Életmód

Hátha segítek vele olyanoknak, akik hasonló kórságban szenvednek. (Bemenet: reflux/GERD, kimenet:  nyombélfekély.)

Nem akarom elkiabálni, de mintha kezdene kikristályosodni a recept. Két szabály van:

1. Keveset enni, bármi is lesz az. Ez elég szomorú, de ha az ember jobban belegondol, a kaját főleg az ízéért szeretjük – tehát ha lassabban eszek, többször megrágom a falatokat, akkor ugyanazt az élvezetet kapom, mintha sokat ennék. Csak az agyban lakó ősembert kell elnyomni – aki állandóan arra készül, hogy jönnek még szűk napok.

2. Kategorizálni kell az ételeket, italokat:
2.1 Zéró tolerancia: bor, tömény, kávé, cigaretta, fekete tea, csokoládé, panírozott kaják, szénsavas és rostos üdítők, sült krumpli, erős fűszerek, friss (forró) kelt tészta.
2.2 Óvatos hozzáállás: sör, gyenge zöld tea, mindenféle cukor, lekvár, méz, paradicsomos ételek, szárazhüvelyesek, zsíros húsok, olajban sült ételek, hagymás kaják, füstölt cuccok (sajt, kolbász, felvágott), virslifélék.
2.3 Bátrabb hozzáállás: herba- illetve gyógytea, koffeinmentes kávé, ásványvíz, alacsony zsírtartalmú tej, illetve tejtermék (joghurt, kefír), tojás, főtt/párolt húsok, fehér húsok (hal, csirke), gyümölcsök, zöldségételek, főzelékek, levesek, főtt krumpli, tészták, pogácsa, sajtos/túrós/mákos péksütemények, kekszek. (Persze figyelembe véve a 2.2-t.)

A végére kiemelnék egy idézetet:

Bár relatív benignus betegségnek tartják, a GERD mégis jelentősenrontja az életminőséget (quality of life, QOL). A GERD betegek életminőségi pontrendszere alacsonyabb, mint pangásos szívelégtelenségben vagy tünetekkel járó koszorúér-betegségben.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *