Amihez mindenki ért

Mármint a focin kívül.

Megint kedvem támadt sztorizni – így folytatom azoknak az apró nonszenszeknek a felelevenítését, melyekhez korábbi munkahelyemen, a telefontársaságnál volt szerencsém.

Abban az időszakban nagyon erős volt az emberekben az a képzet, hogy értenek a windowshoz. Elég sokan telepítettek otthon maguknak Windows95-öt – és ez már elég volt ahhoz, hogy e hit kialakuljon. Nyilván el se tudták képzelni, hogy egy hálőzat mennyivel komplexebb valami – hiszen azt a munkát nem látták. Amit viszont láttak, az az, hogy nem működött valami komponens, megpiszkáltuk, működött. Dehát ezt csinálták ők is otthon!
Legmarkánsabb képviselői ennek a hozzáállásnak a mindenkori vezérigazgatók voltak. Vezérigazgató Loránt például egyszer raportra hívott. Előtte megsúgták, miért akar leszidni, így felkészültem. Összedobtam egy tízperces előadást arról, hogy milyen technikai okok vezettek ahhoz a döntéshez, melyet meghoztam. Nem volt rossz előadás, abban az időben elég kevesen voltak az országban, akik hozzá tudtak szagolni a témához. (Windows NT3.51 szerverek, tartomány, Windows NT3.51 munkaállomások: hogyan működnek a mandatory, illetve roaming user profile-ok. Csak megjegyzem, ebben az időben még az egész monolitikus volt. Az NT4-ben rakták rendbe az egész katyvaszt.)
No, kiálltam, rajzoltam, elmondtam. Loránt egyre idegesebben hallgatta, majd a végén ennyivel intézett el: – Józsi, én ezeket már mind régen tudom. Inkább azt mondd el, hogyan merészelted…
Annyira ledermedtem ekkora pofátlanságon, hogy szóhoz sem jutottam. Szét is lett rúgva a seggem.

Nos, ilyen volt a légkör, amelyben dolgoznunk kellett. Ha bárki elégedetlen volt valamivel, elég volt a folyosón szólni a vezignek és már csörgött is a főnökünknél a telefon. Elmagyarázva, hogy mit is kellene csinálnunk.

Aztán elkezdtek jönni-menni a vezérigazgatók… de a mém maradt. Egészen abszurd változata jött elő a tragikomikus vég közeledtekor. Ugye az ezredforduló környékén már belülről is látszódott a trend: az embereknek elegük lett a nagyképű vonalas telefonszolgáltatóból – matávmatávmatáv – és elegük lett magából a vezetékes telefonból is. A mobil minden területen lekörözte.
Vége lett az aranyéletnek. Korábban ugyanis olyan szinten dőlt a pénz, hogy még a leghülyébb vezetőség sem volt képes megrogyasztani a céget. Pedig mennyi mindent megpróbáltak, istenem… Mindenesetre a kontraszelekció dolgozott, vezetőink… hát… vezettek. A telefónia meg mindent kibírt.
Aztán jöttek a rossz napok. Nemcsak a lakosság, hanem a nagy ügyfelek is sorra mondták le a vonalakat. Nagyjából ekkor nevezték ki Zsoltot a nagy ügyfelek kiszolgálására szakosodott osztály élére. Nyugodtan mondhatom, hogy jobb híján… hiszen Zsoltban sem emberileg, sem szellemileg nem volt meg az a képesség, amely egy ilyen nehéz helyzetben lévő osztály vezetéséhez kellett volna.
Ahogy az várható volt, az eredmények kemény lejtmenetbe váltottak. Zsolton számon is lett kérve. Szegény sokmindent nem tudott mondani, végszükségben kijátszotta az ‘IT’-kártyát. Meredek próbálkozás volt, de bejött. Hiszen a vezér is meg volt róla győződve, hogy az IT szinte semmit sem csinál. Zsolt egész konkrétan azt mondta, hogy az összes bajnak, az összes visszaesésnek az az oka, hogy az emberei angol nyelvű operációs rendszeren, angol nyelvű programokat kénytelenek használni.
Mit mondjak… hetekig győzködtük kollektíve a vezetőséget, hogy ne kelljen átállnunk magyar nyelvű szoftverekre. Akkor még nem volt ekkora békés egymás mellett élés, mint most… pedig most sem minden fenékig tejfel. De az ezredforduló környékén még újra kellett telepíteni a gépet egy nyelvváltáshoz, és ha összeakadt a magyar kliens az angol szerverrel, akkor általában az lett a vége, hogy a szervert is. És gondolom sokan emlékeznek még arra az agyhalottra, aki lefordította az excelben/wordben a függvényneveket, makróparancsokat is magyarra. A telefontársaságban elég sok munkafolyamat excel makrókra épült. Most képzeld el…
Szóval végülis meggyőztük a vezért, hogy nemár. De Zsolt ezzel is célba ért: innentől bátran mondhatta, ha csökkentek az eladások, hogy ‘kérem, én mondtam, azért nem vagyunk hatékonyak, mert angol a windows’, illetve ha az ügyfelek visszamondták a szerződést, akkor ‘nem tehetek róla, az embereim nem tudnak angol worddel szerződést írni”.

És már megint mindenről az IT tehetett.

14 thoughts on “Amihez mindenki ért

  1. Volt “telefontársaság”-i alkalmazottként mosolyogva olvastam a történetet, főleg úgy, hogy ismerem a nevek mögé rejtett személyeket :-)

  2. A régebbi excelben magyarítva lettek a makrók?
    Az újabbakban (2000 és az után) csak a függvények magyarítottak, a makrók nem.

    Ma, ha letöltesz egy angol excel fájlt és megnyitod, akkor látható, hogy a függvények magyarra váltanak.

    A címmel és a tartalommal egyetértek: a windowshoz mindenki ért :-D, MS pedig mindent elkövet, hogy annyira azért mégse értsen tudás nélkül :-D

  3. Az a röhej, hogy ugyanazon az emberek amikor tényleg leülnek a géphez, akkor elvárják, hogy minimális hozzáértés nélkül is menjen, hiszen megmondta az MS, ez windows, ami jól megy “nemvagyokéninformatikus” népeknek is.
    1 másodperc alatt átáll az agyuk az egyik hazugsgról a másikra…

  4. Makró és függvényügyben akkor úgy látszik tévedtem. Mindenesetre nálam ott ment ki a biztosíték, amikor nem fogadta el a begépelt sum() függvényt… mert szum()-ra változtatták. A továbbiakban egyszerűen _nem_ voltam hajlandó magyar excelt használni.

  5. winR,

    Az emailcímed alapján már korábban is gyanús volt, hogy kollégák voltunk. Ezután viszont egyáltalán nem meglepő, hogy jól ismered a szereplőket. :-)

  6. “Abban az időszakban nagyon erős volt az emberekben az a képzet, hogy értenek a windowshoz. Elég sokan telepítettek otthon maguknak Windows95-öt – és ez már elég volt ahhoz, hogy e hit kialakuljon.”

    ez azota is igyvan, az ms marketing meg minden ujabb win megjelenesekor ratesz meg 1 lapattal.
    “szebb, konnyebb, jobb, gyorsabb , eccerubb telepiteni, mar nem kell 7 reboot csak 3” stb.

  7. ez azota is igyvan
    Én is úgy hallottam… amióta kiverekedtem magam a usersupportból, szerencsére már csak hallomásból értesülök ilyesmikről.

  8. Az MS mindig is profi volt abban, hogy egyszerűnek (é: egyszerűen kezelhetőnek) látassa termékeit. Azt ha nem a “next, next, finish” (és változatai) módszerrel megoldható egy feladat, akkor jön a “térdelj le es úgy szeress!”. Bezzeg a linux világ! Ugyanolyan jól (rosszul -izlés kérdése-) van megirva szinte minden (lényeges es használt program), mint az MS világban, csak ott már az elején tiszta: “Márpediglen szopni fogsz!”.

  9. nemtom, nekem a yum install $akarmi meg nemnagyon hagyott cserben.
    mondjuk az igaz, hogy $akarmi helyere nem akarok office2k3 vagy hasonlo stringet irni

  10. “Korábban ugyanis olyan szinten dőlt a pénz, hogy még a leghülyébb vezetőség sem volt képes megrogyasztani a céget.”

    Mint volt MATÁV alkalmazott (1996-2000, INI), mindig azt mondtam: “ez a cég a vezetőség akarata ellenére működik”. Mert a hierarchia legalján az emberek tudják és teszik a dolgukat. (Na, azokkal a szakikkal még öröm volt együtt dolgozni.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *