Lakossági fórum, percről percre

Korán leléptem a munkahelyről, mert a lakossági fórum előtt még haza kellett szaladnom, lerakni a Janitól kölcsönkért láncfűrészt. Így utólag belegondolva, nem kellett volna. Marha jól mutattam volna a kerületi tévében, ahogy ülök a harmadik sorban, ölemben egy motoros fűrésszel. Ahogy Jani is mondta, manapság az ember láncfűrész nélkül egy félkarú óriás.

Egyébként a fórum kimenetele már induláskor eldőlt. Baromi sokan voltunk és a többség még csak tegnap tudta meg, mi készül.
– Máskor nincs, csak 25 ember – morogta egy idősebb öltönyös pacák.
– Hja, de most más a téma – vetette oda egy másik.
– Nem baj, jó lesz ez – mondta az előző. Nem tudni, hogy tényleg így gondolta vagy inkább csak magát bátorította.
Mint pár perccel később kiderült, ő volt az egyik alpolgármester, a gyűlés levezető elnöke.
Durván 300 felbőszült emberrel kellett szembenéznie. Az ülésterem tele volt, de az előtte lévő aula és folyosó is.

A hozzáállás az első perctől ütött.
– Örülök, hogy ennyien olvasták, hogy lakossági fórum lesz – kezdte a köszöntőt Sándor László.
– Nem olvastuk!
– Nem dobtak be semmit!
– Az érintett területen még a Városkép-et sem dobták be!
– El akarták titkolni az egészet!!
És tényleg így volt, mi sem kaptuk meg. A weblapon sincs semmi a lakossági fórumról. Ha néhány lelkes ember nem ragasztja tele a a környékbeli villanyoszlopokat, nem dobál be szórólapokat, akkor ez az egész simán elsikkadt volna.

Egy fővárosi építész kezd bele egy előadásba. Eleinte néma csend – de nem a figyelő fajtából, sokkal inkább a döbbentből. Pedig a hapi lelkes, csak mondja:

  • Az út kétszer két sávos lesz, a kéregbe süllyesztve.
  • A süllyesztés mértéke 6 méter, az út mellett 3 méter magas zajvédő fal lesz.
  • Az út két oldalán szervízutak lesznek.
  • Áthajtás az út felett a Halomi, Sallai utaknál lesz.
  • Ráhajtási lehetőség az érintett szakaszon nem lesz.

Azt hiszem, ezt az utóbbit nem kellett volna mondania. Egyszerre kábé 300 ember érzett visszafoghatatlan kényszert a lincselésre.
– Azt mondják, még csak nem is fogjuk tudni használni?
– Olyasmit akarnak letolni a torkunkon, ami nem is nekünk lesz jó?
Hangzavar.
Pedig most jobban tették volna az emberek, ha figyelnek, ugyanis közben elhangzott a felcsatlakozási pontok listája.

  • Nagykőrösi út
  • Ipacsfa utca
  • Nefelejcs út
  • Ferihegyi út

Azaz látható, hogy az ún. második etapban tényleg nem lesz felhajtó, de az itt lakók minimális autózás után azért fel tudnak majd hajtani az útra. A felcsatlakozás hiánya meg egyáltalán nem baj, mert egy felhajtó eleve böszme nagy, zajos és be kell áldozni miatta egy csendes utcát.

Azt mondja, a Burma vasút meg lesz szüntetve. Nocsak. És a HM?

Elhangzott, hogy az út részlegesen fedett. Na, de ez pontosan mit is takar? Az építész szerint nincsenek konkrétumok. Végül beismeri, hogy a kereszteződések, amelyek átmennek rajta, azok fednek valamennyit. Más egyelőre nincs betervezve.
Még egy csepp olaj a tűzra.

Jött az első kérdés.
Történelemóra.
1998-ban már volt egy balhé. Akkor döntött úgy a főváros, hogy mégsem itt, a családi házak között építi meg az M0-át, hanem kiviszi a lakott területről. Cserébe fenntartja magának a jogot, hogy ide városi főutat építsen. A kerület – 10000 begyűjtött aláírás hatására – ezt csak olyan kitétellel fogadta el, hogy a vitás, durván 1 km családi házas szakaszon mélyépítési technikával alagutat építenek, egész pontosan a darugyártól a temetőig.
Nos, ez a tízezer aláírás most feltámadt. És megkérdezte a polgármesterhelyettest, hogy mit is szól a kéregépítésű úthoz.
Erre a polgármester felolvasta, hogy a legközelebbi ülésen mit is szándékoznak felvetni. Az első tétel pont az volt, hogy mélyépítésű út legyen.
Innentől, megvallom őszintén, kicsit elveszítettem a fonalat. Minek hívták ide ezt a szerencsétlen építészt, minek adatták elő vele a tervet, ha maga az önkormányzat szeretné az egészet a legelső ülésen megtorpedózni? Csak én érzem úgy, hogy itt a skizofrén macska esete forog fenn?

Következő felszólaló. Idősebb, öltönyös pacák, valami útépítőmérnök a BME-n. Azt mondja, az út terve 1978-ban készült, és az akkori adatok alapján szükség volt rá. De ma már egyáltalán nincs, a keresztirányú forgalmat simán elviszi az M0. Másfelől, rájátszva a hangulatra, kimondja azt, ami mindenkinek az arcára van írva: ennek e beruházásnak csak a hátrányait kapnánk, előnyünk semmi sem származna belőle. Cserébe adnánk az emberi életkörülményeinket.

Ennél a pontnál teljesen megbomlott az összhang az építész, az alpolgármester és a kivetítítőt kezelő ‘éninformatikusom’ között, összevissza beszéltek, összevissza jelentek meg a térképdarabok. Általában mindig akkor, amikor valami kínos kérdésre kellett volna válaszolni, mindig az Auchan neve és hozzátartozó térképdarab került elő. Roppant bosszantó volt, mert a tömeg 80%-a a Flór-Üllői szakaszról jött, szartunk arra, hogy mi történik a lakatlan Ferihegyi erdő környékén. De milyen furcsán működik a tömeg, a válaszok terén bekövetkező kielégítetlenség átfordult Auchan utálatba. Hogy az egész mögött az Auchan van, miatta szopunk.

Az első éles bekiabálás:
– Mennyiért adtátok el a kerületet?

A tervező válaszol az aláírásokkal kapcsolatos kérdésre. Igen, tudtak róla, de őket megbízták, ezért elkészítették a tervet. Izé… kicsoda? Az önkormányzat éppen most mondta, hogy ők ellenzik. Uraim, döntsék már el végre, hogy ki a gonosz.

Végre, egészen húsbavágó kérdés és válasz. Szószerint idézem:
“Nincs olyan terv, hogy a Flór Ferenc utcából teherhordó utca lenne.”
Ha nem új telefonom lett volna, melyen elsőre nem találtam a recorder gombot, akkor itt már egy hangfájl is be lett volna linkelve.

Kérdés: – Van-e tervben kármentesítés?
Válasz: Nem hangzott el.

Rengeteg kérdésben vádolják az önkormányzatot, hogy nem a megfelelő vadra lő. Nem a kerületek közti közlekedés okozza a legtöbb gondot, hanem a belvárosba irányuló. Inkább arra kellene költeni a pénzt, nem pedig olyasmire, aminek csak a szopósabb végét élvezzük.
Ekkor hangzik el, hogy tervben van egy 4-es főút bevezetése, a vecsési kerülőút valahol a XVII. kerületben fut majd tovább, egészen a belvárosig. Ha ez elkészül az Üllői út forgalma jelentősen csökken.

Bejelentkezik a Levegő Munkacsoport is, egy emberes listával. Egy gondolatot emelnék ki:
“Kikért van a város: az emberekért vagy az autókért?”

18.30:
Egész pontosan ekkor szabadult el a demagógia. Kifejezetten jól bírta idáig.

Egy érdekes felvetés: vegyék meg mindenki házát, a 100 méter széles csíkon meg építsenek, amit akarnak.

Egy másik hapi leleplezi a nagy összeesküvést: az egész útépítés az Auchan és a Tesco műve. Az útvonal 5 nagyáruházat fog láncba kötni. De tényleg.

Lényegszag. Jövő kedden nyílt önkormányzati ülés. Szavazás arról, hogy az önkormányzat mit támogat. A helyi tévé közvetíteni fogja, a szavazás nevesített lesz.

Ezen a ponton a polgármesterhelyettes már akkora offenzívában volt, hogy akkora talán már nincs is. Hol a dühös tömeg követelte a vétót, hol az egyes felszólalók. Sándor úr már azt is letagadta, hogy ismer olyat, aki valaha látott útépítő tervezőmérnököt.
Enyhe pikantériát vitt az előadásba, hogy amikor a szó a tervezőhöz került, akkor ő lelkesen tolta maga előtt a kéregút tervét. Amikor a polgármesterhelyettes már félredobta a mélyfúrású alagutat is. Kár érte, mert ekkor már 18 méter mélységben jártunk a fúrással.
És persze a háttérben a kivetítőn ott vigyorgott a legnagyobb kalamajkával járó átalakítás tervrajza.
Az eldurvuló bekiabálások hatására Sándor úr felhívta a figyelmet, hogy ne sértegessük a tervezőket, nekik itt sem kellene lenniük, pusztán a saját szórakozásukra ülnek itt. Ekkor néztem meg jobban őket: ritka perverz alakok lehetnek.

Hasonló káosz van az elnevezésekkel. Első szakasz, első fázis, mi meddig tart, mire van helyfoglalási terv, mire van kivitelezési terv, mire van pénz… Az építész egyszer tiszta vizet önt a pohárba. Erre egy önkormányzati képviselő felolvas egy másik papírból, a tiszta víz kiborul.

Hozzászóló: – Ha jól látom, az én házam már nincs is ott, letörölte az út.
Válasz a tervezőtől: – Nem, azóta készítettünk újabb tervet. (Akkor miért ezt hoztátok, Géza?)
Alpolgármester: – Hölgyem, nem figyelt, eleve mélyfúrásról volt szó, ráadásul most már az se lesz.
És ez ment, innentől végig.

18.33
Ekkor hangzott el először Gyurcsány neve, a hazugság és a rendőrterror kontextusban.

Egy nő a Szemere-telepről. Szegények, ők szopják a legnagyobbat, de a teremben alulreprezentáltak. (Ferihegyi gyorsforgalmi, debreceni vasútvonal és a repülőtér mellé jön be nekik ez a körút.)

Kérdés: Mi lesz a vasúttal, az ún Burma vonallal?
Harsány válasz: hát mi lenne, az alagút nem fogja zavarni! Meg egyébként is, a HM nem engedné. Nadehát… az elején a tervező azzal kezdte, hogy a vasút repül, az út pedig a kéregben megy, fedetlenül.

18.41: Ekkor hangzott el először, hogy telekspekuláció, meg Demszky és a bagázsa.
Ebből kiindulva egy érdekes felvetés: dobjuk össze a pénzt és vegyük meg a területet. Az alpolgármester közli, hogy nem eladó.

Aztán konkrét számok keverednek elő. Mekkora forgalmat saccoltak ide? 9000 autó, óránként. Jézusmáriaszentjózsef, annyi nincs is.
Újabb kérdés, hogy lesz-e az úton teherautóforgalom? Az alpolgármester szerint, dehogyis, hogyan gondoljuk? Erre felállt egy önkormányzati képviselő, hogy ide bizony az van írva, hogy autó, teherautó, kamion. Keresztkérdés a tervezőnek: mekkorára tervezte az út teherbírását? Izé. Hímezés. Hámozás. Végül kinyögi, hogy Magyarországon nem szabad olyan utat tervezni, amelyik nem bírja el a nehézteherautókat.
De majd raknak ki táblát.
Nyilván mindenki megnyugszik. Különösen, miután valaki benyögi, hogy a körút az M0-ról indul, oda is tér meg, csak közben rövidít vagy 10 kilométert.

Véletlenül arrébbgörgetik az ábrát. A Flór Ferenc utcára.be van rajzolva egy legalább 30 méter széles sraffozás. A kettővel mellettem ülő srác sikítva a szivéhez kap. Egy órával ezelőtt ő kérdezte meg mi lesz a Flór utcával és elég durván elhajtották, hogy mi lenne, semmi. Az éppen aktuális kérdezőnek is kigúvad a szeme, rögtön rá is kérdez. Hogy ez ott a Pilisi Parkerdő része. A tömérdek ház meg erdőkapcsolatos. Akkor ezt hogyan?
Az alpolgármester válaszolni akar, de pont ekkor fogy ki az elem a mikrofonjából. A váratlan csendet kihasználja egy VB (igen, vasútbolond), és beleordítja a mikrofonba, hogy itt mindenki el van tévedve, ezt a helyzetet vasúttal kell megoldani, de minimum villamossal. Közben az alpolgármester mikrofonért harcol, de sikertelenül. Aztán abban a pillanatban, amikor végre rendbejön a hangosítás, az egyik, addig némán ülő csajszi jelzi, hogy inkább ő válaszolna. Aztán neki sem működik a mikrofonja. Mellettem mindkét oldalon utcabeliek ülnek, meredten szuggeráljuk a pultot, hogy válaszoljon már valaki.
Végül sikerül. A csajszi közli, hogy ez csak helyfoglalási terv, hogy ide majd egyszer, esetleg, valamikor lehet lesz utat rakni. Valahogy nem nyugszunk le. A csajszi is érzi, mert bátor kijelentést tesz: tulajdonképpen már van egy újabb terv, azon már nem szerepel a sraffozás. Aranyom, akkor miért ezzel hergelitek a jónépet?

Egy hapi felolvassa Demszky nyilatkozatát:
“Az út legnagyobb jelentősége, hogy a XIX század óta nem épült ilyesmi körút a városban.”
A hapi közli, hogy szerinte ez egyben az út összes jelentősége is. Majd finoman, kulturáltan közli az alpolgármesterrel, hogy a kapcsolatok a megfelelő ügyvédekkel ki lettek építve, amennyiben ez az egész beindul, az önkormányzat szénné lesz perelve.

19.29:
Ekkor hangzott el előszor egy hozzászólótól a ‘politikai öngyilkosság’ szóösszetétel.

Különösen tetszik az a csajszi, aki előre megköszöni, hogy az önkormányzat megvétózza ezt a rémálmot.

Rendszeresen visszatérő fellángolások:

  • ” És egyáltalán, mi a fasznak ide komposztáló? De ha már igen, miért nem a kiépített vasútvonalon hozzák ide, miért kell ehhez körútat építeni?”
    A végeredmény: lakossági fórum, komposztáló ügyben.
  • Ki, mit tehet az elképzelés ellen?
    Torpedózhat az önkormányzat. Mint korábban is esett erről szó, jövő hét kedd, a nyilvános ülés. Kíváncsi leszek, az alpolgármester ott is olyan lelkes ellenző lesz-e, mint itt, a felbőszült 300 ember között?
    Emellett a tervek – igen, a béna, kéregbe süllyesztett utat tartalmazó tervek – ki vannak állítva a Fővárosi Főépítész Főirodájában. Ott lehet ellene tiltakozni is. Remélem, azok, akik a cetliket beszórták, hamarosan meg fognak jelenni az aláírásgyüjtő cetlivel is.
    Esélyek?
    Az alpolgármester elszólta magát, jelezte, hogy a XVII. kerület is nagy erőkkel tiltakozik a körút ellen. Innentől kezdve kicsit álszent az a hozzáállás, hogy ez az egész miértünk, külső kerületekért van.
  • Többször is elhangzott, hogy itt emberek előtt tagadták le ezt az egészet. Építési engedélyeket adtak ki, egy éven belül is. Hogy nem, nem fog történni semmi.
  • Meg egyáltalán, a fosóhomokos – az alpolgármester szájáról olvastam le a kifejezést, amikor odasúgta a mellette ülőnek – talajon beszélnek játszi könnyedséggel 6 méter mély gödörről vagy 18 méter mélységben fúrt alagútról. Közvetlenül házak mellett. Normális?
  • És a legfontosabb, egy értelmezési kérdés: Jó-e ez a kerületnek? Nekünk segítenek-e azzal, hogy olyan utat építenek, amelyik meggyorsítja a számunkra érdektelen emberek áthaladását a kerületen? Ahelyett, hogy azt mondanánk nekik, barátom, ha át akarsz menni rajtunk, kerüljél tíz kilométert, kocsival az nem tétel.
    Azért különösen fontos kérdés ez, mert amennyiben a válasz az, hogy nem, nekünk, a kerület lakóinak ez annyira nem jó, akkor azoknak, akik hivatalosan is azért kapják a fizetésüket, hogy a mi érdekeinket képviseljék, kutya kötelességük mindent megtenni azért, hogy ez az út ne épüljön meg. Nem befeküdni a fővárosnak, nem befeküdni gazdasági érdekeknek – lsd Auchan, Tesco – nem, egyszerűen képviselni minket. És egy rossz döntés tényleg elsöpörhet egy polgármestert, a gárdájával együtt.

19.36:
Ekkor jöttem el. Aminek el kellett hangoznia, az ekkorra már megtörtént. Innentől már az érzelmek vették át a szerepet. Sorra álltak fel emberek és ki higgadtan, ki sírósba forduló hangon panaszolta fel, hogy mekkora sokkot okoz már egyáltalán az elképzelés is az életükben. Itt családok élnek, gyerekek nőttek fel az utóbbi 20-30 évben úgy, hogy ez egy nyugodt kertváros, erdővel a közelben, nagymamával az út túloldalán. Nagymamával, akit ezentúl berlini fal fog elválasztani az unokáitól.

Félre ne értsd, nagyon fontos dolgokat mondtak a sírósan remegő hangok. Megkockáztatom, hogy ezek a hozzászólások jobban ütöttek, mint a korábbi, dühösen elővezetett észérvek. De ezt már nem akartam végig várni.
Nem bírom hallgatni. Még akkor sem, ha nekem is ott lenne a helyem közöttük.

10 Comments

  1. Nem is értem ezt a kérdést. Ha 2 önkormányzatnál ott az akarat, hogy az egész megvétóztattatik, akkor minek beszélnek róla egyáltalán?

    A fórumon megjelent építészekre viszont van egy tippem: Szerintem arra számoltak, hogy ideszállingózik 10-15 mamóka meg papóka, elmondják a szöveget, és elmennek. Ehhez képest szerintem nyeltek nagyon amikor kiderült, hogy mennyi ember is gyűlt össze valójában. Pedig előzőleg a maguk részéről amit lehetett megtették: nem tájékoztattak, nem beszéltek.

  2. Üdv!

    Értelek és megértelek.
    Csak tisztelettel tudok adózni, hogy íly nyugalommal és tárgyilagosságal tudtad mindezt megírni.
    A lakókörnyezetünk, az életünk változásai még kismértékű változás esetén is sokkóló tud lenni. egy ekkora változás lehetősége pedig kiszámíthatatlan lehet.

    Szorítok nektek, remélem az észérvek győznek.

    Proxy

  3. Csak az a baj, hogy a pityergő nénikék és kismamák nem fogják a politikus “urakat” meghatni.

    Nekem nagyon úgy tűnik ez az egész, hogy igencsak sok lóvé akadna le a polgármesternek és díszes társaságának. (Tecsco tejel?)

    Csak annyit, hogy sok erőt és kitartást az ügyhöz!

  4. Köszi, hogy elmentél és tudósítottál. Én is el akartam, de sajna úgy jött ki a lépés, hogy nem volt időm már.

    Én is kíváncsi leszek a jövő keddi önkormányzati ülésre, pláne, hogy nevesített szavazás lesz. Legalább így lehet majd tudni, hogy kit kell megvárni a sötét utcasarkon és elbeszélgetni vele egy fa testápolóval. :))

    Attól tartok egyébként, hogy – “jó” magyar politikusszokás szerint – az alpolgármester csak itt volt ennyire baráti. Az önkormányzatnál dolgozó ismerősöm ti. ezt a süllyesztett-zajvédőfalas verziót ismerte, lehet, hogy ez nem véletlen. Persze föltételezni semmit nem akarok előre, majd meglátjuk.

    Legföljebb szarrá pereli a vasút környéke az önkormányzatot, no meg az építkezőket sem hagyjuk fölvonulni. :)

  5. Pedig kerestelek. :)

    Az a baj, hogy kedden meg én nem leszek Pesten, pedig szívesen elmentem volna. Lehet, hogy a láncfűrésszel. :)

    A magam részéről nem is kicsit tartok tőle, hogy félremennek majd a dolgok az önkormányzati ülésen. Tegnap megvolt a meglepetés, feltételezem, nem számítottak ekkora ellenállásra… de sok jel utal arra, hogy itt már le vannak osztva a lapok. Elég csak az időzítést említeni: szándékos elhallgatás után pénteken lakossági fórum, kedden már önkormányzati ülés. Hogy még csak véletlenül se legyen időnk elegendő aláírást gyűjteni.

    Sőt, lehet, hogy én vagyok túl paranoiás, de még azt is el tudom képzelni, hogy a termet feltöltik majd baráti emberekkel, nehogy hőbörgő is bejusson.

    El tudok képzelni olyasmit is, hogy felkerül ugyan a lapra a vétó lehetősége, de mondjuk az egyik frakció nem szavazza meg és az alpolgármester majd a vállát fogja vonogatni, hogy ő ugyan nem akarta, de hát ugye a többiek…

    A végén mégiscsak be kell szereznem majd egy zongorát a barikádhoz…

  6. Azt nem tudod veletlenul, hogy hany orakor kezdodik az onkormanyzati ules? Ha ugy alakul, igyekszem elmenni.

    Ekezet most nincs, sorry, eppen upgrade-elem az Ubuntumat. :)

  7. Köszi, igyekszem akkor beütemezni. A bennem élő elnyomott összeesküvéselmélet-hívő :) azt mondja, hogy azért ilyen korán, mert akkor még sokan nem érnek oda a munkahelyükről.

  8. Számomra érdekes tényt szeretnék megosztani Veletek: a Pestszentimrei Nagycsaládos Egyesület havi gyűlése pénteken 18 órakor kezdődött (ekkorra hirdették meg), ahol egy volt önkormányzati képviselő az elnök. És nem azért erre az időpontra, hogy együtt menjünk át a lakossági fórumra….
    Igazsághoz hozzá tartozik, hogy azért előkerült a KKK tervezete, ami fel is keltette az érdeklődésemet, és emiatt kerestem meg a fórumot.
    Véleményem szerint az egyesület erővel bírna mind információáramlásban, mind vélemény nyilvánításban.
    UI: sajnálom, hogy nem tudtam a pénteki lakosági fórumról.
    Üdvözlök mindenkit.

  9. Sziasztok!

    Én is ott voltam, igazán klassz volt. Azért három dolog megnyugtató volt: 1. van vétójoga az önkorinak (igaz, itt a pénz beszél, nem a választók, úgyhogy sanszos, hogy nem él vele).
    2. A 17. kerületben is nagy a felzúdulás (talán össze kéne fognunk..).
    3. A Flór F. utcát nem bántják, és ezt jegyzőkönybe mondták, kétszer is.
    Ez a történet nyilván egy zsák pénzről szól, de arról nem, hogy ez a szerencsétlen – de igazán élhető – kerület ki van téve a repülőgépforgalomna, van egy gyorsforgalmi utunk, vasútterhelés, stb, s erre még kapnánk még egy gyorsforgalmit, ami – átgondolt módon – zöldövezeti lakóterületeken menne keresztül, valamint egy klassz szennyvíz-iszaplerakó -feldolgozó műhelyt is, ahová nemtomhányéven keresztül napi többszáz kamion vinné a retket.. Szóval mit is csinálunk ezzel a kerülettel?? Komolyan nem értem… Holnap megpróbálok én is elmenni az ülésre, de nem biztos, hogy odaérek, pedig kéne nagyon..
    Sziasztok!

Leave a Reply to Adi Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Discover more from MiVanVelem

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading