Zebra

Volt itt a közelmúltban ez a zebra cirkusz. (Világszám.) Hogy most hirtelen minden illetékes úgy érezte, oda kell csapni. Hiszen emberek, gyerekek haltak meg zebrán, viszonylag rövid időszakon belül, viszonylag sokan. Fúj. Autósok.

Hányinger.

Bárki, aki rendszeresen közlekedik Budapesten, tudja, hogy ez évek óta így megy. Rendőrségünk, városatyáink hallgatólagos beleegyezésével. És nem csak a zebrán, mindenhol. Elfogadott a piros lámpán áthajtás, elfogadott a kereszteződésbe beragadás, elfogadott a parkolási őrület (mit elfogadott, támogatott), elfogadott a gyorshajtás, az éjszakai gyorsulási versenyek.
Tényleg nem azért, hogy panaszkodjak, példaként előkapom a ma reggeli esetet. Hungária körút, Kőbányai út sarok, a Népliget felől érkeztem a kerékpárúton. Nyerges kamion jócskán a pirosban döngetett át a körúton, be is ragadt a Kőbányai úton átvezető zebrán. És átjött utána még vagy öt autó, már a nagyon sötétpirosban, ezek besoroltak a kamion mellé. Végül már abszolút pirosban, már dudáló autók között rongyolt át még egy pótkocsis kamion is, igaz, ennek már csak a buszmegállóban jutott hely – és a bent álló busz miatt ez is a zebrára ragadt. Tehát: két kamion és vagy öt autó tekert be jócskán pirosban a kereszteződésbe, a zebrára – és ragadt is ott, lehetetlenné téve a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak az átkelést. De most mondjam azt, hogy a Ciprus utca környékén, ahol jórészt csak gyalogosátkelés miatt van lámpa, 10-ből nyolcszor autók, kamionok között kell áttolnom a bringát, mert _mindenki_ leszarja a zebrát? Vagy meséljek arról, hogy szintén ma, hazafelé, egy, a Vezér útról kanyarodó autó felfektetett egy átkelő gyalogost a motorháztetőjére? Szerencsére fiatal srác volt, felpattant, ment tovább, mintha mi sem történt volna. Az autós hasonlóképpen. Meg se nézte, lett-e valami baja a gyalogosnak. Hétköznapi eset, szóra sem érdemes.

És akkor most embereknek kellett meghalniuk, hogy az illetékeseknek kinyíljon a szemük? Hát eddig hol tartották? A seggükben?
Egyébként valószínűleg igen, mert a megoldás is meglehetősen seggszagúra sikeredett. Figyelmeztető vonal a zebra előtt. 30 káemhá a vonalon belül. Meg fekvőrendőrök, b+.
Egyszerűen a hivatali emberek érezték, hogy a tragédiák felzaklatták a közvéleményt… tehát most könnyen lehet jó pontokat betakarítani. És előjöttek ilyen faszságokkal. Ahelyett, hogy a meglévő szabályokat próbálnák betartatni. Igen, a mercissel szemben is, a kopasz béemvéssel szemben is, meg a napszüveges maffiózóval szemben is.
De miért van az, hogy sem az esetek előtt, sem az esetek után nem látok egyik forgalmas kereszteződésben sem rendőrt? Sem a reggeli, sem a délutáni csúcsban?

16 Comments

  1. Mert nincs elég rendőr. Pont nemrégiben olvastam valahol, hogy a VIII. kerületi rendőrkapitányság is igen tisztes számú rendőrt keres, mert egyszerűen kevés az állomány.

    Akik meg vannak, azok kilépnek, mert kevés a pénz, amit kapnak és nem becsülik meg őket. Lásd a mai siófoki esetet, amikor TETTEN ÉRTEK egy tolvajt, hozzábilincselték a talicskájához, majd még őket feddték meg, hogy a tolvaj emberi méltóságát megsértették. WTF?!

  2. Elég indulatos lett a vége, de ha én írtam volna, akkor még több csúnya szó lenne benne.Teljesen egyetértek Veled, minden nap autózok és már nagyon belefáradtam ebbe a mocskos, aljas közlekedési morálba.Én a “régi” stílusban vezetek:használok irányjelzőt, ráadásul idejében(!), nem állatkodok, nem szegem meg a szabályokat, stb.és nem csak magam miatt.A munkahelyemhez úgy tudok beállni, hogy egy kerékpárutat kell kereszteznem, mindig figyelek rájuk, már ha messziről meglátom őket, kivárom, amíg elmennek. Ha látnád azokat az arcokat, teljesen meg vannak döbbenve, hogy valaki megállt nekik. Ilyen is van…

  3. Épp most olvastam valahol,hogy Svájcban a gyalogos még csak félre sem fordítja a fejét az átkelésnél,nem hogy megállna.Nem kell,halálbiztos lehet benne,hogy az autós a legtermészetesebb módon megáll,elsőbséget ad neki.Már ,ha nem parasztmagyar az illető.

  4. winR,

    Ha engem egy autós elenged, én megköszönöm. Ők meg ezen lepődnek meg. Ki mihez szokott.

  5. Magam is tapasztalom a piros lámpa egyre gyakoribb semmibevételét. Nagyon is romló a tendencia és híven tükröződik benne az általános társadalmi morál változása is. Egyre rosszabb “köztük” élni…

  6. Varanusz,

    Én is megköszönöm, amolyan “tartsd meg a jó szokásod”-féle jutalomként.

  7. Ja, ez nálam is megy. Ha megadják az elsőbbséget, akkor mutatóujj, gyűrűsujj összezár, kéz felemel. Ha leszorítanak, fellöknek… akkor a mutatóujj elmarad. Meg a mozdulat íve is más egy kicsit.

  8. vagy a criticalmasson vagy a kerékpáros klub oldalán olvastam és azóta alkalmazom, hogy ha osztott járdán-bringaúton engednek el, akkor a gyalogoknak is megköszönöm.

    Azonban a bicikliúton bóklászókra mindig rászólok. Nem durván, nem baszdszájbaakurvaanyád, de határozottan.

  9. Józsi,

    Én sokkal-sokkal rutintalanabb bringás vagyok, mint te, szóval én nem engedem el a kormányt, ha nem muszáj. Általában fejmozdulatokkal operálok.

  10. Hasonlóképp. Ha néha járdán megyek, akkor meg szinte lépésben előzöm a gyalogost, mert tudom, hogy milyen zavaró amikor ezerrel elhúznak mellette hátulról.

  11. És akkor hogy mutatsz be? Az orroddal? Az még veszélyesebb tán.
    :)

  12. Varánusz, az ég áldjon meg, akkor gyakorolj, de sokat. Hogyan fogsz tudni kanyarodáskor jelezni, ha bizonytalan vagy félkézzel?

  13. Gyakorlok, napi 25 km-t. Kanyarodásnál pedig előtte jelzek, amíg simán gurulok, nem pedig szituációban, vészfékezéskor, ilyesmi.

  14. Mondjuk forgalomban akarsz balra nagy ívben kanyarodni. Az egyik verzió, hogy leszállsz és áttolod a kerékpárt, de ez az opportunista módszer. A másik az, hogy bal kézzel folyamatosan jelzel, jobb kézzel meg kezeled a féket és a kormányt. A folyamatos jelzés muszáj, mert egyébként a szembejövő sávból nem nagyon fognak elengedni.

  15. #7: Nem középső ujj az a gyűrűsujj?
    Amúgy szívemből szóltál, nem szigorítani kellene, hanem a meglevő szabályokat betartatni.
    Svájcban egyrészt azért mehetsz át gondolkodás nélkül a zebrán, mert hagyománya van, másrészt, ha nem állsz meg autósként, a gyalogos felírja a rendszámodat, panaszt tesz a rendőrségen, és jön a bünti. Mert elhiszik neki, h. tényleg nem álltál meg.
    Amit sztm nálunk lehetne tenni, az az, h. bekameráznak és kivilágítanak minden zebrát. Meg kivilágítanak. Pl. Svájcban külön reflektorok világítanak meg minden zebrát, és így sokkal jobban látható messziről is. Érződik, h. az a cél, h. észrevegye az autós a zebrát és a rajta átkelő gyalogost.
    A kamerákat meg zsigerből utálom, de már megszoktam őket, az életterem jelentős részén jelen vannak, már nem zavarnak, és nem lehet elvitatni a visszatartó erejüket. Még akkor is, ha nincs a dobozban semmi, és akkor is, ha soha nem nézik vissza őket. Mert ezt nem lehet tudni. Lásd buszsáv-bekamerázás a Rákóczin, azóta jóval kevesebben használják gyorsítósávnak.

    Még egy kis adalék a témához, aztán abbahagyom :)
    http://www.nol.hu/cikk/494265/

    Ata

  16. Na várjunk csak, ez meglőtte, ez hazavitte… a francba. Amióta elhagytam a jegygyűrűmet, mindig keverem a középső meg a gyűrűs ujjamat. :)

Leave a Reply to varanusz Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading