyle 500 is igen életképes alternatívának néz ki.)

Szóval felpakoltunk, kibumliztunk a Soroksári-Dunára, a MEC csónakházhoz. Voltak olyan rendesek, megengedték, hogy elfoglaljuk a stégjüket a sok ki-beszállással. Remélem, nem voltunk nagyon útban.

From MiVanVelem

A nap is volt olyan kedves, hogy kisütött, lekerültek hamar a rozmárbőrök. (Már akinek volt, mert én még mindig nem tudtam szerezni.) Elsőre naná, hogy a Coastspirit lett nedves, elvégre annak volt egészen vad híre. A gyártó weblapja szerint ez a jószág polietilén kategóriában nemcsak az ő leggyorsabb kajakja, hanem az összes forgalmazót tekintve is a leggyorsabbak között van.

Coastspirit PE

Kezdjük is ezzel a hevenyészett tesztet. Hevenyészett, mert a részemről messze nem magamat tartom teszt ügyben a legilletékesebbnek. Oké, hogy évek óta evezgetek, de roppant konzervatív módon eddig csak három kajakban fordultam meg, így túl sok összehasonlítási alapom nincs.

From MiVanVelem

Még csak a magas fűben hevertek a kajakok, de ebbe már beleültem. Sajnos az ülésbe már nem sikerült. Ez volt az egyetlen durva hibája a kajaknak. Az ülés ugyanis nem állítható, gyárilag viszont olyan lehetetlen helyre szerelték, hogy a háttámla leghátrább állítása után sem lehetett rendesen beleülni. Nemcsak nekem, a méretes alvázzal rendelkezőnek kellett pont azon a dudoron ülnöm, ami más üléseknél már a két comb között dudorodik, hanem gyakorlatilag mindenkinek. Az ilyesmi viszont – legalábbis férfiembernél – meglehetősen kellemetlen.

From MiVanVelem

Továbbra is a szárazon maradva. Maga a hajó anyaga egy álom. Háromrétegű PE, merev, kemény, feszes. Tényleg csak a legjobbaknál láttam csak eddig ilyen hajótestet. Kormány gyárilag volt, tetszett. A lábtartó részt könnyen lehetett állítani, még beülve is. (A hajó rendelhető szkeggel is, ki van építve a helye.) A raktér nem tűnt igazán hatalmasnak, de erre szoktam azt mondani, hogy ha van a flottában egy Kodiak, akkor a többi hajóba már nem is kell raktér.

A kajak formája gyönyörű. Benne ülve úgy érzi magát az ember, mintha egy nyílhegy tetején ülne. Az érzést a kemény anyag is erősíti. Az alja inkább lapos V, szögletes vonallal megtörve. A forgalmazó szerint ez inkább síkvizen atomstabil, tengeren már ficánkolhat. Ránézésre hiányzott viszont a térdtámasz. (Az interneten talált példányban volt – és itt bizony hiányzott is.)

Ha valakinek ismerős lenne a formája, jó nyomon jár, ugyanaz a hapi tervezte, aki a Point hajókat.

Magunk között szólva, némileg be voltam tojva, amikor vízreszálltam vele. Eddig a legkeskenyebb hajóm is 59 centis volt, ez meg 56 centi széles. Ne mondd, hogy dehát csak 3 centi, mert egy kajaknál 60 centi alatt minden milliméter számít.
A beszállás problémamentes volt. (Jó nagy a beülője.) Az evezés viszont már izgalmasabb. A tesztkörömön végig feszülten figyeltem… végülis engedelmes jószágként viselkedett, azt csinálta, amit akartam – de nem értem rá menetközben vadkacsákat nézegetni. Ez haladóknak való járgány, nem olyan embernek, aki képes Kodiakkal is borulni.

Említtessék meg a sebessége is. Az első bátortalan kanyarok után, amikor már kezdtem magam biztonságban érezni benne, egy kicsit meghajtottam. Mondom, túl sok tapasztalatom nincs gyors hajókkal, meg nem is tudom, mit vártam… de nem éreztem úgy, hogy lobogott volna a hajam a szélben.

Delsyk Nifty 430

Ennek a hajónak is érdekes története van. Ránézésre szintén ismerős formai elemeket láthatunk rajta, ami egyáltalán nem véletlen. A Necky cég bizonyos kavarások után Delsyk néven kezdi újra a tevékenységét, így a hajókon egyértelműen a Necky stílusjegyek köszönnek vissza.

From MiVanVelem

Szárazföldön szemrevételezve ezen is találtunk érdekességeket. A leginkább kirívó a háttámla. Elképzelésem sincs, hogyan találhatták ezt jó ötletnek: a háttámla egy nagy téglatest, legalább 10 centivel emelkedik a beülő pereme fölé. Normál testtartásban abszolút nem érződik semmi előnye, hanyattdőlve meg nem illik evezni. Ellenben amikor megpróbálod felrakni a hullámkötényt… rögtön rájössz, hogy ez nem lesz egyszerű menet. Nem csak a gigantikus háttámla miatt, hanem a beülő formája, illetve mérete miatt is. Én meg se próbáltam felrakni, de egy kolléga a Kodiak spricójával próbálkozott és nem ment fel rá.

From MiVanVelem
From MiVanVelem

Gondolhatnánk, hogy ha ekkora nagy a beülő, akkor biztos könnyű a beszállás is. Hát, nem. Ez volt az a kajak, amelyiknél mindenki megszenvedett a beszállással. A beülő hosszú és relative keskeny, az ülés viszont – a háttámlához hasonlóan – gigantikusan hosszú.

Viszont ha sikerült a beszállás, onnantól felhőtlen az élmény. Gyakorlatilag az előző hajó ellentettje. Egy szemernyit sem kell foglalkozni az egyensúlyozással, ülsz, mint a moziban, néha lapátolsz egyet-kettőt, a kajak pedig engedelmesen megy oda, ahová akarod. Könnyedén fordul, végig érzed, hogy uralod a járgányt. Ezzel eveztem a legtöbbet és nehezen szálltam ki belőle. (Nem csak a geometriája miatt.:)

Ami teljesen meglepett, hogy mindemellett gyors is volt. Az 500 centinél rövidebb kajakokat hajlamosak vagyunk lesajnálni ilyen téren… nos, ez a jószág a GPS-es mérések szerint csak 1 káemhával maradt el az übergyorsnak nevezett Coastspirit mögött.

Exo Manarola

Három kajak, három teljesen különböző karakterisztika. Ez egy 404 centi hosszú, ellenben 63 centi széles jószág. Gyakorlatilag felboríthatatlan, még torpedótámadást is kibír. A forgalmazó saját bevallása szerint vadvízen is lejött vele, ugyan hülyén néztek rá, de a – tengerinek nevezett – kajak simán vette az akadályt.

From MiVanVelem

Ezzel gyakorlatilag mindent el is mondtam róla. Tároló nem volt rajta – bár a helye megvolt – kormány és egyéb földi hívságok szintúgy nem. Ellenben kényelmes volt – és úgy lehetett forgolódni vele, mint táncparketten angol keringő közben. Élveztem is nagyon, a többiek mutogattak technikai fogásokat, én pedig vadul próbálgattam. Minden sikerült.

Ha legekben szeretnék fogalmazni, akkor az első volt a legszebb, a második a legkényelmesebb, a harmadik pedig a legélvezetesebb. A negyedik kajakot, mely egy Delsyk Nifty 385 volt, nem próbáltam ki. (Ránézésre ezt a tipust szokták “kölcsönzők kedvence”-nek nevezni.)

Aztán ennyi a kajatesztről. A napocska elment, vele együtt pedig mi is, olyan fél három körül.

Este pedig Alvin és a Mókusok koncert, levezetésképpen. A változatosság kedvéért ez is hajón.

This entry was posted in Kajak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *